گازرسانی به ۷۶ روستا؛ برگی از کارنامه یک‌ساله دولت مردمی در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - گازرسانی به ۷۶ روستا در استان سردسیر اردبیل ظرف یک سال گذشته، برگ زرینی از خدمات دولت سیزدهم در این حوزه محسوب می‌شود و از این پس یکهزار و ۴۵۵ خانوار این روستاها در فصول سرد سال از بابت سرما نگرانی نخواهند داشت.

حوزه استان های ایرنا: یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به اقدام دولت در گازرسانی به روستاهای اردبیل می‌پردازیم.

گازرسانی به ۷۶ روستا؛ برگی از کارنامه یک‌ساله دولت مردمی در استان اردبیل

روستاهای سردسیر اردبیل و نعمت گاز در زمستان

گاز، موهبتی خدادادی است اما انتقال آن با شبکه‌گذاری عظیم از جنوبی‌ترین نقاط کشور به شمالی‌ترین و سردسیرترین مناطق کشور، عزم و همت راستین دولت‌مردان و برکتی از نظام اسلامی نسبت به ملت را نشان می‌دهد.

شرکت گاز استان اردبیل اعلام کرده است که امسال به میمنت هفته دولت و در سایه یک سال خدمت و همت دولت سیزدهم، گاز ۱۸ روستا با ۳۸۰ خانوار در شهرستان های مشگین‌شهر، خلخال و بیله سوار این استان با حضور مسئولان و اهالی روستاها به بهره‌برداری می‌رسد.

راحتی استفاده از گاز، با نفت قابل قیاس نیست و مردم برای افتتاح گاز، لحظه شماری می‌کنند.

شیرینی برکات نظام و خدمات دولت، بخصوص در دوردست‌ترین و صعب‌العبورترین نقاط کشور، لذتی خاص دارد و مشاهده صحنه‌های هیجان و خرسندی روستانشینان از افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای، خاطره‌ای ماندگار را رقم می‌زند.

دهیار روستای پشته قره آغاج مشکین شهر درباره خرسندی مردم از اجرای طرح گازرسانی به این روستا گفت: راحتی استفاده از گاز، با نفت قابل قیاس نیست و مردم برای افتتاح گاز، لحظه شماری می‌کردند.

جعفر آقاجعفرپور با اشاره به کوهستانی، سردسیر و صعب‌العبور بودن این مناطق مشگین شهر افزود: در روستای پشته قره آغاج ۸۴ خانوار با ۳۰۰ نفر ساکن هستند و شعبه توزیع نفت با این روستا حدود ۵۰ کیلومتر فاصله دارد و تهیه نفت برای اهالی، واقعا مشکل بود.

وی ادامه داد: البته عوامل شرکت نفت، اغلب نفت را با تانکر به روستا آورده و توزیع می‌کردند اما در هر صورت، تامین نفت و استفاده از آن، دشواری‌های خاص خود را دارد و راحتی مصرف گاز قابل قیاس با نفت نیست.

 چشم انداز بازگشت روستاییان و مهاجرت معکوس در اردبیل

دهیار روستای پشته قره آغاج مشکین شهر گفت: روستائیان از اینکه به یمن هفته دولت گاز روستا افتتاح می شود، بسیار خوشحال هستند و یقین دارم گازرسانی به این روستا سبب مهاجرت معکوس نیز خواهد شد و اگر به همت دولت، به این روستا آبرسانی نیز بشود، بی‌شک شمار زیادی از روستائیان مهاجر به زادگاه خود بازخواهند گشت.

اکبر پنداشته گازبان روستاهای مشکین شهر نیز در این رابطه گفت: مسئولیت شبکه گاز ۲۰ روستا را بر عهده دارم و هنگام ارتباط نزدیک با مردم، متوجه می شوم تا چه اندازه از داشتن گاز در روستا و خانه‌هایشان خوشحال هستند و اکنون روستانشینانی که گاز آنها افتتاح می‌شود نیز همین احساس را تجربه می‌کنند.

او ادامه داد: در زمستان گذشته گاز برخی ساکنان روستاهای کوهستانی دچار مشکل شده بود و برای رفع اشکال به محل‌ها عزیمت می‌کردیم؛ بارش حدود یک متر برف تا پشت در خانه‌های روستائیان، زندگی را برای آنها سخت کرده بود اما با رفع اشکال گاز، مشکل اساسی آنها در دل زمستان رفع می‌شد و از این رو گاز، نعمت بزرگی برای روستاهای کوهستانی محسوب می‌شود.

پنداشته توضیح داد: قبل از گازرسانی به روستاها، دولت برای آنها نفت تامین می‌کرد اما حمل گالن‌های نفت برای پیرمردها و پیرزن‌هایی که فرزندانشان به دنبال کار به شهرهای دیگر کوچ کرده‌اند، طاقت فرسا بود و اکنون که گاز این روستاها افتتاح می‌شود، مردمی که از مشقت تهیه و حمل نفت راحت می شوند، خیلی خوشحال و راضی هستند.

وی یادآورشد: گاز که وارد خانه روستائیان می‌شود، علاوه بر استفاده جهت گرمایش منازل، در اجاق‌های آشپزی و آبگرمکن‌ها نیز مصرف می‌شود. همه اینها باعث می‌شود هزینه سوخت خانوارها با مصرف گاز کاهش یابد و در مقایسه با هزینه‌های مصرف نفت، بسیار اندک است.

هزینه سوخت خانوارها با مصرف گاز کاهش می‌یابد و در مقایسه با هزینه‌های مصرف نفت، بسیار اندک است و در مهاجرت معکوس نیز تاثیرگذار خواهد بود.

احسان مرادی رئیس اداره گاز مشکین شهر نیز درباره طرح‌های گازرسانی قابل افتتاح در هفته دولت اظهار کرد: پاسگاه و روستای آت‌توتان و روستاهای نرچه و آق بلاغ علیا و سفلی در بخش رضی، روستای داغ کندی علیا و سفلی در بخش قصابه و روستای قره‌آغاج در بخش مرادلو مشکین شهر جزو روستاهایی هستند که در هفته دولت از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

وی به کوهستانی و سردسیر بودن اغلب این مناطق اشاره کرد و افزود: دولت به واسطه شرکت گاز استان و اداره گاز مشکین شهر به این روستاها گازرسانی کرده و مشعل اصلی گاز آماده اشتعال است و اگر روستانشینان با جدیت به لوله کشی داخل منازل اقدام کنند، ظرف یک تا دو ماه گرمای خدمت دولت را حس خواهند کرد.

گازرسانی به ۷۶ روستا؛ برگی از کارنامه یک‌ساله دولت مردمی در استان اردبیل

برخورداری ۹۷ درصد روستاهای استان اردبیل از گاز

گاز در استان سردسیر اردبیل و بخصوص در روستاهای کوهستانی و دوردست آن، نعمتی بزرگ محسوب می‌شود و ارتقای سطح برخورداری روستاها از گاز، افتخاری برای شرکت گاز است و به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل، عملکرد دولت در حوزه گازرسانی در استان اردبیل بسیار چشمگیر است.

میرسعید سید متین تصریح کرد: برای ۱۸ روستایی که گاز آنها در هفته دولت افتتاح می‌شود، بالغ بر ۱۳۱ میلیارد ریال هزینه و ۷۰ کیلومتر شبکه‌گذاری شده و در برخی نقاط، با توجه به صعب‌العبور بودن مناطق، عملیات شبکه‌گذاری به سختی و با هزینه بیشتر انجام شده است.

به گفته او در یک سال قبل، بیش از ۲۰ هزار مشترک جدید به جمع مصرف‌کنندگان گاز پیوسته و این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد رشد داشته است و با احتساب این تعداد، شرکت گاز استان اردبیل به بیش از ۵۳۵ هزار مشترک خدمات ارایه می‌کند.

برای ۱۸ روستایی که گاز آنها در هفته مبارک دولت افتتاح می‌شود بالغ بر ۱۳۱ میلیارد ریال هزینه و ۷۰ کیلومتر شبکه‌گذاری شده و در برخی نقاط، با توجه به صعب‌العبور بودن مناطق، عملیات شبکه‌گذاری به سختی و با هزینه بیشتر انجام شده است.

وی ادامه داد: ظرف یک سال گذشته با گازدار شدن ۷۶ روستا، درصد خانوارهای بهره‌مند روستایی در استان از ۹۶ به ۹۷ درصد افزایش و شمار روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز طبیعی به یکهزار و ۴۵۵ روستا ارتقا یافته و با احتساب ۵۲ روستای در حال گازرسانی و ۶۰ روستای دارای مجوز گازرسانی، میزان برخورداری روستاها از گاز تا پایان سال ۱۴۰۲ به بالای ۹۹ درصد خواهد رسید.

سید متین در خصوص عملکرد شرکت در حوزه شبکه‌گذاری توضیح داد: در دوره یک ساله دولت سیزدهم ۲۲۸ کیلومتر به امتداد شبکه‌های تغذیه و توزیع در استان افزوده شده و این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲ درصد داشته و با احتساب این مقدار، میزان کل شبکه‌گذاری خطوط لوله گاز در استان به بیش از ۱۰ هزار و ۴۲۰ کیلومتر رسیده است.

مدیر عامل شرکت گاز استان اردبیل در رابطه با اعتبارات جذب شده برای اجرای پروژه‌های گازرسانی به افزایش ۳۶ درصدی بودجه‌های سرمایه‌ای در یکسال اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در یکسال ابتدای خدمت دولت سیزدهم، بالغ بر ۲ هزار و ۲۷۰ میلیارد ریال به عنوان بودجه سرمایه‌ای جهت اجرای پروژه‌های گازرسانی و ساختمانی هزینه شده و ۶۰۰ میلیارد ریال بیش از سال قبل بوده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل هفته دولت را بهترین فرصت تبیین خدمات دولت و نظام به ملت عنوان کرد و افزود: عملیات گازرسانی در استان از ۱۳۶۸ آغاز و شهر اردبیل به عنوان اولین شهر استان به شبکه گاز طبیعی متصل شده و اکنون بیش از ۵۳۴ هزار مشترک در استان اردبیل از گاز برخوردار هستند و برای آنها ۱۰ هزار و ۴۲۰ کیلومتر شبکه اجرا و بیش از ۲۵۶ هزار علمک نصب شده است.

او این را هم تصریح کرد که عملیات گازرسانی به  ۵۲ روستای دیگر استان در دست اجراست و علاوه بر این تاکنون بالغ بر یکهزار و ۶۵۵ واحد صنعتی در این استان با استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی در امر تولید و اشتغالزایی فعالیت می‌کنند.

گازرسانی به ۷۶ روستا؛ برگی از کارنامه یک‌ساله دولت مردمی در استان اردبیل

گازرسانی به سه هزار و ۲۰۰ روستا در دستور کار دولت مردمی

تماشای روشن شدن گاز در یک خانه و یک روستا هر انسانی را به وجد می‌آورد، حالا حساب کنید اگر این حس و حال در صدها و هزاران روستا تجربه شود، چقدر به انسان حس غرور و سربلندی دست می‌دهد.

خوشبختانه دولت سیزدهم در امر گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور، اراده‌ای مصمم از خود نشان داده است به طوری که مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در تیرماه امسال گفته بود: امسال گازرسانی به ۳ هزار و ۲۰۰ روستا در دستور کار است و در ۲ سال آینده نیز با گازرسانی به ۶ هزار روستا گازرسانی روستایی در دولت سیزدهم به اتمام می‌رسد.

سید جلال نورموسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه گازرسانی به ۲۹ شهر در دستور کار قرار دارد، اظهار کرده بود که با افزایش خطوط گاز در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان، تعداد شهرهای در نوبت گازرسانی افزایش خواهد داشت. 

به گفته او ممکن است در برخی سال‌ها تکالیف قانونی برای گازرسانی تغییر کند، به‌طور مثال امسال سرانه گازرسانی به مناطق صعب‌العبور افزایش یافته و به تعداد روستاهای در نوبت گازرسانی افزوده شده است.

به امید روزی که هیچ خانه و سکونتگاهی در پهن دشت ایران زمین، بدون گرمای گاز نباشد و دل هم‌میهنان عزیز، با تداوم خدمات و برکات نظام و دولت، روز به روز روشن‌تر و امیدوارتر شود. 

گزارش از عیسی پاشاپور

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha