۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۱۰
کد خبرنگار: 2202
کد خبر: 84864198
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بسیاری از اقدامات دولت ریل‌گذاری جدید محسوب می‌شود

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: بسیاری از اقداماتی که طی یک سال اخیر در دولت سیزدهم در حال انجام بوده، به نوعی ریل‌گذاری جدید محسوب می‌شود که مردم در ادامه کار ثمرات آن را خواهند دید.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز چهارشنبه همزمان با اولین روز هفته دولت در دیدار مدیران استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: این تحول جهادی و نوآورانه مبتنی بر چهار رکن است که شامل عدالت‌محوری و فسادستیزی، میدان‌داری مردم با پیشتازی جوانان، دانش و خیزش علمی برای تولید ثروت و اقتدارآفرینی و توجه خاص به بنیان خانواده به عنوان رکن اصلی در تحول جهادی دولت سیزدهم بوده است.

وی گفت: یک سال از فرصت ارزشمند دولت سیزدهم برای خدمتگزاری به ملت شریف ایران سپری شد و در این مدت شاهد انبوه فعالیت‌ها و اقدامات اساسی در بخش‌های مهم و بعضا مغفول و معطل مانده در کشور به‌ویژه در حوزه فناوری، عمرانی، زیرساختی و اقتصادی بوده‌ایم و به حق می‌توان به این دولت، دولت مردم و اقدام گفت.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی یکی از این اقدامات شاخص را سفرهای استانی برشمرد و اظهار داشت: کثرت دیدارهای بی‌واسطه رئیس جمهور و هیات دولت با مردم از همه قشرها، پایبندی دولت به تحقق شعارها و معیارهای مبنایی دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

وی افزود: در مدت یک سال ۳۱ سفر استانی انجام شد که رکورد جدید و بی‌سابقه است و ما برای یک سفر شهرستانی نیاز به هماهنگی و جلسات کارشناسی داریم لذا در مقیاس بزرگتر انجام سفرهای استانی زمان‌بر و نیازمند صرف وقت و انرژی زیادی است.

قناعت گفت: اینکه ۳۱ سفر علمی و کارشناسی شده صورت گرفته و رئیس جمهور با اقشار مختلف نشست داشته باشد، رکورد جدیدی است.

بازگشت دولت به مردم و کاهش فاصله‌ها

وی با بیان اینکه سفرهای استانی خروجی‌های زیادی دارد اظهار داشت: یکی از مهمترین خروجی‌های سفرهای استانی در یک سال گذشته بازگشت دولت به مردم بوده یا پایان دوران وجود فاصله‌های آزاردهنده بین دولت و مردم است و اینکه حداقل شاهد کاهش این فاصله‌های آزاردهنده بین دولت و مردم هستیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: محور این سفرها شناسایی مشکلات آن منطقه، آشنایی با ظرفیت‌ها، پیگیری طرح‌های نیمه‌تمام، احیای واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل، برطرف کردن مشکلات ضروری و رصد عملکرد مدیران و دستگاه‌های اجرایی بوده است.

وی افزود: یک کار اساسی و علمی انجام شد که مورد تاکید و تایید بزرگان هم قرار گرفت و یکی دیگر از خروجی‌های سفرهای استانی شناسایی ۲۷۰ مساله و محور اساسی در کشور با رصد میدانی است.

قناعت گفت: در سفرها و بازدیدهای میدانی رئیس جمهور و اعضای دولت، هم مشکلات فهرست شده هم ظرفیت‌های هر منطقه برای رفع مشکلات احصا شده است که امیدواریم در دور دوم سفرهای استانی علاوه بر پیگیری مصوبات سفرهای قبلی شاهد گام‌های اساسی بر مبنای اطلاعات میدانی باشیم.

وی اضافه کرد: با این وجود شاهد انتقاداتی از سوی برخی خواص در سطح ملی بودیم چون خودشان این گونه اقدامات را انجام ندادند الان منتقد این کار نیکو هستند که در پاسخ به آنان باید بگوییم پیش نیاز هر نوع حرکت، تحول و توسعه‌ در کشور، ارتقای سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی است.

ارتقای سرمایه اجتماعی، پیش نیاز تحول است

استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت برای رفع مشکلات مردم باید اقدام کارشناسی شده انجام دهد و اگر مردم با طرح‌ها و برنامه‌های دولت همراه و پای کار نباشند بی‌فایده است لذا سفرهای استانی با تحول در اعتماد عمومی زمینه را برای تقویت سرمایه اجتماعی فراهم می‌کند که وجه تمایز دولت سیزدهم با سایر دولت‌ها است.

وی تدوین سند تحول دولت مردمی را از دیگر اقدامات شاخص در سال اول فعالیت دولت سیزدهم عنوان کرد و افزود: این سند در سه سطح تحول شناختی، تحول نهادی و تحول فرآیندی تدوین شده است.

قناعت با اشاره به اینکه تحول‌گرایی رویکرد حاکم بر دولت سیزدهم است گفت: سند تحول دولت مردمی برای ترمیم اساسی مشکلات کشور ۳۷ حوزه کلان را شناسایی و ۱۳۴ چالش اساسی کشور را احصا کرده و به دنبال ارایه راهکار اساسی برای رفع این چالش‌ها است.

وی تصریح کرد: دولت با این اقدام بهانه‌ای برای قضاوت و ارزیابی به دست دیگران داده در حالی که هیچ دولتی حاضر به این کار نیست زیرا این سند قابل ارزیابی و قضاوت است.

استاندار خراسان جنوبی، کار جهادی و انقلابی را از ویژگی‌های بارز دولت سیزدهم برشمرد و گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان که بیش از ۱۰ سال معطل مانده و از مطالبات فرهنگیان بود در یک سالگی دولت در حال عملیاتی شدن است و شاهد این تحول عظیم هستیم.

وی صادرات نفتی و غیرنفتی، اجرای طرح نهضت ملی مسکن، حذف امضاهای طلایی، تقویت رابطه با همسایگان و پذیرش ایران در پیمان‌های منطقه‌ای را از دیگر اقدامات شاخص دولت سیزدهم در یک سال اخیر بیان کرد.

قناعت افزود: دولت در خراسان جنوبی نیز اقدامات متعددی در حوزه‌های مختلف داشته که منشاء خیر و برکات فراوانی بوده است و گزارش آن در شورای اداری استان ارائه می‌شود.

ریل‌گذاری به سمت دولت کریمه

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: ریل‌گذاری دولت سیزدهم به سمت دولت کریمه بوده و لازمه آن سعی و تلاش همگانی است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به موضوع رغبت به دولت کریمه در دعای افتتاح افزود: رسیدن به کرامت و کریم شدن شامل دو نوع اعطایی و اکتسابی است.

وی گفت: کرامت اعطایی از اول داده می‌شود و همان است که حضرت جبرییل، ملائکه و قرآن دارند اما کرامت اکتسابی را باید به دست آورد و اگر کسانی بخواهند ارزشمند و ارجمند باشند باید سعی و تلاش و کوشش مضاعف، کار جهادی، حرکت‌های مومنانه، دلسوزانه و مخلصانه انجام دهند.

قناعت اظهار داشت: کرامت اکتسابی به اعمال و نیات آدمی ربط دارد و تابعی از تلاش و کوشش فرد، شب از روز نشناختن، دلسوز ملت بودن، خون دل خوردن و نیت خالصانه داشتن است که می‌تواند هم فردی و هم جمعی باشد.

وی افزود: دولت کریمه نتیجه تلاش یک جمعیت و ملت است و اگر دولتی بخواهد کریمه باشد باید اعضای آن دولت هم به کرامت رسیده باشند زیرا دولت مجموعه‌ای است که سرنوشت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ملتی را در دست دارد و اگر ریل‌گذاری صحیح انجام دهد و در مسیر کرامت باشد، تعالی و پیشرفت را رقم خواهد زد و اگر دولت به بیراهه برود یک جامعه هم به بیراهه می‌رود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر بخواهیم شاهد شکل‌گیری دولت کریمه باشیم باید یک ملت تلاش دست جمعی انجام دهد و انتخاب احسن داشته باشیم، دولت امام زمان (عج) مصداق اَتَم دولت کریمه است که برای رسیدن به آن دولت نیازمند تلاش و کوشش فراوان هستیم و باید زمینه‌ها فراهم شود که این زمینه دست ما دولتمردان است.

وی افزود: هر کسی در زمان خودش در مسند امور یا جایگاه دیگر باشد به اندازه توان باید گام‌های اساسی و ارزشمند بردارد تا زمینه ظهور امام زمان (عج) و استقرار دولت کریمه فراهم شود و به جامعه مستضعفان خدمت کند.

قناعت با اشاره به دو ویژگی دولت کریمه گفت: دولت کریمه باید قوی و امین یعنی متخصص و امانتدار باشد و بدانیم که این پست‌ها و صندلی‌ها امروز امانتی است که برای لحظه به لحظه آن باید پاسخگو باشیم.

وی درباره ویژگی دوم بیان کرد: اعضای دولت از وزرا، استانداران، فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید حفیظ و علیم باشند یعنی حافظ منافع ملی و استان و هم در جایگاه و پستی که قرار می‌گیریم دانایی و درایت کافی را داشته باشیم و لازم است همواره خودمان را با این معیارها ارزیابی کنیم.

هفته دولت از دوم شهریور آغاز شد که میثاق با ولایت نام دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha