آموزش ارزیابان رتبه‌بندی معلمان در سازمان استخدامی/ ایراد بزرگ وجود ۲۳ نوع مدرسه در کشور

تهران - ایرنا - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در یکی از کمیسیون‌های تخصصی، موضوع رتبه بندی و وحدت رویه برای اجرای رتبه بندی بررسی می‌شود، گفت با هماهنگی سازمان امور اداری استخدامی، شماری از همکاران ما تحت عنوان "ارزیابان حرفه‌ای" در حال آموزش هستند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، قاسم احمدی لاشکی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش اظهار کرد: از روز شنبه ۲۹ مرداد از ساعت ۱۵ تا روز دوشنبه ۳۱ مرداد ساعت ۱۹، میزبان ۷۳۱ رئیس آموزش و پرورش، ۳۲ مدیرکل، ۳۱ مدیرکل نوسازی مدارس، ۳۱ مجموعه دانشگاهی فرهنگیان و ۳۱ مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن اجلاس سران هستیم.

وی با بیان اینکه شعار امسال "آموزش و پرورش دانش بنیان و تحول آفرین، پیشران ایران قوی" است، افزود: پنج کمیسیون تخصصی در این نشست فعال هستند که اولین هدف ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت و معلم در جامعه است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال اعلام و ارتقای منزلت دستگاه آموزش و پرورش هستیم، خاطرنشان کرد:  ترسیم و تبیین نقشه راه یک سال تحصیلی حائز اهمیت است و باید برای این یک سال برنامه‌ای هدفمند داشته باشیم.

وی گفت: ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در برنامه‌ریزی های اجرای سندتحول بنیادین و آغاز سال تحصیلی جدید دومین هدف از برگزاری اجلاس است. 

احمدی لاشکی عنوان کرد: تقویت تعامل و همکاری متقابل با دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی برای حل و فصل مسائل آموزش و پرورش هدف سوم برگزاری این اجلاس است، به همین منظور برای سندتحول بنیادین زحمات فراوانی کشیده شده اما آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی سندتحول بنیادین را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه در فصل هشتم سندتحول دستگاه‌ها موظف به همکاری با آموزش و پرورش شده‌اند، ادامه داد: کرونا، آسیب‌های جدی به سیستم تعلیم و تربیت وارد کرد، یکی دیگر از اهداف برگزاری اجلاس، بررسی آسیب‌های ناشی از دوره شیوع کرونا و اتخاذ تدابیر لازم برای ترمیم آن است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست نصیب برابر آموزشی نیز امکان تحقق نیافت، گفت: آموزش و توانمندسازی مدیران و کارگزاران نهاد تعلیم و تربیت نیز هدف پنجم است. پنج کمیسیون تخصصی خواهیم داشت و مدیران در گروه‌های ۱۵۰ نفره قرار می‌گیرند.

وی درباره عناوین کمیسیون‌های تخصصی اجلاس اظهارکرد: الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سندتحول بنیادین،  عدالت تربیتی و تامین نصیب برابر آموزشی با تاکید بر زیست بوم جدید و آماده سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی، پایش و سنجش کیفیت یادگیری، نوآوری در محتوا و روش های آموزشی مبتنی بر فناوری های نوین، تحکیم رابطه خانواده و مدرسه و صیانت از کودک در برابر فضای مجازی و مردمی سازی آموزش و پرورش، تامین اقتصاد پایدار آموزش و پرورش و ارتقای صلاحیت حرفه‌ای معلمان عناوین این پنج کمیسیون تخصصی هستند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: رهبری فرمودند برخی محتواها زاید است و علم نافع باید به دانش آموزان منتقل شود، براین اساس  کتب درسی معمولا یک سال زودتر برای چاپ آماده می‌شوند. این سیاست برای سال تحصیلی آینده مدنظر قرار گرفته و اقداماتی در حال انجام است. هزار و ۲۰ عنوان کتاب درسی داریم و این فرمایش رهبری محور عملکرد سازمان پژوهش قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: ارزشیابی و امتیازبندی توسط ارزیابان بررسی و به هیات ممیزه می‌رود و در نهایت رتبه نهایی به ستاد اعلام می‌شود. روسای هیات ممیزه همان روسای آموزش و پرورش ما هستند که در این کمیسیون نکات لازم را به کار می بندند. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: سابقه کاری مدیران آموزش و پرورش در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش ۲۴ سال است که درحال بررسی است، در واقع از میان مدیران آموزش و پرورش، ۳۹ نفر خانم و مابقی آقا هستند.
 
احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: از نظر مدرک تحصیلی نیز ۵ درصد دارای مدرک دکتری، ۱۰ درصد دارای مدرک لیسانس و حدود ۸۵ درصد دارای مدرک کارشناس ارشد هستند.

وی ادامه داد: در این اجلاس بیشترین میهمانان از استان فارس با ۶۴ نفر، خراسان رضوی با ۵۲ نفر، آذربایجان شرقی و خوزستان با ۴۶ نفر و اصفهان ۴۵ نفر حضور دارند و کمترین میهمانان استان‌های البرز و قم با ۱۲ نفر شرکت می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره ضرورت برگزاری اجلاس توضیح داد: کرونا در این مدت، شکافی را ایجاد کرد و  نیاز به هماهنگی و احیای مجدد است‌ که به همین دلیل اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش ضرورت دارد که برگزار شود. 

احمدی لاشکی افزود: وجود ۲۳ نوع مدرسه در کشور ایراد بزرگی است که باید به سمت حل آن برویم. اکنون ۲.۵ تا ۳ میلیون دانش‌آموز در مدارسی غیر از دولتی هستند و ۱۲.۵ میلیون دانش‌آموز در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه کمبود حاد نیروی انسانی حدود ۴۰ هزار نفر برای سال تحصیلی جدید است که از طرق مختلف مانند اضافه تدریس معلمان حل می‌شود، ادامه داد: ۵ استان شامل سیستان و بلوچستان، شهرستان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و خوزستان در شرایط حاد نیروی انسانی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha