۲۵ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۱۶
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84856053
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

 تعیین رشته‌های مورد نیاز صنعت به  دانشگاه‌ها واگذار می‌شود

اصفهان - ایرنا - معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس سند تحول دولت مردمی در آموزش عالی، اختیار تعیین رشته‌های تحصیلی مورد نیاز صنعت را به خود دانشگاه‌ها واگذار می‌‎کنیم و همراهی لازم را در این زمینه با آنها خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قاسم عمو عابدینی روز سه‌شنبه در همایش " طرح تحول آموزش عالی " در دانشگاه اصفهان افزود: دانشگاه های هر استان می توانند با توجه به ظرفیت ها، توانمندی ها و نیازهای بخش های مختلف صنعت و جامعه رشته های تحصیلی مورد نیاز را تعریف کنند و ما نیز در کوتاه ترین زمان ممکن مجوزهای لازم را برای آنها صادر می کنیم.

وی به "سند تحول دولت مردمی" اشاره و خاطرنشان کرد: ما بر اساس این سند می کوشیم تا با ایجاد تغییرات و تحولات مثبت در بخش آموزش وزارت علوم و مدیریت آنها، منفعت ملی و فضای جدیدی برای کشور ایجاد و دانشجویان را اشتغال پذیر تربیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی حدود ۵۰ درصد از دانش آموختگان دانشگاهی در کشور بیکار هستند، افزود: بخشی از دلایل این امر به آموزش عالی بازمی‌گردد بنابراین ما باید در ارتباط موثر با جامعه و صنعت، نیازهای واقعی آنها را شناسایی کنیم و در تعامل با آنها رشته های حرفه ای در دانشگاه ها راه اندازی شود تا دانشجویان متناسب با فرصت ها و نیازهای شغلی آموزش داده شوند و آینده شغلی آنها به نوعی تضمین شده باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم به برخی اقدامات انجام شده در این زمینه در برخی از دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: در این دانشگاه ها در تعامل با صنایع، بورس صنعتی برای برخی از رشته ها یا کارشناس فنی حرفه ای برای تربیت قاضی با تضمین استخدام صد درصد تعریف شده است. 

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از مشاغل موجود تا ۱۰ سال آینده از بین خواهد رفت، تصریح کرد: بسیاری از رشته هایی که امروز در دانشگاه ها تدریس می شود در چند سال آینده شغلی برای آنها وجود ندارد بنابراین باید سرفصل برخی از دروس و رشته های دانشگاهی بر اساس نیاز صنعت و جامعه تغییر کند که این موضوع همت استانی می طلبد.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه توسعه کمی آموزش عالی باید به توسعه کیفی تغییر یابد، گفت: دانشگاه های ما باید با چرخش های تحول آفرین، اقتدار علمی کشورمان  را در دنیا بالا ببرند و به دیپلماسی علمی و فرهنگی برسند.

وی تاکید کرد: دانشگاه هایی که در کشورمان مدعی بین المللی بودن دارند باید به جایگاهی برسند که حتی دانشجویان ایرانی خارج از کشور، آرزو کنند که در این دانشگاه ها درس بخوانند بنابراین آنها باید در این مسیر حرکت کنند.

عموعابدینی با بیان اینکه اجرای سند تحول در آموزش عالی آغاز شده است، افزود: در این سند چهار چالش اصلی، هشت عامل برای چالش ها، ۱۰ راهبرد و ۳۱ اقدام تعریف شده است و باید این اقدام ها تا ۲ تا سه سال آینده اجرا شود.

وی برخی از چالش های آموزش عالی را ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداره دانشگاه ها، حوزه مالی و تداخلات زیاد عنوان و اضافه کرد: یکی دیگر از چالش ها، توسعه نیافتگی نظام فرهنگی و اجتماعی است که برای رفع آن باید رویکرد خانواده گرایی در آموزش عالی، توسعه یابد.

معاون وزیر علوم، با تاکید بر اینکه همه اسناد بالادستی در سند تحول آموزش عالی دیده شده است، یکی از طرح های راهبردی در اجرای این سند را " تحقق حکمرانی دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی اسلامی و حکمت بنیان " ، افزود: دانشگاه های ما در نسل ششم باید حکمت محور باشند.

وی با اشاره به اینکه هر یک از دانشگاه ها باید برنامه خود را بمنظور اجرای این سند مشخص کنند، به برخی از اقدامات کلیدی انجام شده برای سند تحول آموزش عالی اشاره و اضافه کرد: حمایت از به کارگیری دانشجویان دکترا بعنوان پژوهشگر یکی از این موارد است بطوریکه جذب حداقل ۲۰ درصد دانشجویان دکترا باید ماموریت گرا باشد.

عموعابدینی جدا شدن شورای گسترش از شورای عالی برنامه ریزی در وزارت علوم را نیز از دیگر اقدامات انجام شده در جهت سند تحول دانست و گفت: برای حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز مصوبه هایی در نظر گرفته شده است بطوریکه به برخی از دانشگاه و رشته ها مجوز می دهیم تا دانشجویان استعداد درخشان و رتبه های کمتر از یکصد کنکور، بطور مستقیم پس از دیپلم، مدرک کارشناسی ارشد بگیرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه جریان های تمدن ساز از جوامعی که منبع علم هستند، شکل می گیرد، اظهار داشت: دانشگاه ها نقش بسیار مهمی در تمدن سازی و اجرای گام دوم انقلاب دارند.

معاون وزیر علوم با تاکید بر اینکه لازم است جریان های استانی برای تمدن سازی ایجاد شود، افزود: اصفهان همواره در زمینه علم و فناوری مانند ایجاد پارک علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی پیشرو بوده است و می تواند در این زمینه نیز به خوبی اقدام کند.

عمو عابدینی، تمدن سازی را شیرازه گام دوم انقلاب و یک جریان نرم دانست و تصریح کرد: دانشگاه ها و بخش علم و پژوهش کشور، نیروی محرکه برای تحقق این اهداف هستند.

 تعیین رشته‌های مورد نیاز صنعت به  دانشگاه‌ها واگذار می‌شود

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این همایش گفت: این دانشگاه دارای ۱۵ دانشکده، ۲ مرکز آموزش عالی شهرضا و خوانسار و حدود ۱۵ هزار دانشجو است که ۴۰ درصد دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی و ۱۰ درصد آنها خارجی هستند.

حسین هرسیج با اشاره به فعالیت حدود ۶۵۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه که ۶۰ درصد آنها دارای مرتبه دانشیاری به بالا هستند، افزود: نسبت دانشجو به استاد ۲۳ نفر و نسبت استاد به کارمند یک به یک است.

وی با اشاره به سیاست های تحولی وزارت علوم، اظهار داشت: دانشگاه اصفهان بعنوان دانشگاه جامع استان  با اجرای برنامه های تحولی متناسب با سیاست های دولت در جهت افزایش اقتدار نظام، تحقق شعار سال و افزایش ارزش افزوده پیش می رود.

در پایان این همایش نیز جمعی از استادان دانشگاه، پرسش هایی را درباره چگونگی اجرای طرح تحول آموزش عالی مطرح کردند.

همایش طرح تحول آموزش عالی روز سه شنبه با حضور معاون آموزشی وزیر علوم، رییسان و استادان تعدادی از دانشگاه های استان و برخی از مسوولان بخش دولتی و صنایع بزرگ در تالار صدر دانشگاه اصفهان برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha