تعیین نیاز آبی گیاهان وزارت جهاد کشاورزی را به تعریف الگوی کشت نزدیک می کند

کرج - ایرنا -  رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با اشاره به رونمایی از سامانه نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی، گفت: با به کارگیری این سامانه نیاز آبی گیاهان مختلف در بخش کشاورزی تعیین می شود که وزارت جهاد کشاورزی به تعریف و تعیین الگوی کشت نزدیک می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هادی اسدی رحمانی روز پنجشنبه همزمان با دومین روز از هفته دولت در آیین رونمایی از سامانه نیاز آب اراضی زراعی و باغی که در موسسه تحقیقات خاک و آب کشور واقع در استان البرز برگزار شد، افزود: ایجاد این سامانه گامی  مهم برای مدیریت بهتر آب کشاورزی در کشور است.

وی اظهار داشت:  وزارت جهاد کشاورزی برای تعیین الگوی کشت، حدود پنج سال پیش سامانه تناسب اراضی را معرفی کرد که با معرفی سامانه نیاز آبی، با مدیریت آب مصرفی ما را به الگوی کشت نزدیک تر می کند؛ این سامانه چند مشخصه دارد که یک پایگاه ویژه مکان و برخط است و داده های زیادی از اطلاعات مربوط به اقلیم و خاک در آن وجود دارد و کار کردن با آن ساده و قابلیت دسترسی متناسب با سطح کاربران دارد.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور افزود: با این سامانه یک وحدت رویه ای در کشور ایجاد می شود تا بتوانیم نیاز آبی گیاهان زراعی و باغی را برآورد کنیم.

اسدی رحمانی بیان داشت: در این سامانه در مقیاسه با دو جلد کتاب معرفی شده در سال ۱۳۷۶ که نیازهای آبی ۳۵ گیاه زراعی و باغی را معرفی کرده بود اکنون به ۲۵۰ گیاه زراعی و باغی افزایش یافته به طوریکه حتی گیاهان نوکشت مثل کینوا و گیاهان دارویی هم به لیست گیاهان اضافه شده اند.

وی اضافه کرد: در این سامانه ۶۵ هزار نقطه مکان وجود دارد که از اطلاعات آن برای تعیین میزان آبی  می توان استفاده کرد.

کشاورزی سنتی در ایران با تنش آبی روبرو است

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با بیان اینکه ایران کشور آبی است که میانگین بارشی پایینی دارد، گفت: میانگین بارش در کشور ما کمی بیشتر از ۲۰۰ میلی متر در سال است ضمن اینکه از لحاظ پراکنش هم وضعیت خوبی نداریم که باعث می شود کشاورزی سنتی در ایران  همواره با تنش آبی روبرو باشد.

وی افزود: در سال های اخیر تغییرات اقلیمی و کاهش بارش ها و افزایش سطوح کشت باعث شده محدودیت ها و چالش آبی افزایش یابد؛ بر اساس برآوردهای انجام شده بیش از ۲۰ درصد از ۵۰۰ میلیارد مترمکعب ذخایر آب های زیرزمینی را مصرف کرده ایم و از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب استحصال شده  حدود  ۷۰ تا ۸۰ میلیارد مترمکعب در کشاورزی مصرف می شود.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با بیان اینکه در سایر کشورها میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کمی متفاوت است، اضافه کرد:  در خاورمیانه و آفریقا بیش از این عدد است و در میانگین جهانی بیش از ۶۰ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش ها این است که بهره وری آب به نحوی افزایش یابد که مقدار آب مصرف شده در بخش کشاورزی کاهش یابد، افزود: اسناد بالادستی تاکید دارد که جهاد کشاورزی بهره وری آب را افزایش دهد که نیازمند داده های مهمی در بخش کشاورزی هستیم که از جمله این داده ها سطح زیر کشت است که داده دقیقی در خصوص سطح زیر کشت آبی نداریم .

اسدی رحمانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی مکلف است هر ساله نیاز آبی سطح زیر کشت و عملکردهای متوسط را بر اساس داده های موجود تهیه و تدوین کند و بر حسب شهرستان و دشت در اختیار استان و شرکت منابع ملی آب قرار دهد.

وی بیان داشت: دراین قسمت خلاهای زیادی داشته و داریم و این کار امروز گامی است تا نیاز آبی را برای گیاهان زراعی و باغی پیش بینی کنیم تا وزارت جهاد به تکلیف خود عمل کند.

وی در خصوص سبقه فعالیت های تحقیقی در کشور در موضوع آب و خاک، گفت: در کشور ما مسایل مربوط به مدیریت آب در قرن حاضر با ایجاد بنگاه مستقل آبی در سال ۱۳۲۴ شروع شد و در سال ۱۳۳۱ اداره خاکشناسی ایجاد شده است.

رییس موسسه تحقیقات خاک و آب افزود: از سال ۱۳۴۶ در موسسه خاکشناسی و حاصلخیزی خاک پژوهش های مربوط به خاک شروع شده به طوریکه این تحقیقات قدمتی بالغ بر ۵۵ سال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha