۲۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۲۲
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84852898
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ساماندهی امور جوانان اصفهان با فعال‌سازی سازمان‌های مردم نهاد دنبال می‌شود

اصفهان - ایرنا - استاندار اصفهان گفت: ۲ رویکرد اصلی فعال سازی ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه جوانان در ستاد ساماندهی امور جوانان استان دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا مرتضوی، روز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان اصفهان در جمع خبرنگاران افزود: این ستاد با توجه به اهمیت موضوع جوانان و پرداختن به مشکلات آنها و متناسب با سند ملی جوانان در استان تشکیل شده که مقرر است امسال ۶ جلسه اصلی آن برگزار شود که امروز دومین جلسه آن در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

وی با اشاره به رویکردهای اصلی این ستاد اظهار داشت: در رویکرد نخست، دستگاه‌های اجرایی دارای ماموریت های مضاعف در حوزه جوانان  شناسایی می‌شوند و سپس با پیشنهاد سازمان‌های مردم نهاد(سمن ها) و نمایندگان جوانان و بر اساس مطالعات موجود در باره چگونگی استفاده از این ظرفیت‌ها تصمیم‌گیری می شود.

استاندار اصفهان به رویکرد دوم یعنی فعال سازی سمن‌های حوزه جوانان اشاره و اضافه کرد: امور جوانان اگر با حمایت و مشارکت خود آنها و مجموعه هایی که دست جوانان است در کنار اقدامات دستگاه های اجرایی پیش رود، موفقیت های بیشتری نیز حاصل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز مقرر شد اداره‌های امور اجتماعی استانداری و ورزش و جوانان استان نسبت به شناسایی سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه جوانان و ماموریت های آنها اقدام کنند، گفت: هم‌افزایی بین سمن‌ها و دستگاه‌های اجرایی فعال در حوزه جوانان ضروریست.

مرتضوی همچنین با اشاره به تشکیل "قرارگاه جوانی جمعیت" در استان خاطرنشان کرد: ما اکنون در دوره طلایی جمعیت قرار گرفته ایم و هنوز برای برنامه‌ریزی بمنظور جوانی جمعیت و پیشگیری از آسیب‌هایی که می‌تواند کشور را درگیر چالش‌های جدی کند، فرصت داریم.

وی با بیان اینکه قانون جوانی جمعیت با نگاه به مشکلاتی که امروز در اداره زندگی و خانواده وجود دارد، تدوین شده است و باید یکی از اولویت های ما در قرارگاه مذکور باشد، تصریح کرد: تغییر سبک زندگی و برخی از ضرورت‌های امروز باعث شده است در این حوزه دچار فرسایش شویم که از عوامل آن می توان به نپرداختن به مولفه های هویتی جامعه از جمله خانواده اشاره کرد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه شاید آنطور که باید و شاید به عنصر مهم خانواده، خویشاوندان و تعاملات اجتماعی در محله، شهر و روستا پرداخته نشده است، افزود: برخی مواقع در باره مولفه‌های هویتی کمتر کار کردیم بنابراین با برخی ناهنجاری‌هایی که به ما تحمیل می شود و اغلب این کار توسط رسانه‌ها صورت می گیرد، کنار می‌آییم و حواسمان نیست که چه گوهری را از دست می دهیم.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی بسیاری از افراد شاخص و موثر جوامع غربی تلاش می‌کنند که مردم را به سمت فرزندآوری و تقویت بنیان خانواده هدایت کنند، ادامه داد: ما نیز می توانیم از این ظرفیت موجود در بین افراد شاخص و موثر کشور استفاده کنیم اما تا کنون در این زمینه کار چندانی نشده است.

مرتضوی تصریح کرد: برخی از افراد شاخص و مورد توجه در جامعه به جای اینکه به مولفه های هویتی خود ما بپردازند دستمایه برخی سیاست ورزی‌ها می‌شوند که رابطه خوبی با کشورهایی مانند ما ندارند و با داشتن شرایط ایده‌آل تر برای ما موافق نیستند و حتی در برخی مواقع از این ظرفیت ها در جهت زدن این مولفه های هویتی استفاده می شود.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه این موارد از غفلت ماست که اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: ما باید به سمت شناسایی این ظرفیت‌ها، برقراری ارتباط و اغناسازی آنها حرکت کنیم و حواسمان به این نکته باشد که اگر همین مسیر موجود را ادامه دهیم چه عواقبی می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه بخش دیگری از موضوع جوانی جمعیت و ازدواج و فرزندآوری به سختگیری‌ها بازمی‌گردد، توضیح داد: ما به این سمت در حال حرکت هستیم که هر روز زندگی را سخت‌تر و با هزینه بیشتر اداره می کنیم که باید این موضوع در جامعه بعنوان امری مذموم معرفی شود.

وی همچنین پرداختن به مباحث اقتصاد و معیشت را یکی از امور مهم در بحث ازدواج و فرزندآوری دانست و خاطرنشان کرد: در بخش ها و کارگروه های مختلف استان به این موضوع می‌پردازیم و می‌کوشیم با فعال سازی برخی از ظرفیت های اقتصادی و مجموعه هایی که در روند ایجاد توسعه دچار مشکل شده اند، شرایط اشتغال جوانان را بیش از گذشته فراهم کنیم.

مرتضوی با تاکید براینکه اگر برای جوانان ایرانی شرایط اقتصادی فراهم شود، آنها با توجه به نجابت و حفظ ارزش‌ها و باورهای درونی، بیشتر به سمت تشکیل خانواده قدم برمی‌دارند، افزود: چند سال پیش در مطالعه‌ای در یکی از واحدهای اقتصادی استان مشخص شد که یک سال پس از ایجاد اشتغال برای حدود ۴۰۰ جوان، بیش از ۹۰ درصد از آنها برای ازدواج اقدام کردند.

وی همچنین در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت خیران در حمایت از امور مربوط به جوانان، اظهار داشت: ما باید کارهای متفاوت از گذشته برای ساماندهی امور جوانان انجام دهیم که مجموعه های مردمی در این زمینه نقش بسزایی دارند هرچند حمایت مالی نیز اهمیت خود را دارد.

استاندار اصفهان افزود: لازم است در جلسه ای امکان استفاده از ظرفیت صندوق کارآفرینی استان برای ارائه حمایت مالی از ساماندهی امور جوانان بررسی شود که اگر این کار امکانپذیر بود، صندوق جدید دیگری راه اندازی نشود.

وی همچنین تاکید کرد: دستگاه های اجرایی باید بطور حداکثری به وظایف خود در قانون جوانی جمعیت توجه و برنامه های قابل قبولی در این زمینه ارائه کنند زیرا ما اگر فرصت طلایی هفت سال آینده را برای جلوگیری از پیر شدن جمعیت از دست دهیم، با چالش های جدی مواجه خواهیم شد.

مرتضوی با بیان اینکه برخی دستگاه های اجرایی می توانند نقش کلیدی‌تری در ساماندهی امور جوانان داشته باشند، تاکید کرد: لازم است با توجه به اهمیت موضوع جوانان، رییسان دستگاه های اجرایی در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان حضور یابند.

فعالیت ۲۷۶ سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان در اصفهان

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: فضای مناسبی برای دیده شدن سازمان‌های مردم نهاد و بیان نظرات آنها و چالش های جوانان در ستاد ساماندهی امور جوانان استان فراهم شده و تاکید استاندار بر این است که جلسه ها جنبه کاربردی پیدا کند.

جواد محمدی با بیان اینکه گزارش کار دستگاه‌های اجرایی درباره مصوبات جلسه قبل ستاد ساماندهی امور جوانان استان ارائه شده است، افزود: لازم است نقشه راه خوبی در این ستاد تعریف شود تا دستگاه های اجرایی تکالیف خود را بدانند، آنها را اجرا و درباره آن گزارش ارائه کنند.

وی اظهار داشت: یکی از مصوبات جلسه امروز این بود که در جلسه های آینده، چند دستگاه اجرایی مُنتخب گزارش عملکرد خود را در این زمینه ارائه کنند تا حالت مطالبه‌گری و کالبدشکافی چالش ها، ایجاد و میزان اهتمام دستگاه‌ها مشخص شود.

وی همچنین با بیان اینکه هنوز در برخی از شهرستان‌ها جلسه‌های ستاد ساماندهی امور جوانان در سال جاری تشکیل نشده است، خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۲۷۶ سازمان مردم نهاد در حوزه جوانان در استان شناسایی شده است که در ۲۶ محور فعالیت می کنند.

محمدی به آمار تسهیلات ازدواج در چهار ماه نخست امسال در استان اصفهان اشاره و اضافه کرد: در این مدت ۳۹ هزار و ۹۸۳ درخواست وام ازدواج در سامانه مربوطه ثبت شده که تاکنون ۱۸ هزار و ۴۶۹ فقره وام پرداخت شده است که شامل ۵۹ درصد متقاضیان مشمول پرداخت وام می شود.

ساماندهی امور جوانان اصفهان با فعال‌سازی سازمان‌های مردم نهاد دنبال می‌شود

در پایان این جلسه از علیرضا مختاری از قهرمانان استان اصفهان و کشور در پارالمپیک، تقدیر و هدیه دفتر رهبر معظم انقلاب به این ورزشکار تقدیم شد. 

همچنین شماری از مسوولان سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه جوانان استان اصفهان به بیان نظرات و پیشنهادهای خود در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha