۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84863538
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش بهای مسکن؛ جمعیت اروپا را نصف می‌کند

۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۲۳
کد خبر: 84863538
افزایش بهای مسکن؛ جمعیت اروپا را نصف می‌کند

تهران – ایرنا – جمعیت اروپا در قرن حاضر به نصف کاهش می یابد، زیرا افزایش قیمت مسکن همراه با پیامدهای قرنطینه کووید – ۱۹، زوج ها را مجبور می کند فرزند کمتری داشته باشند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از نشریه تلگراف، جیمز پومروی اقتصاددان بانک اچ اس بی سی گفت که این قاره تا پایان قرن ۲۱ ممکن است پذیرای کمتر از ۳۵۰ میلیون نفر باشد که از رقم کنونی - بیش از ۷۰۰ میلیون نفر - بسیار کمتر است.

وی افزود: در حالی که توسعه اقتصادی به طور معمول نرخ باروری را کاهش می دهد، در بازارهای توسعه یافته شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه نرخ زاد و ولد به دلیل افزایش قیمت مسکن عقب نگه داشته می شود، زیرا زوج ها آوردن فرزند اول را به تعویق می اندازند که تا حدی به دلیل ازدواج دیرهنگام آنهاست و همچنین از آن جهت است که زوج ها مجبورند برای خرید مسکن، مدت بیشتری پس انداز کنند.

این مساله به مشکل خاصی از زمان شیوع همه گیری کرونا تبدیل شد، به نحوی که تقاضا برای املاک بزرگتر را بالا برد و منازل مسکونی در سراسر جهان ثروتمند، گران تر شد.

پومروی در ادامه گفت: در آلمان، هلند، کانادا و نیوزیلند قیمت مسکن بیش از ۳۰ درصد بالاتر از مبلغ مسکن در سال ۲۰۱۵ به نسبت درآمد است. برای بسیاری از خانواده های جوان تر با سطح درآمدی پایین تر، این منازل به ویژه خانه های بزرگتر که بتوان در آن تشکیل خانواده داد، در حال حاضر دور از دسترس است.

طبق روند فعلی، جمعیت چین از ۱.۴۲ میلیارد نفر در حال حاضر به ۱.۱۷ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ کاهش می یابد و جمعیت هنگ کنگ نیز از ۷.۵ میلیون نفر به ۶.۷ میلیون نفر خواهد رسید.

براساس این پیش بینی ها، هند به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان از چین پیشی می گیرد و از ۱.۴۲ میلیارد نفر در سال جاری به ۱.۵۵ میلیارد نفر تا نیمه های قرن می رسد.

این گزارش می افزاید: در واقع، افزایش قیمت مسکن در اروپا باعث شده است مردم ازدواج را به تاخیر اندازند و تشکیل خانواده را به دوره های بعدی زندگی شان موکول کنند، زیرا زوج ها مجبورند برای خرید مسکن پول پس انداز کنند.

پومروی پیش بینی کرد که تا اواخر قرن جاری، جمعیت اروپا به میزان ۴۰ درصد کاهش یابد و نیروی کار تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۲۰ میلیون نفر افت کند که دلیل آن کم شدن نرخ زاد و ولد است.

به گفته وی، ایتالیا در حال حاضر ۴۰ درصد دانش آموزان کمتری نسبت به سال ۱۹۸۰ دارد و انتظار می رود که این ارقام تا سال ۲۰۴۰ یک چهارم دیگر کاهش یابد.

این اقتصاددان تصریح کرد: در سال ۲۰۰۰، اکثریت جمعیت ۱۵ تا ۴۵ ساله بودند و تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۳۰ تا ۶۰ سال رسید. همچنین در سراسر جنوب اروپا از جمله ایتالیا و یونان، تعداد افرادی که در دهه شصت زندگی شان هستند دو برابر تعداد نوجوانان خواهد بود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha