۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۷:۵۸
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 84859962
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت قراردادی گندم و جو در ۵۹۵ هزار هکتار از اراضی استان همدان انجام شد

همدان -ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: از ابتدای آغاز کشت قراردادی گندم و جو (۲۸ آبانماه سال گذشته) تاکنون ۵۹۵ هزار هکتار از اراضی این استان با همکاری مراکز خدمات جهادکشاوزی به کشت این محصولات اختصاص داده شده است.

به گزارش یکشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی همدان «رضا بهراملو» افزود: در سال زراعی از مجموع غلات کشت شده در استان ۴۳۶ هزار هکتار به گندم اختصاص یافت که ۷۱ هزار هکتار به صورت آبی و ۳۶۵ هزار هکتار به صورت دیم کشت شده است.

وی اراضی زیر پوشش جو در استان را ۱۵۹ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۵۱ هزار هکتار از اراضی زیر کشت جو به صورت آبی است و ۱۰۸ هزار هکتار نیز به کشت دیم اختصاص یافته است.

بهراملو توسعه کشت قراردادی گندم برای تامین امنیت غذایی کشور با استفاده از الگوی کشت درست و رسیدن به بهره‌وری تولید، افزایش ارزش افزوده، کاهش ضایعات و تعادل قیمت را ضروری دانست و ادامه داد: اجرای این طرح نیاز به توجه ویژه کشاورزان گندم‌کار دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: با توجه به وضعیت اقلیمی و محدودیت آب در همدان محصولات استراتژیکی برای استان تعریف شده و ما به سمت کشاورزی قراردادی حرکت می‌کنیم.

وی تصریح کرد: کشاورزانی که محصولات مورد قرارداد با جهاد کشاورزی را کشت می‌کنند مورد حمایت سازمان قرار خواهند گرفت و کشت‌ها به سمت محصولاتی که مدنظر جهادکشاورزی است سوق داده می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته در کشت گندم کشاورزی قراردادی در استان همدان انجام گرفت، افزود: کشاورزی قراردادی الگویی از کشاورزی است که قبل از کشت سازمان یا تشکل‌ها با کشاورز قراردادی بسته و کود، بذر و نهاده داده می‌شود و در نهایت خریدار محصول تولیدی خواهیم بود.

رییس جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه در کشاورزی قراردادی کشاورزان به سمت محصولاتی که برای استان تعیین شده سوق داده می‌شوند، خاطرنشان کرد: سال گذشته کشاورزی قراردادی توسط خیلی از شرکت‌ها در تولید آلبالو، گوجه فرنگی و ذرت شیرین  عملیاتی شد.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارش باران موجب کاهش تولید گندم شد اظهار داشت: نوع کشت قراردادی با هدف تامین منابع مالی برای تامین نهاده های کشت گندم انجام می گیرد و با توجه به برنامه های جامع جهاد کشاورزی، عزت و اقتدار کشاورزان در گروی اجرای کامل کشاورزی قراردادی است.

بخش کشاورزی استان همدان ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha