رونق امنیت غذایی، حاصل رویکرد مثبت دولت به بخش کشاورزی خراسان رضوی+فیلم

مشهد- ایرنا- بخش کشاورزی و دامپروری به واسطه ارتباط و اهمیت منحصر به فرد در زنجیره تامین غذا از مزرعه تا سفره؛ اهمیت و حساسیت بالایی در ۲ مقوله امنیت و مصونت غذایی دارد و دولت سیزدهم با درک درست از این واقعیت و نیز توجه به قابلیت های خراسان رضوی، اقدامات خوبی در این زمینه محقق کرده است.

حوزه استانهای ایرنا: یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسوولان دولت سیزدهم اعم از رییس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم در طول یکسال سپری شده از در اختیار گرفتن سکان مدیریت کشور، اقدامات موثری در بخش کشاورزی را در راستای حمایت از تولید کالاهای اساسی و خنثی سازی اثر تحریم‌های آمریکا در حوزه امنیت غذایی به انجام رسانده است.

در ابتدای دولت سیزدهم و به دستور رییس جمهوری بعد از ۶۰ سال ماموریت‌هایی که در سال ۱۳۴۲ در انقلاب سفید گرفته شده بود، به وزارت جهاد کشاورزی بازگشت به نحوی که حوزه‌های بازرگانی، تنظیم بازار و تجارت محصولات کشاورزی که متعلق به وزارت صمت بود به این وزارتخانه واگذار شد و بدین ترتیب کل زنجیره تامین غذا از مزرعه تا سفره دارای یک متولی و فرمانده شد که قطعا این فرماندهی واحد به نفع جامعه و باعث پایداری تولید و دسترسی بهتر برای مردم می‌شود.

صنعت کشاورزی یکی از بخش‌های مهمی ‌است که تمام کشورها غالبا با تمرکز بر آن سعی دارند قدرت غذایی خود را حفظ کنند، بنابراین بخش کشاورزی به ‌عنوان تامین‌کننده امنیت غذایی جایگاه مهمی دارد و به تاکید صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی، این بخش در حرکت چرخ‌های اقتصادی کشور نقش اساسی ایفا می‌کند. علاوه بر آن بخش کشاورزی به عنوان برقرارکننده‌ تعادل اقتصادی و اجتماعی دارای حساسیت و نقش‌آفرینی بسیاری است چنانکه حفظ و توسعه کشاورزی می‌تواند در ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت، نقشی بی‌بدیل ایفا کند.

تغییر الگوی کشت و تولید محصولاتی با درآمد بیشتر و کم آب‌ طلب، به کارگیری دانش نوین و راهبردهای موثر از طریق شرکت‌های دانش بنیان که امسال بنا به تاکید رهبر انقلاب در اولویت نخست قرار گرفته است، از جمله رویکردهای مهم این حوزه است تا در تحقق این اهداف علاوه بر تحقق امنیت غذایی، نقش ویژه‌ای در خلق ثروت، اشتغال‌زایی، افزایش بهره‌وری، ارتقای درآمد و رشد اقتصادی مناطق مختلف کشور میسر شود.

کشاورزی خراسان رضوی، بیش از ۱۸ درصد اشتغال استان 

در این میان خراسان رضوی با گستره ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع، معادل هفت درصد کل مساحت کشور، دارای ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

بیش از ۳۳۸ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است. همچنین ۲ میلیون و ۱۳۸ هزار هکتار عرصه مستعد کشاورزی در خراسان رضوی وجود دارد. سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین در این استان زیر کشت ۸۳ نوع محصول می رود که ۹۰۰ هزار هکتار از این سطح مربوط به زراعت و ۳۰۰ هزار هکتار آن باغ است.

بخش کشاورزی ۱۸.۳درصد اشتغال و ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است. درآمد سالانه بخش کشاورزی این استان خراسان رضوی بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد ریال است.همچنین ۱۰ درصد جمعیت دام کشور به ظرفیت ۱۵ میلیون راس متعلق به خراسان رضوی است که این ظرفیت رتبه‌های اول تا سوم تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ کشور را در این استان فراهم آورده است.

این بخش در خراسان رضوی سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی با ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تولید میکند؛ بر این اساس ۱۸.۳ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی را دارد.این استان در بخش کشاورزی در تولید ۷ محصول کشاورزی و دامی رتبه اول کشور، در ۹ محصول دارنده رتبه دوم داریم ، در ۶ محصول دارنده رتبه سوم و در تولید چهار محصول رتبه چهارم را در میان استانهای دیگر دارد.

بخش کشاورزی این استان با سهم ۴۰ درصدی از کل ارزش تولید ناخالص این استان، به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی و حیاتی خطه خراسان رضوی محسوب می‌شود که هر سال در بخش‌های زراعی، دامی و باغی نه تنها رشد و افزایش بهره‌وری را تجربه می‌کند بلکه سهمی بسیار در تامین و تولید محصولات مورد نیاز سایر استانها دارد.

بخش کشاورزی خطه خراسان رضوی هم اکنون تنها منبع تامین معیشت افزون بر نیمی از جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری روستایی این استان است که در شرایط اقلیم خشک و نیمه‌خشک خراسان رضوی در جریان تجربه جدی بحرانهایی چون خشکسالی، تغییرات اقلیمی و تبعات گسترده ناشی از آن و دیگر چالشها همچون تورم و گرانی، در حال تلاش برای تامین امنیت غذایی با تولید در بخشهای مختلف کشاورزی هستند.

بخش کشاورزی این استان اکنون به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کشور با برخورداری از ظرفیتها و توانمندی‌های وسیع با بیش از یک میلیون هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی و بیش از ۱۵ میلیون واحد دامی، در مجموع با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی ، دامی و آبزیان به ارزش ناخالص اقتصادی بیش از ۴۶۹ هزار میلیارد ریال، جایگاه تعیین کننده‌ای در اقتصاد ملی و استان داشته و نقش مهمی در تامین نیازهای حیاتی جامعه، امنیت غذایی، تامین مواد اولیه موردنیاز صنایع و ایجاد اشتغال ایفا نموده است.

براین اساس در آستانه هفته دولت با حضور رییس سازمان و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی میزگردی با موضوع بررسی وضعیت بخش کشاورزی و رویکردهای دولت سیزدهم در این حوزه در خطه زرخیز خراسان رضوی برگزار شد.

رونق امنیت غذایی، حاصل رویکرد مثبت دولت سیزدهم به بخش کشاورزی خراسان رضوی

"حمایت" نگاه جدی دولت در بخش کشاورزی 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه توجه دولت به حمایت از بخش کشاورزی یک نگاه غالب و مهم است، ادامه داد: امروز دغدغه ما متفاوت از صرفا تمرکز بر تولید است زیرا در بخش تولید دارای توانمندی و پتانسیل خوبی هستیم ؛ هم اکنون به کارگیری تمامی ظرفیتها و حمایت از تولیدکنندگان در بخش کشاورزی و دامپروری و حمایت از این ظرفیتها مورد هدف است.

غلامرضا قنبری گفت: در حال حاضر مجوزهای تعریف شده و تولید در استان در بخشکشاورزی بیش از نیاز است اما متاسفانه امروز در مزارع و کارخانجات با ظرفیت تمام کار نمی‌شود و به رغم سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته ، ارزش افزوده سرمایه گذاری متناسب باسرمایه و انرژی گذاشته شده در این زمینه نیست .

وی ادامه داد: از جمله دیگر اولویتهای موجود در این بخش مسئله بازار محصولات کشاورزی در داخل و خارج کشور و ضرورت ارتقای سهم ما در تجارت جهانی است زیرا در حالی که دارای مزیتهای فراوانی در عرصه کشاورزی در داخل و خارج هستیم و این مزیتها میتواند ما را در صدر قرار دهد و بخش کشاورزی را به بخشی همتراز با صنعت نفت کند.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: اولویت اول ما تامین امنیت غذایی است زیرا علاوه براینک باید سهم خود را در آینده بازار دنیا و تجارت جهانی به دست بیاوریم باید نسبت به تقویت توان کشاورزی تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون خدمات گسترده و کارهای بزرگی در کشور صورت گرفته که بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخشهای مهم در این رابطه است، ادامه داد: دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی آغازگرو منشا تحولات و پویایی بزرگی در کشور است .

وی گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون همه دغدغه مدیران در کشور بر این محور بوده که نیازهای کشور در داخل تامین شود و برای تامین حداقل‌های معیشت مردم بخصوص در غذای جامعه وابسته به بیرون نباشیم و به سمت خودکفایی حرکت کنیم.

قنبری اظهارکرد: امروز می‌توان ادعا کرد هر محصول و نیازی که در جامعه از نظر تولیدات گیاهی، محصولات پروتئینی، تکنولوژی و تربیت متخصصان و دانشمندان و نیز فعالیت مراکز علمی ،آموزشی ، تحقیقاتی و پژوهشی برای دسترسی ما به تکنولوژی و دانشهای مورد نیاز فراهم است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه رویکرد دولت سیزدهم به بخش کشاورزی جدی و حمایت از این بخش و فعالان آن در اولویت نخست قرار دارد.

رونق امنیت غذایی، حاصل رویکرد مثبت دولت سیزدهم به بخش کشاورزی خراسان رضوی

آب، بهره‌وری و واسطه‌گری چالشهای موجود

قنبری با اشاره به چالشها و مشکلات متعدد برای تحقق و پیگیری اهداف در بخشکشاورزی گفت: آب از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی است و با توجه به خشک و نیمه خشک بودن منطقه خراسان رضوی ، در این زمینه نیاز فراوان داریم.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهارکرد: تامین آب برای بخش کشاوزی مشکل اصلی است و در این راستا افزایش بهره‌وری آب با استفاده از روشهای نوین آبیاری و نیزدر الگوهای تولید و کشت مناسب با شرایط اقلیمی و البته مهار آبهای سطحی که موجب به بارآمدن خسارتهای فراوان می‌شود به جد در دستور کار است.

وی تاکید کرد: در کنار این اجرای پروژه‌های آبخیزداریو آبخوان ‌داری به جد مورد توجه برای مهار و کنترل آبهای سطحی و البته خسارتهای ناشی از این آبها است.

قنبری با بیان اینکه هم اکنون سهم ضایعات بخش کشاورزی بالاست، گفت: افزایش بهره‌وری از طریق ارتقای دانش در بخش کشاورزی ودامداری بسیار مورد توجه و حمایت است زیرا محورقراردادن دانش در بخشکشاورزی موجب تولید محصولات سالم هم می‌شود.

وی با بیان اینکه بازار امروز جهان طالب محصولات سالم و البته قیمت تمام شده کمتر و استانداردهای سلامتی است، گفت: باید با نگاه به بازار جهانی نسبت به تولید محصول کار کنیم.

این مسوول رنج بخش کشاورزی را از واسطه گری بسیار دانست و گفت: ساماندهی این پدیده و حمایت از کشاورزان به عنوان زحمت کشان نخست این حوزه از ضرورتهایی است که باید به جد به آن پرداخت.

وی تاکید کرد: برای این منظور توسعه و ترویج هوشمندسازی در بخش کشاورزی بسیار مهم است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای این مهم باید بیشاز پیش به زنجیره‌های تولید و سامان دادن آنها به شکل تعاونی و اتحادیه های تولید و عرضه را مورد توجه قرار داد.

وی تاکید کرد:امروز راه جهاد کشاورزی برای طی کردن مسیر تحقق آرمانهای انقلاب از مسیر جهاد سازندگی عبور می‌کند.

احداث پارک دانش بنیان کشاورزی برای نخستین بار  

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال "تولید، دانش بنیان ،اشتغال آفرینی" و منویات مقام معظم رهبری در این زمینه گفت: تقویت فعالیت های دانش بنیان در بخش کشاورزی برای تحقق منویات رهبری در دستور کار قرار گرفت بنابراین به جد فعالیت در این زمینه افزایش یافت.

قنبری افزود: در این راستا قرارگاه اقتصادی دانش بنیان در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان برای نخستین بار در کشور ایجاد شد.

وی ادامه داد: در این قرارگاه تعداد ۳۰ شرکت دان بنیان در مرکز تحقیقات کشاورزی استان مستقر شد است که برای به ثبت رساندن تولیدات ،تجاری سازی و حمایت از تولید اولیه در بخش کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند.

افتتاح ۱۲۷ پروژه در هفته دولت

قنبری با بیان اینکه در هفته دولت امسال با تلاشهای انجام شده در طول یکسال گذشته از فعالیت دولت، تعداد ۱۲۷پروژه در بخش کشاورزی و دامپروری افتتاح می‌شود، گفت: برای این تعداد پروژه ۲هزار و ۲۷۴ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

رییس جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: این تعدادپروژه برای ۷۱۸ نفر اشتغالزایی دارد و چهار هزار و ۴۸۵ خانواده از منفعت این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: این پروژه‌ها در حوزه مدیریت آب و خاک، کشاورزی، دامپروری، ترویج و غیره می‌باشد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه روند اجرای پروژه‌های مرتبط با حوزه کشاورزی و دامپروری صعودی استو علت آن هم نگاه قوی حمایتی در این بخش از بهره‌برداران ، فعالان و تولیدات است.

قابلیت افزایش ۱۰۰ درصدی تولیدات شیلات در استان

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به جایگاه بخش کشاورزی خراسان رضوی در اقتصاد و اشتغال استان گفت:این بخش با تولید سالانه ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و لبنی به ارزش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان و رتبه نخست در تولید محصولاتی مانند گوشت قرمز، زعفران ،گلابی خربزه، آلو و آلبالو و رتبه نخست تولید گیاهان دارویی کشور دارنده جایگاه مهمی دراقتصاد استان است.

سید جعفر حاجی مجتهد تاکید کرد: این استان دارنده ظرفیتهای بالفوه ای در تولیدات کشاورزی و دامی است که این ظرفیتها در بخش تولیدات شیلات شامل تولید و پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری و شور امکان افزایش ۱۰۰ درصدی تولید  را می‌دهد.

وی گفت: هم اکنون در استان سالانه حدود ۱۱.۵ هزار تن تولیدات شیلات داریم که قادر به افزایش ۱۰۰درصدی این میزان در کوتاه مدت هستیم.

وی با اشاره به مقام اول استان در تولید گوشت قرمز گفت: در این زمینه نیز دارای ظرفیتهای خوبی هستیم.

وی گفت:طی یکسال گذشته در استان بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات باغی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولیدات دامی و چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی در استان به ثبت رسیده که نشان از ظرفیتهای بالای استان دارد.

وی افزود: شرایطخوب توسعه‌ای در بخشتولیدات گلخانه‌ای،اعطای پروانه به بیش از ۲ هزار واحد صنعتی شامل صنایع کوچک، فرآوری ، تبدیلی و غیره هستیم.

حاجی مجتهد گفت: هم اکنون بیش از ۲ میلیون تن ظرفیت سیلویی، ۳ میلیون تن ظرفیت انبار و ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت سردخانه‌ای در استان داریم که برای صادرات محصول به کشورهای همسایه و استقلال یافته ظرفیت ایده‌آلی است.

وی از جمله اولویتهای استان که اقدامات مربوط به آن با حمایت دولت در حال انجام است، گفت: توسعه زنجیره‌های تولید ، توسعه کشاورزی قراردادی ، توسعه شرکتهای سهامی و زراعی از جمله امور در دست پیگیری و  تهیه برنامه های جامع برای فرآوری، صنایع تکمیلی و به روز کردن کارخانجات نیز جزو سیاستها و امور بعدی است.

وی تاکید کرد: به روزرسانی برخی صنایع وکشتارگاهها و نیز توسعه برخی کشتها ازجمله گیاهان دارویی از اولویتهای مد نظر است.

رونق امنیت غذایی، حاصل رویکرد مثبت دولت سیزدهم به بخش کشاورزی خراسان رضوی

خراسان رضوی رتبه اول در صدور دامدار کارت برای حمایت

حاجی مجتهد با بیان اینکه از جمله مباحث و نگرانیهای موجود در آزادسازی نرخ ارز ،میزان  سرمایه در گردش بخصوص برای دامداران و کشاورزان بود، گفت: دولت سیزدهم با درک درست از این مسئله و مشکلات و معضلات فراوان ناشی از آن ارائه تسهیلات به دامداران و کشاورزان را در قالب صدور "دامدارکارت" آغاز کرد.

وی افزود: در این زمینه خراسان رضوی در کشور  با تشکیل ۳۲ هزار و ۳۰۳ پرونده به مبلغ حدود ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات بعد از استان اصفهان رتبه نخست کشور را دارد.

وی ادامه داد: تا کنون ۱۳ هزار نفر با مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان اعطای تسهیلات دامدار کارت ثبت شده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: همچنین در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ مجموعا ۸۱۰ میلیارد تومان پرداخت در استان ثبت شده که ۶۵۱ میلیارد تومان آن در بانک کشاورزی و بقیه در سایربانکها از جمله صندوق کارآفینی امید و بانک توسعه تعاون بوده است.

وی با بیان اینکه از شهریور ماه پرداخت تسهیلات در این زمینه درکشور شناور میشود و استانهای دارای ظرفیت امکان جذب بیشتر دارند، افزود: برای این منظور دریافت تسهیلات به ملغ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان تهیه پرونده انجام شده که در قالب ۵۳۴ طرح آماده معرفی و دریافت تسهیلات است.

حاجی مجتهد گفت: در قالب تسهیلات جهشتولید نیز ۱۶۰ میلیارد تومان جذب شده است.

وی گفت: همچنین ۲۲.۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب استان برای پرداخت تسهیلات حمایتی در بخش گیاهان دارویی استان بوده است که تا کنون ۷۹۸ نفر به مبلع ۲۵.۵ میلیارد به بانکها معرفی شده‌اند که ۴۵۲ نفر از آنان موفق به دریافت ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان شده‌اند.

حمایت از کشاورزان خسارت دیده

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در سال زراعی جاری پدیده خشکسالی هشت هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت وارد کرده است، گفت: این میزان خسارت تا کنون برآورد قطعی و ثبت شده که بیشترین میزان آن در بخش باغی و زراعی بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر خشکسالی، امسال سیل نیز خسارات هنگفتی را به بخش کشاورزی استان وارد کرد به طوری که تا کنون گزارشهای جمع بندی شده نشان از ۳۳۳ میلیارد تومان خسارت در بخش کشاورزی استان شامل محصولات باغی، زراعی، دام و ماشین آلات کشاورزی است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: تا ۲۵ مرداد جاری تعداد بیمه نامه‌های صادر شده از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان ۱۱۱ هزار بیمه‌نامه در بخشهای مختلف بوده که ۵۰ درصد آن در بخش گلخانه‌ای، محصولات باغی، زراعی و منابع طبیعی استان است.

حاجی مجتهد افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون میزان غرامت پرداخت شده به کشاورزان استان ۲۱.۵ میلیارد تومان به بیش از چهار هزار بیمه شده بخش کشاورزی است.

رونق امنیت غذایی، حاصل رویکرد مثبت دولت سیزدهم به بخش کشاورزی خراسان رضوی

رشد تولیدات دامی خراسان رضوی طی دولت سیزدهم

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: طی یکسال گذشته از فعالیت دولت مردمی در تولید اغلب محصولات این استان پیشتاز و رشد تولید را تجربه کرده است.

مجید جعفری افزود: به این ترتیب طی یکسال اخیر به میزان ۱۱۶ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید شده است که در مقایسه با یکسال قبل از آن ۳۸ درصد رشد، در تولید شیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن با ۱۱ درصد رشد ، در تولید گوشت مرغ با ۱۹۴ هزار تن معادل  ۲۵ درصد رشد، تخم مرغ با ۱۲۹ هزارتن معادل سه درصد رشد، عسل با چهار هزارو ۱۰۰ تن معادل ۲۰ درصد رشد و در تولید پیله تر کرم ابریشم ۵۰۰ تن تولید با ۴۵ درصد افزایش در استان ثبت شده است.

وی ادامه داد: همچنین در جوجه ریزی در استان که منجر به تولید گوشت مرغ می‌شود طی یکسال گذشته ۱۰۷ میلیون جوجه ریزی محقق شده که ۱۶.۵ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هچنین در توزیع نهاده رشد ۳۱.۵ درصدی تجربه کرده‌ایم گفت: در این مدت بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن نهاده یارانه‌ای در استان میان دامداران و مرغداران توزیع شده است.

وی مزرعه پرورش کروکدیل با ۳۰۰ سر برای اولین بار در شرق کشور،راه‌اندازی مجتمع ماهیان خاویاری با تولید ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن خاوریار در سال را از ظرفیتهای خوب ایجاد شده در مدت گذشته از فعالیت دولت جدید اعلام کرد.

این مسوول ادامه داد: همچنین در سال گذشته اتفاقات خوبی در استان افتاد و آغاز فعالیت خط تولید آبزیان به ظرفیت ۲۲ هزارتن در سال و آماده‌سازی راه اندازی ۲ خط تولید دیگر از این جمله است.

جعفری افزود:در زمینه تولید ماهیان سردابی به میزان ۲۵۰ تن گوشت و یک میلیون تن قطعه تولید بچه ماهی داشته‌ایم که بسیار مطلوب است.

رونق امنیت غذایی، حاصل رویکرد مثبت دولت سیزدهم به بخش کشاورزی خراسان رضوی

۱۶ زنجیره تولید ویژگی منحصربفرد

جعفری با بیان اینکه از جمله ماموریتهای محوله در جهت تامین امنیت غذایی و مدیریت بازار ایجاد و راه‌اندازی زنجیره‌های غذایی است، گفت: هم اکنون در استان ۱۶ زنجیره تولید داریم که نیمی از این شمار در تولید مرغ و نیمی دیگر در حوزه شیر و گوشت قرمز است .

وی گفت: ایجاد و فعالیت این زنجیره‌ها در تامین و تولید نقش مهمی ایفا می‌کند و جزو ظرفیتهای خوب استان محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهارکرد: در حال حاضر تعداد ۷۵۴ گله گاو شیری در استان داریم که در ابتدای مرداد ماه پارسال ۳۵۰ گله بوده و افزایش ۱۱۵ درصدی در این شمار را در استان تجربه کردیم.

وی گفت: همچنین دولت در حمایت از دامداران اقدام به خرید حمایتی دام داشت که استان ما در سال گذشته بالاترین میزان خرید در این زمینه را داشته است.

رونق امنیت غذایی، حاصل رویکرد مثبت دولت سیزدهم به بخش کشاورزی خراسان رضوی

خراسان رتبه نخست در خرید تضمینی گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: این استان با ۳.۵ میلیون هکتار اراضی مستعد کشاوری و بیش از یک میلیون هکتار اراضی زیر کشت ، دارای جایگاه اثرگذاری در تولیدات این بخش است.

غلامحسین ساربان با بیان اینکه سال گذشته به دلیل کاهش بارندگی در طول سال و گذراندن پاییزی سخت شاهد فشار فراوانی در بخش تولیدات گیاهی بودیم، گفت: اما خوشبختانه با تلاش فراوان اتفاقات خوبی رقم خورد و امسال از ۱۲۱ هزار هکتار گندم آبی و ۴۶ هزار هکتار گندم دیم بالغ بر ۴۵۰ تن محصول برداشت شد.

وی گفت: تا ۲۸ مرداد ماه امسال مرداد ما بیشاز ۳۳۰هزار تن گندم مازاد بر نیازکشاورزان به صورت تضمینی خریداری و تحویل سیلوها شد که اگرچه در کشور رشد ۵۰ درصدی خرید گندم ثبت شد اما این رشد در خراسان رضوی ۲۳۴ درصد است.

وی افزود: شهرستانهای تربت ج،ام جغتای ،چناران و مشهد به ترتیب رتبه‌های نخست را در خرید شد که این مهم در شرایطی رقم میخورد که این استان داری اقلیمی خشک وشکننده است.

این مسوول افزود: مبارزه با آفات و بیماری‌های گندم و جو در استان روند خوب و افزایشی داشته که موجب رشد تولید و سلامت بیشتر محصول شده است.

وی از دیگر محصولات مهم را در استان محصول جو نامید و گفت: امسال تا کنون از ۱۲۸ هزار هکتار جو آبی و ۲۳ هزار هکتار جو دیم به میزان ۴۵۰ هزار تن محصول برداشت شده است.

ساربان پنبه را از دیگر محصولات شاخص استان دانست و گفت: با افزایش قیمت این محصول امسال از ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان به ۴۰ هزار تومان در هر کیلو،شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصول از ۲۲ هزار هکتار به ۲۵ هزار هکتار هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه از محل کشت ۱۰ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای با تولید یک میلیون تن، بخش از نیاز استان تامین می‌شود.

پسته و زعفران محصولات مزیتدار خراسان رضوی

ساربان با بیان اینکه در محصول زعفران هم اکنون  ۹۱ هزارهکتار سطح زیرکشت داریم که از مجموع ۱۲۱ هزار هکتار زیر کشت این محثول در کشور ، این استان دارنده ۷۶ درصد سطح زیر کشت زعفران ایران است، گفت: محصول زعفران جزومزیتهای استان است که در حمایت از آن اقدامات خوبی انجام می‌شود.

وی گفت: همچنین این استان در سطح زیر کشت گسته با ۱۲۰ هزار هکتار و پیش‌بینی تولید ۶۶ هزار تن، مقام دوم کشور را دارد، گفت: هم اکنون میزان برداشت پسته از هر هکتار ۷۵۰ کیلوگرم است که این محصول نیز در کنار زعفران، جزو محصولات صادراتی و ارزشمند استان هستند.

وی در ادامه با اشاره به رتبه نخست استان در تولید گیاهان دارویی گفت: هم اکنون سطح زیر کشت در این بخش به ۲۸ هزار و ۲۷۶ هکتار رسیده که ۳۷ درصد سطح زیرکشت است و همین امر این استانرا به قطب تولید و دارنده مقام اول کشورکرده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود در مکانیزاسیون کشاورزی نیز ۲۶۸ میلیارد تومان اعتبار جذب شد و از سال ۹۸ تا کنون میزان مکانیزاسیون در بخش کشاورزی استان از ۱.۸۶ به ۲ رسیده است.

رونق امنیت غذایی، حاصل رویکرد مثبت دولت سیزدهم به بخش کشاورزی خراسان رضوی

۵۷۹ میلیون دلار صادرات کشاورزی و دامی از خراسان رضوی

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکهطی یکسال گذشته ۷۷۴هزارو ۱۹۵ تن محصولات دامی و کشاورزی به ارزش ۵۷۹ میلیون دلار از استان صادر شده است، گفت: این میزان صادرات در مقایسه با صادرات کل استان که معادل یک هزار و۴۲۰ میلیون دلار بوده است ،سهم ۴۱ درصدی از ارزآوری استان را به بخش کشاورزی میدهد.

حمید جنتی با بیان اینکه ۲۲۹ تن محصول زعفران به ارزش ۱۳۶ میلیون دلار به مقصد کشورهای امارات،  اسپانیا، افغانستان و کشورهای اروپاییصادر شده است، گفت: همچنین ۱۳ هزار و۱۰ تن پسته به ارزش ۸۰ میلیون دلار، ۲ هزارو ۷۱۶ تن کشمش به ارزش ۳.۵ میلیون دلار، ۲۰۳ هزار و ۱۳۶ تن سیب زمینی به ارزش ۳۵ میلیون دلار از جمله محصولات صادراتی شاخص است.

وی ادامه داد: هچنین ۴۷ هزار و ۱۵۲ تن محصولات لبنی با ۴۱ میلیون دلار، ۹ هزار و ۵۷۵ تن رب گوجه‌فرنگی با ۵.۶ میلیون دلارنیز ازدیگر اقلام صادراتی است.

ایجاد ردیف اعتباری ویژه برای احیای مرمت قنوات 

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: ایجاد ردیف اعتباری ویژه برای احیا و مرمت قنوات در استان از جمله اقدامات شاخص دولت در طی یکسال گذشته بوده است که بسیار در حفظ منابع آبی مهم است.

جعفر جوادی با بیان اینکه ۸۵ درصد منایع آب استان در اختیار بخش کشاورزی است که ۸۰ درصد آن از منابع زیرزمیی، ۱۲ درصد از قنوات و ۸ درصد از چشمه‌ها و رودخانه ها تامین می‌شود، گفت: توسعه سامانه های نوین آبیاری و افزایش راندمان آب، کاهش تبخیر و رطوبت از سطح اراضی به روش پوشش دار کردن باغات و گلخانه ها ، استفاده از ارقام مقاوم و مناسب دربرنامه سازگاری با کم آبی و انجام برنامه‌های آموزشی و ترویجی از جمله اقدامات و تلاشها در حوزه آب و خاک استان است.

وی بابیان اینکه از جمله اقدامات مهم حوزه آب و خاک در دولت سیزدهم میتوان به توسعه سامانه های نوین آبیاری در ۷ هزارو ۱۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، احیای ۸۴ کیلومتر قنوات استان، ساماندهی اراضی و انتقال آب به میزان ۷۵۰ کیلومتر اشاره کرد، ادامه داد: در سفر امسال رییس جمهوری به استان در قالب مصوبات سفر هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان برای بخش آب و خاک استان اختصاص یافت که طی سه سال جذب شود.

وی افزود: به این ترتیب اعتبارات در این بخش ۶۰ درصد افزایش دارد که نشان از توجه دولت است.

وی گفت: در اجرای سیستمهای نوین آبیاری ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان مستعد اجرای این سامانه‌هاست که ۱۹۲ هزار هکتار تا کنون اجرا شده و به این ترتیب خراسان رضوی بعداز استان فارس رتبه دوم کشور را در این زمینه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha