اجرای طرح‌های آبرسانی و تکمیل راه‌ها در صدر اولویت‌های سیستان و بلوچستان

استان‌ها- ایرنا- توسعه بازارچه‌های مرزی، افزایش خرید تضمینی گندم، اجرای طرح‌های آبرسانی و ساخت مسکن و توسعه و تکمیل راه‌های استانی از مهم ترین اقدامات انجام شده در استان سیستان و بلوچستان در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم است.

حوزه استان‌ها ایرنا، یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به مهمترین اقدامات استان سیستان و بلوچستان برای تحقق وعده های دولت سیزدهم خواهیم پرداخت.

بررسی دستاوردها، اقدامات و فعالیت های مهم استانداری های سراسر کشور در سال نخست دولت سیزدهم که توسط وزارت کشور منتشر شده، نشان می دهد ۳۵۸ کیلومتر راه روستایی در یک سال گذشته در این استان، تکمیل شده و توسعه یافته است.

با توجه به محرومیت منطقه و پایین بودن شاخص آسفالت راه‌های روستایی با آغاز بکار دولت سیزدهم و ابلاغ اعتبارات محرومیت زدائی و سفر رییس جمهور روند توسعه و تکمیل جاده های استانی شتاب گرفت.

همچنین با توجه به وقوع سیل دی ماه سال ۱۴۰۰ با تامین اعتبار از محل قانون مدیریت بحران نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر راههای اصلی و روستایی آسیب دیده از سیل ترمیم شد.

اجرای طرح‌های آبرسانی و ساخت مسکن

با تامین ۱۶۶ هزار قطعه زمین برای طرح نهضت ملی مسکن، این استان، رتبه اول در کشور را در این بخش، کسب کرد.

تامین نیاز آب شرب از دشت حرمک به میزان ۲۵  لیتر بر ثانیه برای شهر زاهدان، انتقال آب از چاه نیمه شماره ۴ به ۳ و انتقال آب از چاه نیمه شماره۲  به ۱، گازرسانی به ۲۱ واحد صنعتی، جایگزینی سوخت پاک با فرآورده‌های نفتی به میزان تقریبی هفت میلیون لیتر در سال، احداث ۱۱۵ کلاس درس، تجهیز ۱۵۰۰ کلاس درس به سیستم گرمایشی و احداث ۱۵ سوله کارگاهی جهت استقرار واحدهای تولیدی دانش‌بنیان از جمله اقدامات انجام شده در استان سیستان و بلوچستان در یک سال اخیر بوده است.

توسعه بازارچه‌های مرزی استان

توسعه بازارچه های مرزی استان با هدف افزایش ظرفیت مبادلات مرزی در طول سال نخست فعالیت دولت، پیگیری شده است. بر این اساس، با تامین اعتبار و سرمایه گذاری نزدیک به ۱۳۰ میلیارد تومان عملیات اجرایی، توسعه و احداث بازارچه‌های خرده فروشی ریمدان، کوهک، میرجاوه در حال انجام و بازارچه پیشین به اتمام رسیده است.

افزایش خرید تضمینی گندم

در سال زراعی۱۴۰۱-۱۴۰۰  با بازگشایی ۲۴ مرکز خرید در سطح استان و بکارگیری اقدامات تشویقی از جمله تخصیص کود به تحویل دهندگان گندم تلاش شد گندم مازاد کشاورزان جذب شود.

 در سال زراعی گذشته مجموع خرید گندم استان در پایان فصل خرید ۱۹ هزار و ۲۰۰ تن بوده و استان جهت تامین آرد مورد نیاز نانوایی‌ها و صنوف آردبر مجبور به پیگیری جهت وارد کردن گندم از سایر استانها شد؛ اما امسال پیش بینی می شود گندم به میزان ۱۸۰ هزار تن تولید شده و حدود۱۰۰  هزار تن گندم از کشاورزان خرید شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha