۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 84860725
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شیوع بیماری اکتیما در حیات وحش طالقان تکذیب شد

۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۵۲
کد خبر: 84860725
شیوع بیماری اکتیما در حیات وحش طالقان تکذیب شد

کرج - ایرنا - سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز با تکذیب شیوع بیماری اکتیما در حیات وحش طالقان، گفت: بیماری که در زمان حاضر باعث تلفات کل بزهای وحشی در منطقه حفاظت شده طالقان می شود ، طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید درگی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: عکس هایی در فضای مجازی منتشر شده  با عنوان شیوع بیماری اکتیما در منطقه حفاظت شده طالقان کذب است.

بیماری اکتیما که به آن بیماری ارف ، درماتیت پوستولی واگیر، التهاب دهانی پوستولی واگیر، درماتیت عفونی لب و دهان زخم نیز گفته می‌شود را می‌توان یک بیماری ویروسی واگیردار دانست که در صورت بروز می‌تواند به سرعت در میان گوسفندان شیوع پیدا کند و آن‌ها را مبتلا کند.

وی با بیان اینکه با بررسی کارشناسان اداره محیط زیست و متخصصان دامپزشکی استان در پایش های اخیر هیچ گونه بیماری با مشخصات اکتیما یافت نشده است، اظهار داشت: بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی دارای چراگاه مشترک با حیات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند.

وی افزود: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان،تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود. 

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز گفت: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و با انتشار در چراگاه باعث انتقال به سایر حیوانات می شود .

بیماری اکتیما یکی از بیماری‌هایی است که بیشتر در میان گوسفندان و بزها شیوع پیدا می‌کند. این بیماری گوسفندان باعث ایجاد زخم‌هایی در دور دهان، بالای سم و روی پستان می‌شود که این زخم‌ها باعث کاهش اشتهای دام و همچنین لنگیدن او می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha