تن‌پوش مردانه اربعین به زائران و جاماندگان پیشکش می‌شود/ تدوین برنامه ملی و راهبردی سبک زندگی و اربعین

تهران- ایرنا- دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور از تدوین «برنامه ملی و راهبردی سبک زندگی و اربعین» خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار تن‌پوش مردانه و پسرانه اربعین که توسط کارگروه سامان‌دهی مد و لباس طراحی شده به زائران و جاماندگان و علاقه‌مندان هویت اربعین پیشکش می‌شود.

سیدمجید امامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره آیین زیارت و پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: مجموعه برنامه ها و هماهنگی هایی برای تمشیت ظرفیت های فرهنگی و رسانه ای اربعین در خدمت ستاد مرکزی و کمیته فرهنگی موجود باید در نظر گرفته و متمرکز شود.

وی افزود: باید مجموعه فعالان و دستگاه‌های کشور از فرصت اربعین برای عینی‌سازی، جریان‌سازی، گفتمان‌سازی و تحقق سبک زندگی مقاومتی و زیبایی‌های سبک زندگی امت اسلامی بهره‌گیری کنند اگر تمام فعالیت‌های سال را در امتداد اربعین و تجربه نیکوی اربعین باز طراحی کنند، کار گزافی انجام نشده است.

قدردان نباشیم، نعمت الهی اربعین از کف می‌رود

تن‌پوش مردانه اربعین به زائران و جاماندگان پیشکش می‌شود/ تدوین برنامه ملی و راهبردی سبک زندگی و اربعین

امامی گفت: حرکت الهی اربعین در قالب پیاده‌روی و موسم اربعین در ماه صفر بزرگترین نعمتی است که در دوران معاصر برای تحقق اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع) و پیاده‌سازی و عینی‌شدن مکتب عاشورا بر بستر زندگی روزمره و زمانه پیچیده‌ای که درآن قرار گرفته‌ایم، اعطا شده و اگر قدردانی و شکر عملی این نعمت الهی انجام نشود، طبعا از کف ما می‌رود.

تبدیل مواجهه با اربعین از وظیفه‌گرا به فعال نتیجه‌گرا

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در سال‌های گذشته فعالان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی و متخصصان و اندیشمندان بزرگی به اهمیت نعمت الهی اربعین اشاره کردند، اما با تحول در ساختار فرهنگی کشور و استقرار دولت سیزدهم و مسئولیت پذیرفتن مدیران متخصص و جوان در دستگاه‌های مختلف و شکوفا شدن جبهه مردمی انقلاب اسلامی، انتظار می رود که مواجهه دولت ایران با حرکت اربعین از یک مواجهه موقت انفعالی وظیفه گرا به یک مواجهه فعال دائمی نتیجه‌گرا، تبدیل شود.

امامی بر اهمیت بهره‌گیری نظام فرهنگی کشور از معجزه الهی اربعین تاکید کرد و گفت: متاسفانه در سالیان گذشته نگاه به اربعین در حد چند ایستگاه صلواتی بود که منجر به تقلیل نعمت زیارت اربعین میشد اما لزوم اغتنام فرصت و فهم ماهیت حرکت اربعین برای زائران و خادمان و جاماندگان ایجاب می‌کند دستگاه های دولتی و مردمی که در شورای فرهنگی عمومی کشور حضور دارند تجدید نظر و چرخش گفتمانی را تجربه کنند. 

تن‌پوش مردانه اربعین به زائران و جاماندگان پیشکش می‌شود/ تدوین برنامه ملی و راهبردی سبک زندگی و اربعین

اربعین مهمترین شتاب‌دهنده به سوی تحقق نوین اسلامی

وی بر ضرورت یک چرخش و تحول سیاستی درباره زیارت اربعین تاکید کرد و گفت: حضور بیش از سه میلیون زائر ایرانی و ۲۰ میلیون زائر غیر ایرانی در این آیین نشان می‌دهد نخست باید در کشور برای چرخش تحولی درباره اربعین گفتمان‌سازی کنیم؛ چرخشی تحولی که اربعین را به مثابه مهمترین شتاب‌دهنده به سوی تحقق نوین اسلامی و پیاده‌سازی ارزش‌های سبک زندگی مقاومتی به ما عرضه کند.

تصویب چرخش گفتمانی/ باید برای وصول قله اربعین حرکت کنیم

امامی با اشاره به جلسه روز سه‌شنبه (اول شهریور ۱۴۰۱) شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در این جلسه چرخش گفتمانی اربعین تصویب و مقرر شد برنامه هم افزا و منسجم برای بهره‌گیری از فرصت الهی اربعین و به سایر متولیان و متصدیان موضوع اربعین کمک شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه مواجهه ستادی و دولتی با زیارت و پدیده اربعین نباید تلاش برای فرار نجات از دره بحران باشد، تصریح کرد: باید در قامت جهاد برای وصول قله اربعین حرکت کنیم، نفس قرار گرفتن و طراحی ستاد مرکزی اربعین در قالب ستاد بحران کشور از سال‌های گذشته و دولت قبل طراحی شد، اگر چه خدمات ارزشمند و بی‌بدیل به رفاه و سلامت زائران را رقم زدند، اما کافی نیست.  

تن‌پوش مردانه اربعین به زائران و جاماندگان پیشکش می‌شود/ تدوین برنامه ملی و راهبردی سبک زندگی و اربعین

تدوین برنامه ملی و راهبردی سبک زندگی و اربعین/ پیشکش تن‌پوش مردانه اربعین به زائران و جاماندگان

امامی با بیان اینکه برنامه ملی و راهبردی سبک زندگی و اربعین در شورای فرهنگ عمومی کشور در حال تدوین است، گفت: این برنامه به دنبال طراحی، اجرا و پشتیبانی از فعالیت‌های مردمی مختلفی است که هدف و ماهیت زیارت اربعین را بازتولید و تحقق سبک زندگی در ایران و جهان اسلام می داند و بر همین اساس برنامه های مختلفی را اجرا خواهد کرد.

وی افزود: البته ستادهای اربعین در مجموعه وزارتخانه‌های مختلف فرهنگی و دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی کشور مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت فعال راه‌اندازی شده است که هر دستگاه، معاونت و اداره در چارچوب ماموریت‌های اصیل خود به توسعه گفتمانی و افزایش بهره‌گیری از ظرفیت زیارت اربعین و خدمات به زائران می‌پردازد.

امامی خاطرنشان کرد: فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری برای زائران خروجی از مرزهای غربی کشور خصوصا در استان ایلام و شهر مرزی مهران در قالب نمایش‌های خیابانی تعزیه و سرود با محوریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان و موکب هنر در حال آماده‌سازی است، البته ادارات مختلف فرهنگی، هنری و رسانه ای هم، در حال برنامه ریزی ۱۰‌ها برنامه مشابه فرهنگی و هنری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: طراحی و عرضه تن‌پوش مردانه و پسرانه اربعین توسط کارگروه سامان‌دهی مد و لباس برای نخستین بار پیگیری شده است که امسال به زائران و جاماندگان و علاقه مندان به هویت اربعین پیشنهاد و پیشکش می‌شود تا با این پوشش شکیل و وزین عرض ارادت و هویت‌جویی اربعینی و عاشورایی را تجربه کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha