۳۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۴۴
کد خبرنگار: 1291
کد خبر: 84862534
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتبارات چهارمحال و بختیاری ۴۲۸.۱ درصد افزایش یافت

شهرکرد_ ایرنا_ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: ‌مجموع اعتبارات این استان در سال‌جاری با در نظر گرفتن اعتبارات مصوب سفر ریاست محترم جمهوری ۴۲۸.۱ درصد و بدون در نظر گرفتن اعتبارات مصوب سفر ۱۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی شهریارپور روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: رشد اعتبارات استان در سال‌جاری شامل اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی، اعتبارات طرح‌های ملی و استانی ویژه و اعتبارات مصوب سفر رییس‌جمهور به استان است.
وی اعتبارات مصوب قانون برای چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۰ را برابر ۳۰ هزار و ۶۱۵ میلیارد و ۶۱ میلیون ریال دانست و افزود: از این مبلغ ۳۰ هزار و ۳۹۰ میلیارد و ۳۲۵ میلیون ریال در سال گذشته ابلاغ شده و ۲۲ هزار و ۷۷۳ میلیارد و ۷۱۷ میلیون ریال آن تخصیص یافته است.
شهریارپور تصریح کرد: با احتساب اعتبارات مصوب سفر رییس‌جمهور، میزان اعتبارات مصوب برای استان در سال‌جاری ۱۶۱ هزار و ۶۵۱ میلیارد و ۸۵۷ میلیون ریال است که از این مبلغ تاکنون ۱۴۶ هزار و ۶۱۳ میلیارد و ۹۵۹ میلیون ریال ابلاغ و ۱۳ هزار و ۸۳۲ میلیارد و ۶۵۶ میلیون ریال برابر ۹.۴ درصد تخصیص داده شده است.
وی یادآور شد: در این راستا تصویب مبلغ ۱۲۵ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال برای طرح‌ها و پروژه‌های استان در سفر رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری از نکات بسیار مهم، برجسته و تاثیرگذار در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام استان است که روند ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز را تسریع و نقش قابل‌توجهی در فرآیند توسعه استان خواهد داشت.
وی گفت: دولت سیزدهم به‌دنبال توسعه متوازن با در نظر گرفتن عدالت و رعایت ملاحضات آمایش سرزمین در مناطق مختلف است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تامین مالی طرح‌های پیشران را نقطه عطف در توسعه استان دانست و اظهار داشت: این مهم در دو سال اخیر نمود خوبی داشته است و اثرات آن در آینده‌ای نزدیک مشهود خواهد بود.
وی توجه ویژه به رشد تولید، ارتقای بهره‌وری و ایجاد اشتغال را از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم برشمرد و گفت:‌ در این راستا رویکرد دولت مردمی توجه ویژه به شاخص‌های اقتصادی به‌ویژه رشد تولید، اشتغال پایدار و بهبود رفاه عمومی است.
شهریارپور تاکید کرد:‌ به‌همین منظور  رشد اقتصادی هشت درصد در سطح کشور و ۷.۴ درصد در استان چهارمحال و بختیاری هدف‌گذاری و منابع مالی برای رسیدن به این رشد مشخص شده است.
وی بهره‌گیری از مشارکت‌های عمومی و خصوصی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان را ضروری دانست و افزود:‌ هم‌اکنون تکمیل و بهره‌برداری از ۷۶۱ طرح نیمه‌تمام در این استان به بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: منابع بودجه عمومی برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام استان کافی و پاسخ‌گو نیست و باید از ظرفیت بخش‌های غیردولتی و همچنین شرکت‌ها و نهادهای عمومی در این زمینه استفاده لازم بشود.
وی یادآور شد:‌ امسال چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در قالب اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی به استان چهارمحال و بختیاری برای تکمیل طرح‌های واقع در مناطق کمترتوسعه‌یافته در نظر گرفته شده است.
شهریارپور یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های بودجه استان را ایجاد زمینه و شرایط لازم برای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد با هدف شفافیت در پاسخ‌گویی دانست و اظهار داشت:‌ صرفه‌جویی اقتصادی، انضباط مالی و کنترل هزینه‌ها به‌عنوان نتایج این نوع از بودجه‌ریزی باید مورد توجه تمامی مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.
وی تخصیص اعتبار و اولویت اجرای طرح‌های مختلف را براساس جهت‌گیری سند آمایش سرزمین استان برشمرد و گفت: در سال‌جاری و همچنین سال‌های آینده ملاحظات آمایش سرزمینی در توزیع اعتبارات مورد توجه خواهد بود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد:‌ اولویت اختصاص اعتبار در استان با برنامه‌های اجرایی در راستای رفع تنش آبی، گسترش حمل و نقل ریلی و زمینی، حفاظت محیط زیست و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، ورزشی، گردشگری، مذهبی، هنری، آموزشی و درمانی است.
وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان ارشد استان برای جذب اعتبار از منابع متمرکز و سایر ردیف‌های بودجه‌ای افزود: علاوه بر موفقیت‌های قابل‌توجه در این زمینه، تامین منابع برای رفع کسری اعتبارات هزینه‌ای، پرداخت‌های رفاهی کارکنان و مطالبات بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی استان همواره مورد توجه قرار گرفته است.
شهریارپور تصریح کرد: در سال‌جاری میانگین رشد اعتبارات مصوب استان‌های کشور براساس جدول ۱۰ قانون بودجه برابر ۳۳.۷ درصد و برای چهارمحال و بختیاری ۴۹.۱ درصد بوده که نشان‌دهنده توجه ویژه به این استان در توزیع اعتبارات استانی است.
وی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی دارد و به‌همین علت می‌توان ده‌ها برابر این اعتبارات را با هدف توسعه همه‌جانبه در استان هزینه کرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اهداف توسعه استان تنها با منابع مالی محقق نمی‌شود و عوامل دیگری به‌ویژه عوامل انسانی و مدیریتی در آن نقش قابل‌توجهی دارد.
وی با اشاره به فعالیت ۳۲ هزار کارمند در دستگاه‌های اجرایی چهارمحال و بختیاری برابر ۱.۳ درصد کارکنان کشور گفت: این تعداد در سال‌های اخیر کاهش داشته که نشان‌دهنده مهاجرت نیروی انسانی به استان‌های دیگر است.
شهریارپور ارائه آموزش‌های کاربردی به‌منظور توانمندسازی و ارتقای سطح دانش سازمانی را ضروری اعلام و تاکید کرد: سال گذشته در این راستا ۱۱۹ دوره آموزشی برای ۶ هزار و ۳۶ نفر از کارمندان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شده است.
وی افزود: هم‌اکنون میزخدمت در ۵۱ دستگاه اجرایی استان مستقر و در حال ارائه دو هزار و ۸۲۶ خدمت شناسه‌دار به مردم استان است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری واگذاری برخی امور دولتی به بخش خصوصی را ضروری اعلام و تصریح کرد:‌ هم‌اکنون ستاد بهره‌وری در استان تشکیل و فعالیت‌های خوبی در زمینه تجهیز منابع برای ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی داشته است. وی یادآور شد: همچنین ارزیابی عملکرد ۵۲ دستگاه اجرایی استان در سال گذشته بنحو مطلوب انجام که نتایج قابل‌توجهی از نظر رشد شاخص‌های عمومی و اختصاصی داشته است. 
وی گفت: اسناد بالادستی توسعه‌ای مانند سند آمایش سرزمین، سند توسعه استان در برنامه ششم، سند توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای ۳۷۵ روستا و سند توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان تدوین شده است و آن‌چه در حال حاضر اهمیت دارد اجرایی کردن اسناد یاد شده و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این زمینه است.
شهریارپور اظهار داشت:‌ با تلاش‌های انجام شده در سال‌های اخیر نرخ بیکاری استان چهارمحال و بختیاری از ۲۰.۸ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۲.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۰ کاهش یافته و باعث شده این استان در سال گذشته از نظر کاهش نرخ بیکاری، رتبه نخست را در بین استان‌های کشور کسب کند.
وی با اشاره به در نظر گرفتن سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع ملی برای ۲۸ طرح زیرساختی در برنامه جهش تولید استان گفت: از این مبلغ تاکنون یک‌هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده و تعدادی از طرح‌های یاد شده به بهره‌برداری رسیده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری به ایجاد الزامات و زیرساخت‌های لازم برای تغییر نظام آماری از سنتی به ثبتی‌مبنا اشاره و تاکید کرد: این تغییر نتایج بسیار خوبی از نظر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش زمان انجام کار و دسترسی آسان‌تر به آمار و اطلاعات در پی خواهد داشت. وی نظام فنی و اجرایی را بسیار مهم و تاثیرگذار در فعالیت‌های عمرانی برشمرد و گفت: هم‌اکنون ۲۸۰ هزار میلیارد ریال ظرفیت پیمانکاری در این استان برای اجرای طرح‌های مختلف ایجاد شده و فعالیت گ‌های گسترده‌ای در زمینه ارتقای سطح علمی و دانش فنی عوامل اجرایی، کنترل کیفیت مصالح و تجهیزات صنعت ساخت و نظارت و ارزیابی پروژه‌های عمرانی در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha