توسعه گلخانه‌ها بستر افزایش اشتغال در بخش کشاورزی قم است

قم - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: توسعه گلخانه‌ها عامل مهمی برای افزایش فرصت‌های شغلی و درآمدزایی بیشتر در بخش کشاورزی استان است.

محمد علی سلامی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان داشت: به طور میانگین هر هکتار گلخانه برای بیش‌از ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند، همچنین در صورتی که محصول کشت شده در گلخانه متناسب با تقاضای بازار انتخاب شده‌ باشد، درآمد خوبی نیز برای بهره‌برداران به دنبال دارد.

وی افزود: کشت‌های گلخانه‌ای به دلیل نیاز کمتری که به آب دارند و از طرف دیگر امکان مدیریت شرایط محیطی همچون کنترل درجه دمای هوا، برای استان قم که هم از نظر تامین منابع آبی برای فعالیت‌های کشاورزی به دلیل خشکسالی‌های اخیر با کمبود مواجه شده و هم در منطقه گرم و خشک جغرافیایی قرار گرفته‌است، اهمیت بسزایی دارد.

وی با اشاره به این که اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی همواره از دغدغه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان است، ادامه داد: ایجاد فرصت اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با حوزه کشاورزی از دیگر مزایای توسعه گلخانه‌های در استان قم است که می‌تواند در رشد شاخص‌های این حوزه مهم اقتصادی نقش مهمی ایفا کند.

سلامی گفت: محصولات گلخانه‌ای تولید شده در قم کیفیت مناسبی دارد و طی سال‌های اخیر شماری از بهره‌برداران این بخش توانسته‌اند محصولات خود را علاوه بر عرضه به بازارهای داخلی به سایر کشورهای جهان نیز صادر کنند.

بر اساس آخرین پایش صورت گرفته سطح گلخانه‌های مستقر در مناطق مختلف استان به ۶۲ هکتار رسیده‌است و در آینده نزدیک این میزان به از ۱۰۰ هکتار فراتر خواهد رفت.

در حال حاضر احداث هر متر مربع گلخانه با توجه به کیفیت مواد به کارگرفته شده در آن بین یک تا سه ‌میلیون هزینه‌ دارد،‌ بنابراین لازم است محصولاتی در گلخانه‌های استان کشت شوند که دارای مزیت رقابتی بوده، ارزش اقتصادی بالایی دارند و حتی می تواند در بازارهای صادراتی عرضه شوند.

بیش‌از ۲۵۰ نفر از کشاورزان قمی در زمینه کشت‌های گلخانه‌ای فعالیت می‌کنند، سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری سایر نهادهای متولی تلاش می‌کند از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در عرصه کشت‌های گلخانه‌ای حمایت نماید.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha