کاهش تعداد زندانیان/ درهای زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به روی جهانیان باز است

تهران - ایرنا - معاون اول قوه قضاییه از کاهش زندانیان در یک سال اخیر خبر داد و گفت که درصد بالایی از زندانیان به خاطر لغزش و اشتباه در زندان هستند و قانون با نهادهای ارفاقی درصدد است تا زمینه آزادی آنها و بازگشت به جامعه را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حجت الاسلام‌والمسلمین محمد مصدق روز چهارشنبه در نخستین جشنواره تجلیل از کارکنان زندان‌های سراسر کشور با بیان اینکه تعداد زندانیان جرایم خشن اندک است، اظهارداشت: امروز افتخار داریم که بگوییم در زندانهای ما به روی همه جهانیان باز است تا بیایند و ببینند که جمهوری اسلامی ایران با زندانیان عادی و سیاسی چگونه برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: ما در قوه قضاییه آمادگی کامل داریم کسانی که متولی حقوق انسان‌ها و مدعی حقوق بشر هستند بیایند و زندانهای ما را ببینند.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به ماموریت ششم سند تحول قضایی مبنی بر تاکید بر اصلاح مجرمان، اظهارداشت: مکتب اسلام دیدگاه جامع نسبت به زندانیان دارد و هدف از زندانی کردن مجرمان را اصلاح مجرمان، آماده کردن آنان برای بازگشت به جامعه، و در عین حال عبرت دیگران می‌داند.

مصدق با بیا اینکه برخی آمارها در سازمان زندانها کاهشی بوده که مبارک است، افزود: در یک سال اخیر تعداد زندانیان جدیدالورود، تعداد کل متهمان بازداشتی، تعداد بازداشتهای کوتاه مدت یک تا سه روز و تعداد زندانیان دارای محکومیت های دیه عمد و غیرعمد کاهش یافته است.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر تحول نظام حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان افزود: استفاده از ظرفیت‌های مردمی و برجسته کردن نقش بنیاد تعاون زندانیان در زمینه اشتغال باید به عنوان امر مهم مورد توجه قرار گیرد.

مصدق اضافه کرد: میزان اشتغال زندانیان در فروردین سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۹ درصد در اردیبهشت ۶۷ درصد و در ماه خرداد ۲۹ درصد نسبت به مدت‌های مشابه سال قبل افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: براساس آمار موجود، میزان پرداختی به زندانیان شاغل نیز در سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به آمارهای مثبت و اقدامات مطلوب سازمان زندان‌ها اظهارداشت: در یک سال اخیر تعداد زندانیان زندان باز و استفاده از آزادی‌های مشروط افزایش یافته است همچنین تعداد اعزام به دادرسی الکترونیکی، ملاقات زندانبان، ملاقات‌های الکترونیکی افزایش یافته است.

مصدق گفت: با انجام برنامه‌های پیش بینی شده باید تا پایان سال جاری به طور میانگین میزان اشتغال زندانیان ۵۰ درصد رشد داشته باشد و این آمار دور از ذهن نیست.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: پس از آزادی زندانی باید از او و خانواده اش نیز حمایت شود تا شاهد تکرار جرم در جامعه نباشیم‌.

وی با بیا اینکه درصد بالایی از زندانیان متنبه می شوند، تصریح کرد: با افراد شرور که آسایش مردم را برهم میزنند و امنیت نظام را خدشه دار میکنند، قانون و مسئولان اجازه ارفاق و بهره‌مندی از نهادهای ارفاقی را نمی‌دهند.

به گزارش ایرنا ، نخستین جشنواره تجلیل از کارکنان زندان‌های سراسر کشور با حضور معاون اول قوه قضاییه، رییس سازمان زندانها ، رییس دادگاه انتظامی قضات ، رییس دیوان عدالت اداری، سخنگوی قوه قضاییه و جمعی از قضات و کارکنان زندانها برگزار شد و در این آیین از ۱۳۰ تن از کارکنان نمونه سازمان زندان‌ها تجلیل شد.

ادامه دارد...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha