ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند/گردش مالی ۲۳۰ میلیارد تومانی دانش بنیان‌ها در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- یک سال از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد در این مدت یکی از مولفه‌هایی که همواره مورد تاکید دولت بوده است توجه به نخبگان و توسعه پارک‌های علم و فناوری و اشتغال و کارآفرینی بر پایه فناوری‌های جدید است.

حوزه استانهای ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به وضعیت توسعه شرکت های دانش بنیان در چهارمحال و بختیاری خواهیم پرداخت.

یک سال از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد در این مدت یکی از مولفه‌هایی که همواره مورد تاکید دولت بوده است بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تقویت اکوسیستم کارآفرینی، تولید و اشتغال از طریق شرکت‌های علم پایه و ایده‎‌محور جوانان دانشگاهی و محققان و پژوهشگران است.

از سوی دیگر سال ۱۴۰۱ نیز از سوی مقام معظم رهبری با عنوان"تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" نامگذاری شده است تا اهمیت تولید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

در خردادماه امسال سفر رییس‌جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت، باعث شد بخش‌های مختلف استان پویا و فعال شود و برخی از موانع پیش روی توسعه استان نیز با تعیین اعتبار لازم رفع یا کاسته شود.

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند

در این گزارش به جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در توسعه چهارمحال و بختیاری و حمایت دولت سیزدهم از این بخش خواهیم پرداخت.

کارشناسان اقتصادی بر این عقیده‌اند که «سازمان یافتن یک اکوسیستم کارآفرینی به حداقل یک دهه تلاش و تعهد و حضور مفید همه اجزا نیاز دارد» از این رو در عادی‌ترین حالت برای رقم زدن یک اکوسیستم کارآفرین، بخش‌های دولت و سازمان‌­های دولتی به منظور بسترسازی و فراهم کردن زیرساخت‌های محیط کسب و کار، شرکت‌­های بزرگ، سازمان‌­های خیریه، حمایت­‌کننده، رسانه‌­ها، سرمایه‌گذاران، مشتریان، سازمان‌های واسطه و تشکیلات صنفی و شتاب ­دهنده‌ها دخیل هستند.

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش زیرساختی در دولت سیزدهم

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند

یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان تامین مکانی برای ارائه ایده‌ها و خلق ایده به ثروت و تجاری شدن این ایده‌هاست که در این زمینه شرکت شهرک‌های صنعتی استان برای تامین زمین شرکت‌های دانش بنیان اعلام آمادگی کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: واحدهای دانش‌بنیان می‌توانند با استفاده از تسهیلات و شرایط ویژه این شرکت، نسبت به خرید زمین و یا اجاره کارگاه در شهرک‌های صنعتی استان اقدام کنند.

حمید رضا فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا شهرکرد افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری به‌منظور حمایت از واحدهای دانش‌بنیان و فناور استان، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با پارک علم‌وفناوری منعقد شده است، واحدهای معرفی شده از طرف پارک علم‌وفناوری را دانش بنیان تلقی کرده و تسهیلاتی برای استقرار آن‌ها در پردیس فناوری شهرک صنعتی شهرکرد ارائه می‌کند.

وی افزود: علاوه بر واحدهای معرفی شده از طرف پارک علم‌وفناوری، واحدها و شرکت‌هایی که از معاونت علمی رییس‌جمهور نیز معرفی‌نامه به عنوان شرکت "دانش بنیان" داشته باشند نیز در زمره شرکت دانش‌بنیان هستند و می‌توانند از تسهیلات شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری بهره‌مند شوند.

فلاح در خصوصی واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان در شهرک‌های صنعتی استان گفت: این شرکت‌ها می‌توانند با پرداخت ۱۰ درصد مبلغ زمین در شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری که بر اساس قیمت‌های مصوب و بر اساس ارزش تعیین شده توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمت گذاری شده است، مابقی مبلغ را به صورت اقساط ۴ساله با تنفس ۶ ماهه پرداخت کنند.

وی یادآور شد: این زمین‌ها فاقد سوله و ساختمان هستند و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام به ساخت سوله و ساختمان‌های مورد نیاز کنند و از ابتدای امسال تاکنون یک مورد واگذاری قطعی انجام شد و ۱۳ مورد دیگر در حال گذراندن مراحل واگذاری است.

فلاح گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با توان کمتر، ۲۱ سوله کارگاهی به صورت استیجاری تامین کرده است که در اختیار شرکت های دانش‌بنیان حایز شرایط قرار می‌دهد.

توجه جدی به شرکت های دانش بنیان در سفرهای استانی 

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند

در طول سفرهای استانی رییس جمهور و هیات دولت به چهارمحال و بختیاری ، بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان تاکید فراوان شد و حتی در این سفر ۶ طرح دانش بنیان کشاورزی با حضور وزیر جهادکشاورزی بهره برداری شد تا نشان از اهمیت این بخش در ظرفیت استانها باشد.

همزمان با سفر استانی رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری ۶ دستاورد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی با حضور وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان رونمایی شد.

در این آیین از آخرین یافته‌های دانش‌بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری از جمله تهیه نقشه خاک و تناسب کیفی اراضی و اقلیمی انار، انجیر و گل‌محمدی، انتقال دانش کشت بافت گل‌محمدی دیم، دستیابی و معرفی فرمولاسیون جدید مؤثر، کاربردی و کم هزینه برای کنترل شانکر باکتریایی، دستیابی به نقشه خطرات چندگانه محیطی استان با استفاده از هوش مصنوعی،سنتز  بزهای پر بازده و  دستیابی به روش کنترل کرم خراط گردو در باغات استان چهارمحال و بختیاری رونمایی شد.

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران در این آیین به دستارودهای مرکز تحقیقات کشاورزی استان در بخش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و افزود:در سفر هیات دولت به چهارمحال وبختیاری با رونمایی و بهره‌مندی از این دستاوردها، تحول در بخش کشاورزی استان و سایر اقلیم‌های مشابه ایجاد خواهد شد.

سید مجتبی خیام نکویی  افزود:افتتاح ایستگاه تحقیقات بادام از دستاوردهای مهمی است که منجر به معرفی ارقام متحمل به خشکی، مقاوم به سرمازدگی و سایر تنش‌های زیستی و غیرزیستی خواهد شد که می‌تواند در افزایش کمی و کیفی بادام اثر قابل ملاحظه‌ای بگذارد.

وی افزود: دستیابی به دانش فنی کشت بافت نوعی از ارقام گل‌محمدی دیم نیز از دیگر دستاوردها است که عملکرد بیش از ۲ تا سه برابر گل در واحد سطح دارد که تحول بزرگی است که با معرفی این رقم و انتقال به بخش خصوصی شاهد افزایش سطح زیر کشت گل‌محمدی دیم در استان خواهیم بود. 

خیام نکویی دستیابی به دانش فنی مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی را از دیگر دستاوردهایی است که از چهارمحال و بختیاری به کشور معرفی شد، اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون این بیماری خسارت زیادی به میوه‌های هسته‌دار می‌زند که با دستیابی به فرمولاسیون مناسب و دانش فنی مربوط به آن، امکان درمان و جلوگیری از خسارت به میوه‌های هسته‌دار در استان حاصل می‌شود و این قابل تعمیم به سایر استان‌هاست.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهای علمی استان معرفی بزهای پربازده که آمیخته‌ای از گونه‌های مختلف است که قابلیت افزایش شیر و چندقلوزایی در مجموعه استان را خواهد داشت و در اقلیم‌های مشابه هم میتوان این علم را معرفی کرد .

از سوی دیگر دانشگاههای استان نیز برای بهبود وضعیت کسب و کار و توسعه شرکت‌های دانش بنیان در این دولت پای کار آمده‌اند.

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند

رییس دانشگاه شهرکرد درباره فعالیت‌های‌ انجام شده در این دانشگاه در راستای تحقق شعار سال می‌گوید: لازم است برای تولید دانش‌بنیان‌ که بتواند در بازار رقابتی و صادراتی، حرفی برای گفتن داشته باشد، برنامه‌ریزی‌های‌ مناسب انجام شود و از طرفی دیگر نیز فرصت‌های شغلی بر مبنای دانش شکل گیرد تا در شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی، این اشتغال از حالت غیر مولد و مقطعی بودن خارج شود که در این زمینه دانشگاه ورود مناسبی را آغاز کرده است.

یاسر پیرعلی‌ با بیان اینکه دانشگاه شهرکرد از فضای لازم برای گسترش فعالیت‌های فناورانه‌ برخوردار است، ادامه داد: افزایش ۲ برابری فضای کار در گسترش تولیدات کشاورزی همچون کشت گیاهان زینتی، جوجه‌ریزی‌ و پرورش مرغ به شیوه ارگانیک‌ در مزرعه تحقیقاتی جونقان و ایجاد مجموعه دامپروری و کشت علوفه در بروجن از جمله فضاها و عرصه‌هایی‌ است که در راستای تحقق شعار سال، با برنامه‌ریزی و کمک اعضای هیات علمی به پیش می‌رود.

وی همچنین تلاش برای بازگرداندن‌ ساختمان دانشگاه‌ علمی‌ کاربردی استانداری به فضای دانشگاهی و استفاده از آن برای استقرار مراکز رشد و واحدهای‌ فناور را به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های کاری برای استفاده بهینه از فضاهای متعلق به دانشگاه شهرکرد دانست و تصریح کرد: امید است مدیریت و تملک این فضا هر چه زودتر به دانشگاه بازگردانده شود تا بتوان از آن برای توسعه فعالیت‌های تولیدی و ایجاد اشتغال بر مبنای دانش بهره‌برداری‌ کرد.

تلاش مسوولان چهارمحال و بختیاری برای توسعه ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

به عقیده کارشناسان اقتصادی یکی از راهکارهایی که می تواند در راستای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال نقش آفرینی کند، شرکت‌های دانش بنیان هستند که در این راستا دستگاههای اجرایی باید موظف به بهره گیری از این ظرفیت شوند.

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت استقرار صنایع پاک و دانش‌بنیان در استان گفت: ایجاد این صنایع در دستور کار و مورد توجه قرار گیرد.

غلامعلی حیدری تاکید دارد: این صنایع می‌توانند در ایجاد اشتغال پایدار در استان موثر باشند که به حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیاز دارد.

استاندار چهارمحال و بختیاری می‌گوید: برای رفع بحران بیکاری و پایداری و تثبیت مشاغل در استان پرداخت تسهیلات به تنهایی کافی نیست بلکه باید از روش‌های اقتصاد دانش‌بنیان بهره گرفت.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش‌بنیان باید موتور محرکه رشد و توسعه استان باشد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نه تنها امسال را سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نامگذاری کردند بلکه همواره بر ضرورت حرکت اقتصاد کشور به سمت دانش‌بنیان تاکید می‌کنند از همین رو باید تمامی فعالیت‌های خود را بر این محور برنامه‌ریزی کنیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری، بهره‌وری را از مهمترین ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان یک شیوه تولید اقتصادی صرف نیست بلکه متوجه همه مناسبات تولید بوده و نقش دولت در این میان ریل‌گذاری فعالیت‌ها بر این محور است.

حیدری به انتظارات خود از مدیران دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در استان اشاره کرد و گفت: بسترسازی ایجاد درک واحد از مقوله اقتصاد دانش‌بنیان مهمترین موضوعی است که مدیران باید به آن بپردازند.

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند

وی ادامه داد: شناخت مفهوم دقیق اقتصاد دانش‌بنیان و برنامه‌ریزی برای تحقق آن، شناسایی فعالیت‌های مردمی دانش‌بنیان و تشکیل انجمن فعالان دانش‌بنیان مردمی و ترویج و انتقال یافته‌ها به سایر فعالان تولیدی، فرهنگسازی و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و داشتن نگاه جدی، مسوولانه و دلسوزانه به نخبگان و مقوله اقتصاد دانش‌بنیان از دیگر انتظاراتی که دستگاه‌های اجرایی استان باید در تحقق آن تلاش کنند.

استانداری چهارمحال و بختیاری همچنین بر افزایش سهم اعتبارات تحقیق و پژوهش دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: علاوه‌بر آن باید پیوند عمیق و کاربردی بین مراکز علمی و آموزشی با بخش تولید به ویژه در حوزه صنعت و کشاورزی ایجاد شود.

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شده‌اند

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند

وضعیت شرکت های دانش بنیان در تولید ثروت روز به روز نسبت به گذشته روند افزایشی  دارد و در دولت سیزدهم حمایت از این شرکت‌ها مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.

رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۵ شرکت دانش‌بنیان و ۱۶۳ واحد فناور اُستان در یک سال گذشته افزون بر ۱۷۰ میلیارد تومان محصولات خود را به فروش رساندند و افزون بر ۱.۵میلیون دلار صادرات داشتند.

اسماعیل پیرعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گردش مالی این شرکت‌ها افزون بر سه هزار میلیارد ریال و میزان فروش آن‌ها یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است و شرکت‌های دانش بنیان استان سال گذشته افزون بر ۱.۵میلیون دلار به کشورهای عراق، گرجستان و افغانستان "تین فیلم" ، "تجهیزات پتروشیمی و پالایشگاهی" و "تجیزات آزمایشگاه مجازی" صادر کردند.

وی افزود:۵۵ شرکت دانش‌بنیان در چهارمحال و بختیاری فعال است و تعداد مجموع شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری شهرکرد و ۳ مرکز رشد و ۴ مرکز نوآوری صنعتی استان ۱۶۳ شرکت است که ۸۶ شرکت رشد یافته، ۳۷ شرکت در مرحله رشد و ۴۰ شرکت در مرحله مقدماتی قرار دارند.

پیرعلی ادامه داد: تمامی شرکت‌های دانش بنیان استان و شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری صنعتی از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی که از سال ۱۳۹۸ راه اندازی شده است، مانند برخورداری از تسهیلات سرمایه در گردش، نمونه‌سازی، اشتغال پایدار، تامین فضای کاری و تولید صنعتی بهره‌مند می‌شوند.

ایده‌هایی که تبدیل به ثروت شدند

رییس پارک علم و فناوری استان بخش کشاورزی، دامپروری و شیلات را از بخش‌های فعال در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری برشمرد و گفت:شرکت‌های فعال در این بخش در حوزه تولید بادام، پروش ماهیان سردابی و تولید گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند.

پیرعلی افزود: پتروشیمی از دیگر زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان است و شرکت‌های دانش‌بنیان استان برای تولید تجهیزات پالایشگاهی و احداث پالایشگاه روغن‌های گروه پایه ۲ و ۳ آمادگی دارند.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰ شرکت فعال در حوزی فناوری اطلاعات و بیش از ۴۰ شرکت و واحد فناور فعال در زمینه صنایع فلزی و مهندسی در "اکوسیستم" علم و فناوری استان مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش ایرنا،  شرکت‌های دانش‌‎بنیان چهارمحال و بختیاری برای حدود یک هزار و ۳۴  نفر در این استان اشتغالزایی کرده‌اند که از این تعداد ۱۲۴ نفر مقطع دکتری،۲۶۶ مقطع کارشناسی ارشد و ۶۴۴ نفر مقطع کارشناسی هستند.

پردیس پارک علم و فناوری در زمینی به مساحت ۴/۳ هکتار در حال احداث است و احداث فاز اول آن در زمینی به مساحت ۱۱۰۰متر مربع در ۵ طبقه بزودی تکمیل می شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha