به گزارش ایرنا، حسین سعیدی شامگاه چهارشنبه در نشست بررسی جهت تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و کاهش ماندگاری کالاها که با حضور معاون قضایی دادستان کل کشور برگزار شد، از جمله مشکلات در حوزه ترخیص کالاهای اساسی را دریافت کد رهگیری از بانک و اخذ اسناد ترخیص و پرداخت نکردن به موقع وجه کالا به فروشنده ذکر کرد و خواستار ایجاد برنامه زمان بندی دقیق بانک مرکزی برای پرداخت به موقع وجه کالا به فروشنده جهت ارسال اسناد به خریدار و دریافت کد رهگیری بانک و همچنین تسریع در تخلیه و بارگیری کالاها از کشتی بدون ایستایی شد.
وی، عملیات لجستیک و ناهماهنگی صاحبان کالا را از دیگر مشکلات در تسریع ترخیص کالاهای اساسی دانست و اذعان داشت: صاحبان کالا برنامه ریزی و هماهنگی لازم در جهت ترخیص کالا، تخلیه و بارگیری و هماهنگی با سازمان های مربوطه را قبل از خرید و ورود کالا به بندر انجام دهند تا روند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا دچار ایستایی و کندی نشود.
ناظر گمرکات استان هرمزگان، با اشاره به اینکه سازمان های استاندارد و غذا و دارو به طور جداگانه از کالاها نمونه برداری و آزمایش میکنند که در بعضی موارد با پاسخهای متفاوت همراه بوده است، ابراز داشت: این امر باعث سردرگمی صاحبان کالا و توقف در ترخیص شده است که بهترین راه حل اصلاح قوانین سازمان های یاد شده در جهت ایجاد ضوابط و قوانین واحد، با رعایت پنجره واحد و ماده ۱۲ قانون امور گمرکی است.
سعیدی با توجه به بررسی نکردن قوانین و بخشنامه ها در بحث اجرا و متعاقب آن ایجاد مشکلات در ترخیص کالا، اضافه کرد: با توجه به کندی و عدم چابکی بخش دولتی در واردات و ترخیص کالا نسبت به بخش خصوصی جهت تسریع در روند ترخیص کالای اساسی، بسترمناسب و همچنین شرایط لازم برای ورود کالاهای اساسی توسط بخش خصوصی فراهم شود.
نظر شما