حمایت از واحدهای تولیدی فارس با اعطای ۸۱۹ میلیارد تومان تسهیلات

شیراز-ایرنا-سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس به اقدامات انجام شده برای اعطای تسهیلات حمایتی به واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: به تعداد ۱۶هزار و ۴۱۱ فقره پرونده تشکیل شده و ۸۱۹ میلیارد تومان اعتبارات مصوب به این امر اختصاص داده شده است.

محسن ربانی‌زاده یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا به مناسبت هفته دولت، بر ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری و رُشد اقتصادی در استان فارس تأکید کرد و اظهار داشت: برای سال ۱۴۰۱ برنامه رشد هشت درصدی پیش بینی شده است که این رُشد باید با ۱۳۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی و آوردگی سرمایه اولیه ایجاد شود.

سوق دادن منابع اعتباری به سمت اشتغالزایی
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه منابع اعتباری به سمت اشتغال سوق داده‌ شده، گفت: در بحث اشتغال نرخ بیکاری در استان فارس ۷.۲ درصد است که در مقایسه با میانگین کشور که ۷.۴ درصد است در وضعیت خوبی قرار داریم.
ربانی‌زاده ادامه داد: یک سوم رشد اقتصادی هشت درصدی را از بهره‌وری پیش بینی کرده‌ایم و مابقی باید از محل سرمایه‌گذاری و تولیدی که در استان داریم تأمین شود.

هدفگذاری ایجاد ۶۰ هزار شغل در سال ۱۴۰۱
ربانی زاده بر لزوم توجه به اشتغالزایی تأکید کرد و گفت: مقرر شده در سال ۱۴۰۱، حدود  ۶۰ هزار شغل را محقق کنیم و این منابع اعتباری در سال جاری ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تبصره ۱۶ و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم از بند الف تبصره ۱۸ داریم‌.
وی با بیان اینکه در استان فارس پنج میز صادراتی تعیین شده است، گفت: میزهای ملی انجیر، انار،عرقیات گیاهی، شیرین بیان و تجهیزات الکترونیکی در فارس تعیین و کشورهای قطر، آفریقا، افغانستان و یمن به عنوان کشورهای معین و هدف استان فارس تعریف شده است.

وضعیت شاخص‌های اقتصادی استان فارس
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در رابطه با شاخص‌های اقتصادی استان فارس گفت: تولید ناخالص نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است و رشد سهم مصارف در بخش‌های مولد اقتصادی در یک سال استقرار دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه در بخش کشاورزی از ۱۱درصد به ۱۳درصد و در صنعت از ۱۶درصد به ۲۳درصد، نسبت مصارف منابع بانکی از ۷۵درصد به ۸۴درصد افزایش داشته است.
ربانی زاده بیان کرد: در بحث تسهیلات حمایتی به واحدهای تولیدی به تعداد ۱۶هزار و ۴۱۱ فقره پرونده تشکیل شده و ۸۱۹ میلیارد تومان اعتبارات مصوب به این امر اختصاص داده شده است.

امکان فعال شدن ۴۵۰ واحد راکد در استان فارس
وی با اشاره به وضعیت واحدهای صنعتی استان فارس اظهار کرد: از چهار هزار واحد صنعتی استان در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، حدود ۶۷۰ واحد راکد بودند که ۲۳۰ واحد از این مجموع در طول سال نخست فعالیت این دولت، فعال شده‌اند.
معاون استاندار فارس با اشاره به اینکه هدف‌گذاری ما این است که مشکلات دو سوم این بنگاه‌ها رفع شود، گفت: امکان فعال شدن ۴۵۰ واحد از ۶۷۰ وجود دارد و برنامه‌هایی در قالب کلینیک‌های عارضه یابی برای حل مشکلات واحدهای صنعتی ایجاد شده است.

تلاش برای تحول اقتصادی
وی یادآوری کرد: دولت در سال نخست که کار خود را آغاز کرد جسارتی به خرج داد و تحول اقتصادی را آغاز کرد؛ تحول اقتصادی مشکلی بود که مزمن شده بود؛ در واقع بیماری مزمنی در بحث اقتصاد از سمت ارز ترجیحی داشتیم.
ربانی زاده با بیان اینکه ارز ترجیحی به نهاده‌های تولید تعلق می‌گرفت، افزود: انحراف ۴۰ درصدی منبع ارز ترجیحی ۴۲۰۰ توسط مجلس و دولت عارضه یابی شد و دولت تصمیم گرفت این معضل را در قالب برنامه تحول اقتصادی دولت حل کند. این تحول قرار بود زمستان ۱۴۰۰ اتفاق بیفتد اما به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها به اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ موکول شد.
وی اضافه کرد: لذا سقف قیمت ۹ قلم کالا که تأثیر قابل توجهی در سبد هزینه خانوار داشت به صورت دستوری تعیین و مقرر شد دولت یارانه غیرمستقیم را به صورت مستقیم به خانوارها بدهد.

تشکیل کارگروه برای عرضه‌یابی مشکلات اقتصادی
معاون استاندار فارس اظهار کرد: بدون شک با اقدام مشترک ملی و استانی که توسط کارگروه‌هایی برای عارضه‌یابی مشکلات، موانع و ارائه راهکارها صورت می‌گیرد می‌توانیم گام‌های محکمی در این زمینه برداریم و امیدواریم با تمهیدات اتخاذ شده این دوران گذار به حداقل برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha