به گزارش ایرنا ، دکتر سید محمد مقیمی در نشست شورای دانشگاه تهران که با حضور روسای دانشکدهها، پردیسهای بینالملل و مراکز و موسسات وابسته به دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: تحمل در برابر انتقادات و توضیح مدیران دانشگاه به افکار عمومی و یا اصلاح رفتارهای نیازمند بهبود و اصلاح، نه تنها باعث رشد و شکوفایی دانشگاه میشود، بلکه فرهنگ انتقادپذیری را در جامعه ارتقا میدهد.
تشکیل ستاد ویژه ارتقای جایگاه بینالمللی دانشگاه تهران | فاصله گرفتن دانشگاه تهران از روشهای سنتی آموزش
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از اظهارات خود ، از تشکیل ستادی ویژه برای ساماندهی اقدامات بنیادی در حوزه ارتقای جایگاه بینالمللی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: برنامهریزی دانشگاه تهران بر این است که دایره رشتهها و حوزههای علم را که دانشگاه در آنها صاحب رتبه و سرآمد است، افزایش دهد؛ بویژه سیاستهای خوبی به منظور رشد حضور و جایگاه بینالمللی دانشگاه تهران در رشتههای علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری تدوین شده است.
وی با اشاره به روند رو به رشد دانشگاه در نظامهای رتبهبندی بینالمللی، گفت: صلاحیت و شایستگی دانشگاه تهران خیلی بالاتر از تصویری است که امروز در عرصه جهانی منتشر میشود چراکه خیلی از موارد و شاخصهایی که مورد توجه ما است اصلاً در نظامهای رتبهبندی مورد عنایت نیست.
رئیس دانشگاه تهران افزود: هر چند چشماندازمان خیلی فراتر از شاخصهای مدنظر رتبهبندیهای بینالمللی دانشگاهها است اما از طرفی هم امروز در دنیا جایگاه و رتبه کشورها را با استناد به این شاخصها تعیین میکنند؛ بنابراین اگر بخواهیم تراز مثبتی برای کشورمان در دنیا ایجاد کنیم، علاوه بر تاکید و تقویت بر شاخصهای بومی مورد توجه خودمان، لازم است وضعیتمان در شاخصهای متداول بینالمللی را در حوزههای مختلف علم ارتقا ببخشیم.
پیشرفت دانشگاه تهران در شاخصهای ارزیابی رتبهبندی شانگهای ۲۰۲۲
وی با اشاره به پیشرفت دانشگاه تهران در شاخصهای ارزیابی رتبهبندی شانگهای ۲۰۲۲ اظهار داشت: بر پایۀ گزارش سال ۲۰۲۲ نظام رتبهبندی شانگهای، دانشگاه تهران ضمن حفظ رتبه نخست ملی و قرارگیری در میان ۴۰۰ مؤسسه برتر جهان، در ۲۳ زمینه علمی صاحب رتبه شده و در ۱۶ زمینه موفق به کسب رتبه اول در بین موسسههای آموزش عالی ایران شده است.
رئیس دانشگاه تهران افزود: امتیازهای دانشگاه تهران در رتبهبندی شانگهای ۲۰۲۲ نشان میدهد که عملکرد دانشگاه تهران در مقایسه با دانشگاههای دیگر، نسبت به سال ۲۰۲۱ بهبود یافته و افزایش امتیاز دانشگاه تهران در سنجه پژوهشگران پراستناد در سال ۲۰۲۲ چشمگیرتر است.
دکتر مقیمی در همین ارتباط از تشکیل ستادی ویژه برای ساماندهی اقدامات بنیادی در حوزه ارتقای جایگاه بینالمللی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: برنامهریزی دانشگاه تهران بر این است که دایره رشتهها و حوزههای علم را که دانشگاه تهران در آنها صاحب رتبه و سرآمد است، افزایش دهد؛ بویژه سیاستهای خوبی به منظور رشد حضور و جایگاه بینالمللی دانشگاه تهران در رشتههای علوم انسانی، اجتماعی و رفتاری تدوین شده است.
رئیس دانشگاه تهران همچنین از ایجاد باشگاه طلایهداران علم در دانشگاه تهران به عنوان یک تدبیر موثر برای ارتقای جایگاه بینالمللی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: باشگاه طلایهداران علم دانشگاه تهران به زودی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح خواهد شد.
وی درباره حمایتهایی که از اعضای هیات علمی عضو باشگاه طلایهداران علم صورت میگیرد، به پرداخت کل مبلغ گرنت در ابتدای سال برای رفع نیازهای پژوهشی، اختصاص پذیرش یک دانشجوی پسادکترا، تخصیص سهمیه پذیرش دانشجوی دکترا از طریق استعداد درخشان به انتخاب خود محقق برتر و اختصاص هزینه حمایتی برای تهیه مواد آزمایشگاهی اشاره کرد.
دکتر مقیمی با اعلام اینکه عضویت در این باشگاه یکساله است، خاطرنشان کرد: اعضای باشگاه طلایهداران علم دانشگاه تهران ثابت نیستند و همین میتواند بین محققان رقابت ایجاد کند و هر ساله افرادی جدید وارد این باشگاه شوند.
تاثیر راهاندازی تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران بر ارتقای جایگاه در وبومتریکس
وی همچنین به ارتقای ۱۰۱ پلهای جایگاه دانشگاه تهران در رتبهبندی وبومتریکس نسبت به یکسال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: در نظام رتبهبندی وبومتریکس که عمدتاً بر روی مشاهدهپذیری وبسایت دانشگاه، دسترسی آزاد به اطلاعات و مستندات دانشگاه تاکید دارد، برای اولین بار دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه ایرانی توانست موفق به کسب رتبه کمتر از ۳۰۰ شود.
رئیس دانشگاه تهران از راهاندازی تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران در مدت ۸ ماه گذشته به عنوان یکی از مولفههای اثرگذار در افزایش مشاهدهپذیری وبسایت دانشگاه نام برد و خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران متعلق به همه دانشگاه است و باید همه افکار با رعایت چارچوبها بتوانند در این رسانه اظهارنظر کنند، حتی کسی که در مخالفت با مسئول دانشگاه هم بخواهد اظهارنظری داشته باشد.
رویداد «آینده روشن» از محورهای تحول در آموزش است
دکتر مقیمی با اشاره به طراحی بسته تحول آموزشی دانشگاه تهران، گفت: به دنبال این هستیم که از روشهای سنتی آموزشی فاصله گرفته و روشهای جدید آموزشی را پی بگیرم. رویداد «آینده روشن» که به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، معاونتهای فرهنگی و دانشجویی و دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران با حضور ۶۰۰ دانشجو از رشتههای مختلف در حال برگزاری است، از جمله اقدامات در زمینه تحول آموزش است.
وی افزود: دانشجویانی که در رویداد «آینده روشن» شرکت کردهاند، ۴ واحد درس عمومی را در قالب فضای پرنشاط یک اردوی تفریحی، فرهنگی و علمی میگذرانند. امروز دانشجویان علاقمند هستند که از روشهای رسمی فاصله بگیرند و به سمت فضاهای تعاملی و بسترهایی بروند که دارای جنبه کاربردی و عملی در محیط علمی است.
موسسه دهخدا باید محور آموزش زبان فارسی به همه دانشجویان خارجی کشور باشد
دکتر مقیمی در پایان در واکنش به حواشی رسانهای ایجاد شده در روزهای اخیر درباره بخش تالیف موسسه لغتنامه دهخدا، اظهار کرد: موسسه دهخدا دارای ظرفیتهای فوقالعادهای است. هیچ یک از استادان همکار با موسسه، آنجا را ترک نکرده و همه اساتید حاضر در این مجموعه وزین، عاشق کار و آن محیط هستند.
وی تاکید کرد: موسسه لغتنامه دهخدا و مرکز بینالمللی آموزش زبان فارسی علاوه بر کار کردن بر روی لغتنامه، باید بحث اجتماعی شدن علم و ترویج زبان فارسی در کشور را نیز دنبال کند. با راهاندازی خانه خلاق و نوآوری علوم انسانی در موسسه دهخدا، این مجموعه میتواند به هدایت ایدههای مرتبط با حوزه زبان و ادبیات فارسی بپردازد.
رئیس دانشگاه تهران افزود: متاسفانه تعداد زبانآموزان این مرکز بینالمللی در شش سال گذشته تنها ۲ هزار و ۴۰۰ نفر بوده است؛ این در حالی است که تعداد زبانآموزان فقط برای یکسال باید بیش از این تعداد باشد. موسسه لغتنامه دهخدا نه تنها باید مرجع آموزش زبان فارسی برای دانشجویان بینالملل دانشگاه تهران باشد بلکه شایسته است که آموزش زبان فارسی به همه دانشجویان خارجی کل کشور با محوریت این موسسه صورت گیرد.
نظر شما