ایستگاه‌های هواشناسی خودکار استان سمنان به مناسبت هفته دولت بهره‌برداری می‌شود

سمنان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: پنج ایستگاه هواشناسی خودکار (دیتالاگر) و ساختمان هواشناسی فرودگاه شاهرود در حوزه این اداره‌کل با اعتبار ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

ایرج مصطفوی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ساختمان هواشناسی فرودگاه شاهرود و ایجاد ایستگاه خودکار هواسنجی( دیتا لاگر) با اعتبار ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال از محل اعتبار ملی از جمله طرح‌های آماده بهره‌برداری اداره کل هواشناسی استان سمنان در هفته دولت ۱۴۰۱ است.

مصطفوی تصریح کرد: چهار ایستگاه هواشناسی خودکار (دیتالاگر ) در هفته دولت امسال در چهار شهرستان استان سمنان با اعتبار چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی افتتاح خواهد شد.

وی یادآور شد: یک ایستگاه هواشناسی خودکار (دیتا لاگر) در  دشت بو دامغان، یک ایستگاه در پیغمبران سمنان، یک ایستگاه در ایج شهرستان سرخه و یک ایستگاه در رامه از توابع شهرستان آرادان به مناسبت هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: ایستگاه هواشناسی دیتا لاگر  در فرودگاه شاهرود به صورت دیجیتال داده‌های هواشناسی را بدون دخالت عوامل انسانی ثبت می‌کند.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: ایستگاه‌های هواشناسی خودکار در فرودگاه شاهرود قادر به سنجش ۶ شاخص مهم شامل تعیین  جهت وزش باد، دما، رطوبت، فشار، میزان بارندگی و میزان تشعشع است.

وی افزود: راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی فرودگاه سمنان نیز در دست اجرا است و پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

مصطفوی خاطرنشان کرد: شاخص‌های مورد نظر در تعیین وضعیت آب و هوایی در ایستگاه‌های هواشناسی خودکار از طریق سنسور نصب شده روی دکل ثبت و به مرکز داده‌ها مخابره می‌شود، که در این روش خطای انسانی کمترین میزان است.

وی از دیگر مزایای راه‌اندازی ایستگاه هواشناسی خودکار(دیتالاگر) گفت: پایش شاخص‌ها می‌تواند به صورت ۲۴ ساعته و در زمان‌های مختلف مورد نظر  به طور نمونه هر پنج دقیقه و یا ۱۰ دقیقه ثبت کند که  ثبت داده‌ها در زمان‌های مختلف از شبانه‌روز کمک کننده در تهیه گزارش‌های تحلیلی است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: پوشش مخابراتی و تامین برق لازمه ایجاد ایستگاه‌های هواشناسی خودکار است که تامین این ۲ زیرساخت در مناطق دورافتاده در بررسی وضعیت آب و هوایی موثر است.

انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ و شهادت دو یار دیرین امام (ره) و انقلاب و دو اسوه علم و تقوا، شهید محمد علی رجایی، رئیس جمهور و محمد جواد باهنر، نخست وزیر که نمونه ای از دولتمردان مردمی بودند و نیز به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، هفته ای به نام هفته دولت نامگذاری شده است که از دوم تا هشتم شهریور می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha