به گزارش خبرنگار محیط زیست ایرنا، نورالله مرادی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: بررسی ها نشان میدهد که گام نخست برای حفظ محیطزیست در دولت تهیه منشور جامع دولت در محیط زیست است.
وی اظهارداشت: گام بعدی در دولت مردمی نشست رییس جمهوری با نمایندگان سمن های محیط زیستی است که به رغم تمام مشکلات نشان می دهد حوزه محیط زیست برای رییسجمهور و دولت تا چه حدی مهم است.
مرادی گفت: گام بعدی دولت در راستای حفظ محیطزیست حضور کنشگرانه برای حل معضل گرد و غبار است و توجه به حوزه دیپلماسی محیط زیست نشاندهنده اهمیت موضوع است.
وی تاکید کرد: با این نگاه دولت به مقوله محیط زیست برنامه ها و مسوولیت ما در حوزه آموزش محیط زیست بیش از پیش سنگین شد و در نخستین گام با تاکید و توجه به اسناد بالادستی، اصل ۵٠ قانون اساسی، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در محیط زیست و نگاه دولت به محیطزیست گام نخست خود را با تهیه سند تحولی محیط زیست در آموزش را برداشتیم.
وی اظهارداشت: به رغم اینکه کارهای خوبی در زمینه آموزش در محیط زیست انجام شده اما کمتر مورد توجه قرار گرفته بود، در همان ابتدا این خلأ احساس شد که آموزش به عنوان یک مقوله کاملا فرعی لحاظ شده بود در حالی که آموزش مهمترین رکن در حوزه محیط زیست است، قطعا یک جامعه آموزش دیده مشکلات فعلی محیط زیست را نخواهند داشت.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توجه ویژه دولت مردمی به محیط زیست از احیای آموزشکده محیط زیست در دوره جدید مدیریت سازمان خبر داد و اظهار داشت: دولت مردمی در طول یکسال فعالیت خود بر اساس مستندات موجود یکی از محیط زیستی ترین دولتها بوده است. یکی دیگر از مهمترین کارهایی که در این زمینه انجام شد انتخاب فرد متخصص ، دانشگاهی و تحولگرا به عنوان رییس سازمان محیط زیست است.
مرادی ادامه داد: رئیس جمهوری چندین بار تاکید کرد، توسعه فرع بر محیط زیست است. با این نگاه مسئولیت ما در حوزه آموزش محیط زیست بیش از پیش سنگین شده است.
وی گفت: آموزش در حوزه محیط زیست به رغم اهمیتی که دارد مقوله کاملا فرعی قلمداد شده بود. در صورتی که معتقدم آموزش مهمترین رکن در محیط زیست است. برای آموزش، توجه به مردم و آحاد مردم یکی از برنامههای اساسی در سازمان بود و سیاست ما مردمیسازی محیط زیست است و معتقدیم مردم سرمایههای اجتماعی محیط زیست هستند.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست گفت: در سند تحول آموزش محیط زیست، مهمترین اصلی که مد نظرمان بود تغییر نگاه حکمرانی از طریق آموزش و ارتقای سواد محیط زیستی است. در این راستا برنامهریزیها انجام شد. سند ارزشمندی با عنوان سند ب نامه ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست در سال ۹۸ تصویب شده بود اما این سند زمین مانده بود و اقدامی درباره آن صورت نگرفته بود. این سند در شورای فرهنگ عمومی کشور مصوب شده اما شرایطی فراهم نبود که مفاد سند عملیاتی شود.
وی اضافه کرد: برای آنکه تغییر رویکردی که به آن اعتقاد داریم محقق شود، به برنامهها و چشمانداز ویژهای نیاز داشتیم که آنرا در معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیطزیست تعریف کردیم.
مرادی تصریح کرد: در ادامه یکی از معضلات محیط زیست این است که مدیران محیط زیستی تربیت نکردهایم. کسی که مسئولیت محیط زیست را قبول میکند،باید دو دوره محیط زیستی گذرانده باشد تا بتواند در این حوزه تصمیمگیری کند. ما مخاطب محیط زیست برای فعالیت آموزشی و مشارکتهای مردمی تعریف نکرده بودیم.
وی در ادامه به بازگشایی آموزشکده محیط زیست اشاره کرد و گفت: اتفاق مهم و در عین حال ناگواری که در گذشته افتاد، بحث انحلال آموزشکده محیط زیست بود. این آموزشکده یکی از نمادهای هویتی محیط زیست است. در روزهای اول خواهان احیای آموزشکده بودیم که با اقداماتی که صورت گرفت، در کمترین زمان ممکن به بازگشایی و احیای آموزشکده اقدام کردیم.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست افزود: بعد از بازگشایی سه تا چهار دوره آموزشی در آموزشکده محیط زیست برگزار شده است و بعد از سه سال شاهد نخستین دوره آموزش محیطبانان بودیم.
وی اظهارداشت: کشور در حوزه محیط زیست دارای خرد و اندیشه است. به علت ویژگی های اقلیمی هر ناحیه از کشور دارای خرد بوم شنسانه ویژه خودش است که احیای خرد بوم شناسانه ایرانی میتواند به حفظ محیط زیست کمک کند. برنامههای عملی هم تدارک دیدیم و نخستین همایش ملی دانش بومی کشور را در چهارمحال برگزار میکنیم. در عین حال طرح گردآوری دانش بومی در ۳۱ استان کشور طراحی و ابلاغ شده است و امیدواریم این اتفاق ارزشمند هر چه سریعتر محقق شود.
مرادی گفت: از ابتدای فعالیت نشستهای مختلفی با دانشگاهیان داشتیم. تاکید ریاست سازمان بر این است که دانشگاهها در استانها بتوانند معضلات محیط زیستی را حل کنند. تاکنون ۴ کنسرسیوم در استان های اصفهان ، گلستان ، آذربایجانهای شرقی و آذربایجان غربی تاسیس شده است که امیدواریم تا پایان سال در ۳۱ استان کنسرسیومهای دانشگاهی تاسیس شود.
معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص آموزش جمعی عشایر و نقش آنها در حفظ محیطزیست گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار جمعیت عشایر داریم که میتواند فرصت خوبی برای حفظ محیط زیست باشد. آموزش این جمعیت در دستور کار معاونت قرار دارد. حدود ۵۴ درصد خاک کشور تحت کوچ عشایر قرار دارد.
وی گفت: همچنین یکی دیگر از کارهایی که در راستای مردمیسازی حوزه محیط زیست دنبال میکنیم، شناسایی کنشگران محیط زیستی است و در این زمینه سیاست حمایتی داریم و آموزش کنشگران بومی و محلی را در دست انجام داریم. درهای معاونت آموزش برای تحقق مردمیسازی به روی صاحبان ایده باز است.
مرادی تصریح کرد: کار دیگری که در دستور است بحث تهیه اطلس آمایش آموزش محیط زیست است. در دوره جدید شاهد حضور سمنهای محیط زیست خواهیم بود. انتظار ما از سمنها این است که باید با نگاه عالمانه و دلسوزانه بستری را فراهم کنند که منِ مسئول فکر کنم نظارت وجود دارد و کم کاری سایر دستگاهها را هم نظارت کنند. سمنها باید نقش اجتماعی خود را در حوزه محیط زیست بازتعریف کنند.
سخنگوی سازمان محیطزیست کشور گفت: در تقویم کشور دو رویداد محیط زیستی داریم یکی روز زمین پاک است که تفکر یک کودک ۱۲ ساله است و دیگری روز جهانی محیط زیست است. برای اینکه بتوانیم فرهنگ محیط زیست را ارتقا بدهیم نشست هایی را با شورای فرهنگ عمومی داشتیم تا روز محیط بان، روز هوای پاک و روز آموزش را در تقویم رسمی کشور گنجانده شود.
وی ادامه داد: در مهرماه همایش تقدیر از چهرههای مردمی محیط زیست را خواهیم داشت. بحث ایجاد سازمان نظام مهندسی محیط زیست نیز یکی دیگر از اقدامات است که کارهای مقدماتی آن انجام شده تا تحقق یابد. علاوه بر این همکاری با ورزشکاران در دستور کار است و در راستای هویتبخشی به محیطبانان، المپیک ورزشی محیط بانان منطقه را در سال ١۴٠٢ خواهیم داشت که در در نظر داریم در یک فرایند چهارساله، رویدادی جهانی شود.
وی با اشاره به نهضت تولید محتوای محیط زیست گفت: کمبود محتوای محیط زیستی یا نظام مند نبودن تولید محتوای محیط زیستی یکی دیگر از چالشهایی است که وجود دارد و نهضتی تحت عنوان نهضت تولید محتوا در حوزه محیط زیست تعریف شده است که قرار است در این زمینه دو فیلم سینمایی در حوزه کودک و بزرگسال تولید شود همچنین ۵۰ جلد کتاب برای همه مخاطبان شناسایی و انتخاب شده است و تا پایان سال هم به صورت کاغذی و الکترونیکی منتشر شود.
ساخت انیمیشنهای ویژه برای کودکان نیز در دست انجام است و استان فارس پایلوت کار خواهد بود. علاوه بر این تولید ۲۰۰ پادکست با موضوعات محیط زیستی نیز در دست اقدام است.
مرادی درباره اعتبارات آموزش گفت: نظام تخصیص اعتبارات را بر اساس پتانسیل موجود در استان ها تعریف کردیم ، در واقع برای هر کدام از استان ها با توجه به موضوعات محیط زیستی آنها یک چالش در نظر گرفته شده که باید نسبت به رفع آن اقدام کنند و بر اساس همان اعتبار تعیین شده است.
وی افزود: بعد از آنکه نامگذاری سال با عنوان دانش بنیان اعلام شد سازمان محیط زیست اقدام به برگزاری نخستین همایش محیط زیست و تولید دانش بنیان کرد، دبیرخانه این همایش تاسیس شد و سازمان بستر خوبی فراهم کرد برای اینکه دانش بنیان ها برای حل معضلات محیط زیستی پای کار بیایند.
وی اظهار داشت: صنعت نساجی یکی از آلاینده ترین صنایع است بر این اساس نشست های تخصصی زیادی را هنرمندان به ویژه طراحان لباس داشتیم و قرار است در آبان ماه امسال نخستین همایش مد و لباس پایدار مبتنی بر معیارهای محیط زیستی برگزار شود. امیدواریم این همایش بستری را فراهم کند که قوانین جدیدی در این حوزه وضع شود تا به حفظ محیط زیست کمک کند.
مرادی گفت: بحث ارزش گذاری محیط زیست هم مقوله مهمی است بر این اساس ۸ طرح ارزش گذاری محیط زیست در حال انجام است و آبان ماه همایش ایجاد جایگاه ارزش گذاری اقتصادی منابع محیط زیست در نظام و برنامه ریزی کشور را خواهیم داشت.
وی در ادامه با تاکید بر مقوله آموزش چوپانان گفت: بحث آموزش شترداران و چوپانان را داریم ، نزدیک به ۳۷ هزار دهیار در کشور وجود دارد که جمعیت زیادی است و می توانیم بستری برای آموزش های محیط زیستی قلمداد کنیم و در روستاها اجرا شود.
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین ایجاد خانه محیط زیست نیز در دستور کار است که تا پایان سال ۱۴۰۱ قرار است ۱۴۰۱ خانه محیط زیست در سراسر کشور تاسیس شود .
مرادی اظهار داشت: کشور ما سرزمین قصه گویی است اما ما روایت درستی در زمینه محیط زیست نداریم که بر این اساس قرار است هر سال بین ۱۰ تا ۵۰ نفر روایت گر محیط زیست تربیت کنیم.
وی گفت: همچنین اولین انجمن خیریه محیط زیست ماه گذشته در استان اردبیل تاسیس شد ، دستورالعلمل این انجمن ها تدوین شده و قرار است در تمام استان ها ایجاد شود.
معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: با توجه به اهمیت مقوله آموزش ، ۲ واحد درسی اجباری در دانشگاه ها راه اندازی شد و اکنون به صورت پایلوت در ۱۰ دانشگاه سراسر کشور اجرا می شود، راه اندازی رشته محیط بانی یکی دیگر از اقدامات معاونت است ، همچنین دبیرستان محیط بان در فارس افتتاح شد و امسال در مقطع دیپلم در رشته محیط بانی در استان های فارس و خوزستان خواهیم داشت.
وی گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان ، آموزش محیط زیستی قضات و تشویق آنها به صدور احکام محیط زیستی است و در این زمینه ارتباط خوبی با دستگاه های قضایی برقرار کردیم.
وی درباره نقش تخریبی آفرود گفت: آفرودسواران یکی از معضلات محیط زیست هستند تاکنون برنامه ای برای آنها وجود نداشته که قرار است سند مناسبی در این حوزه تدوین کنیم تا از تخریب آفرودبازان جلوگیری شود.
نظر شما