معاون آبفا: هزار متر تا پایان لوله گذاری طرح آبرسانی به همدان باقی مانده است

همدان- ایرنا- معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب گفت: طول خط انتقال طرح آبرسانی به همدان ۱۴۰ کیلومتر است که اکنون با تلاش نیروهای پیمانکار این طرح، تنها یک کیلومتر تا پایان لوله‌گذاری آن باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید آقازاده حبشی عصر یک‌شنبه در جلسه شورای آب استان همدان که با حضور رییس جمعیت هلال احمر کشور و جمعی از مسوولان کشوری به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: خشکسالی در طول ۲ سال گذشته بیشتر نقاط کشور را فرا گرفته است به طوری که میانگین بارش های کشور ۲۷ درصد و استان همدان ۴۴ درصد نسبت به میانگین بلند مدت، کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح آبرسانی به همدان به سرعت در حال اجراست و پیش بینی می شود فاز نخست آن در زمانی که رییس جمهور و وزیر نیرو تعیین کرده اند به بهره برداری برسد.

آقازاده حبشی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط انتقال بای پس این طرح نیز به سرعت درحال اجراست، تصریح کرد: طول کل این خط ۱۵ کیلومتر است که اکنون ۱۰ کیلومتر آن حفاری، چهار هزار و ۶۰۰ متر لوله به قطر ۷۰۰ میلی‌متر خریداری و یک هزار و ۷۰۰ متر لوله گذاری شده است.

وی ادامه داد: این خط از طریق مخازن ۶۰ هزار متر مکعبی شهر مهاجران و چاه های شهر جورقان تغذیه می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: مردم همدان دست به دست هم بدهند و بدانند با مدیریت مصرف و تلاش و کوشش مسوولان از این وضعیت اضطراری گذر می کنیم.

وی تاکید کرد: در چند روز ذشته ۲۰ میلیارد تومان برای شرکت آب و فاضلاب همدان، ۵۰ میلیارد تومان برای خط انتقال بای پس طرح آبرسانی به همدان و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح آبرسانی به همدان تامین شده است.

به گزارش ایرنا، در پی کاهش جدی بارش ها و خشکسالی ناشی از آن، ذخیره آب سدهای استان همدان به ویژه سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان بسیار کاهش یافته است.

همین امر از ابتدای هفته جاری موجب بروز مشکل و تنش آبی در شهر همدان و اعمال زمان بندی قطع شبکه در شهر شده است.

طرح آبرسانی به شهر همدان یکی از اقدامات موثر و پایدار برای رفع مشکل کم آبی است که این پروژه در ۱۸ سال گذشته بلاتکلیف بوده و پیشرفت بسیار کمی داشته است، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم این پروژه با پیگیری های جدی استاندار همدان و حمایت های دولت پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه اقدامی راهگشا و پایدار برای رفع مشکل کم آبی همدان است.

منابع آبی و ذخیره سد اکباتان به عنوان منبع اصلی تامین آب شهر همدان نیز به کمترین میزان خود و رسیده و به نوعی خشک شده است و از منابع آب‌های زیرزمینی برای تامین آب مورد نیاز مردم شهر همدان استفاده می‌شود.

در حال حاضر آب آشامیدنی مصرفی شهر همدان از طریق ۷۰ حلقه چاه در مناطق دشت همدان- بهار و خالق‌وردی تامین می شود.

«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو روز گذشته(شنبه) در جریان سفر به استان همدان به منظور بازدید از طرح آبرسانی به همدان و همچنین بررسی روند مسایل و مشکلات مرتبط با خشکسالی و تنش آبی این استان با اشاره به تلاش جدی دولت برای رفع مشکل تنش آبی ناشی از خشکسالی از جمله در استان همدان گفت: شمارش معکوس برای افتتاح ابرپروژه آبرسانی به همدان آغاز شده و مرحله اول طرح آبرسانی به همدان ظرف ۲ تا سه هفته آینده به بهره برداری می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha