۳۰۰ کیلومتر نوار مرزی گلستان مستعد تبدیل به بیابان است/ ایرنا پیش‌گام طرح «مشارکت همگانی در صیانت از انفال»

گرگان - ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ایرنا به عنوان خبرگزاری مورد وثوق مردم نقش موثری در افزایش مشارکت همگانی برای صیانت و حفاظت از انفال و مواهب الهی سرزمین هیرکان داشته است.

حمید سلامتی روز دوشنبه در بازدید از خبرگزاری ایرنای مرکز گلستان و گرامیداشت یاد و نام شهدای خبرنگار افزود: جنگل‌های هیرکانی و مراتع  گلستان به عنوان یکی از ظرفیت‌های ارزشمند گلستان است که برای حفظ و پاسداری از آن نیازمند حضور و همراهی جدی مردم هستیم که خوشبختانه با همراهی رسانه‌ها به ویژه ایرنا شاهد همکاری خوب مردم این استان هستیم  .

وی افزود: تمام فعالیت‌های در حال اجرا در منابع طبیعی گلستان حافظ منافع مردم و حاشیه‌نشینان جنگل است باید طوری رفتار شود که آیِندگان هم بتوانند از ظرفیت منابع طبیعی گلستان بهره‌مند شوند.

سلامتی افزود : با وجود آنکه بیش از ۵۰ درصد از اعتبارات و نیروی انسانی اداره کل منابع طبیعی به بخش حفاظت تعلق دارد ولی همچنان نیازمند ارتقا سطح اعتبارات و نیروهای حفاظتی هستیم.

وی گفت: متاسفانه به سبب برخی مشکلات معیشتی و چالش‌های اقتصادی شاهد آن هستیم که برخی از حاشیه‌نشینان که تعداد اندکی را شامل می‌شوند به طبیعت دست‌اندازی می‌کنند.

 سلامتی گفت: با نگاه ویژه مقام معظم رهبری به مقوله منابع طبیعی اعتبارات خوبی از صندوق توسعه ملی تخصیص یافته است و پروژه‌های بخش منابع طبیعی جهش خوبی را در حوزه اعتبارات تجربه می‌کنند.

۳۰۰ کیلومتر نوار مرزی گلستان مستعد تبدیل به بیابان است/ ایرنا پیش‌گام طرح «مشارکت همگانی در صیانت از انفال»

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در سفر اسفند ماه سال گذشته رییس جمهور به گلستان مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای استان اختصاص یافت که با  تعیین پیمانکاران مربوط عملیات اجرایی پروژه‌ها آغاز و تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد .

 وی افزود: پروژه‌های آبخیزداری، اصلاح، احیا و مدیریت عرصه‌های بیابانی از جمله پروژه‌های منظور شده در مصوبات سفراست که با روند خوبی در حال نهایی شدن است .

 وی به مخاطرات طبیعی متعدد فراروی گلستان اشاره کرد و گفت: سیل، حریق، شکل‌گیری کانون‌های ریزگرد و طوفان‌های گرد و خاک از جمله مباحثی است که خسارت‌های بی‌شماری را به گلستان تحمیل می‌کند .

سلامتی افزود: هر چند پروژه‌های سازه‌ای مانند مرتع کاری، جنگلکاری، سنگ‌چین و سدهای گابیونی ثمرات مطلوبی برای حفظ آب و خاک ایجاد می‌کند اما در وهله نخست باید به عملیات حفاظت از پوشش گیاهی و توسعه رویشگاه های مرتعی و جنگلی بپردازیم.

۳۰۰ کیلومتر نوار مرزی گلستان مستعد تبدیل به بیابان است/ ایرنا پیش‌گام طرح «مشارکت همگانی در صیانت از انفال»

 سلامتی افزود: به طور حتم توسعه رویشگاه‌های گلستان می‌تواند نیاز به عملیات مهندسی و آبخیزداری را کاهش و فرسایش خاک را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که ساکنان آن در ۱۴ شهرستان مستقر هستند.

به گزارش ایرنا، محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه هشت نفر از اعضای کنسولگری ایران در هفدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۷، در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید. شورای فرهنگ عمومی هفدهم مرداد ماه هر سال را به همین مناسبت، به عنوان «روز خبرنگار» نامگذاری کرد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha