بهره‌وری و آسیب‌های زندگی کارمندی

سمنان- ایرنا- گلایه از وضعیت پاسخگویی کارمندان ادارات قصه ای قدیمی و ادامه‌دار است،اما بخش مهمی از کاهش میزان بهره‌وری کار کارمندان مربوط به فرسودگی شغلی، کاهش کیفیت جسمی آنان به دلیل شرایط و امکانات و یا محیط نامناسب شغلی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از شغل کارمندی در مقایسه با سایر شغل های خدماتی و تولیدی به عنوان شغلی راحت، بی دردسر و البته با حقوق مُکفی یاد می شود. هرساله درخواست برای ورود به ادارات دولتی و حرفه کارمندی به دلیل بهره مندی از حقوق و مزایای مشخص بازنشستگی و سایر امکانات افزایش می یابد.

نکته مهم و کمتر توجه شده به حرفه کارمندی، استهلاک جسمی و روحی پنهان شده در چهره خوب و بی دردسر کارمندی یا به اصطلاح " پشت میزنشینی" است. با برداشتن نقاب ظاهری شغل کارمندی، مشکلات مختلف جسمی، بیماری های مزمن عضلانی، مشکلات روحی و استرس های ناتمام شغلی رخ نمایی می کند.

سیستم کارمندی در ادارات و کشورهای مختلف، جنبه های متفاوتی را شامل می شود و در ایران، گلایه ارباب رجوع از روند رسیدگی درخواست ها توسط کارمندان و ساعت کاری مفید آنان همواره چالش برانگیز است. کاهش بازدهی کاری در ادارات و سازمان های دولتی از جنبه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و قانونی قابل بررسی است. بخش قابل توجهی از ناکارآمدی گروهی از کارمندان ناشی از سیستم کاری معیوب، عایت نکردن بسیاری از نکات مرتبط با سلامت و فرهنگ غلط سازمانی است.

سوای مشکلات اداری، کاهش کیفیت جسمی و روحی کارمندان هم دراین میان دخیل است. مشکلات جسمی برخاسته از شرایط نامتعارف کاری و بی توجهی سازمان به امکانات محیط کاری است.

درگیری کارمندان با سوء تغذیه جدی است

مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: معضل سوء تغذیه در سال های اخیر در بین کارکنان بیش از پیش به چشم می خورد و این شرایط لزوم طراحی برنامه های مداخلاتی با هدف کنترل سوء تغذیه را قوت می بخشد.

مجتبی خادم ادامه داد: با توجه به اینکه نیمی از زمان فعالیت روزانه کارمندان در محل کار سپری می شود باید یک تا دو وعده غذایی روزانه در محل کار مصرف شود. بنابراین اهمیت تنظیم برنامه غذایی صحیح بر پایه تغذیه سالم و روش صحیح مصرف در ارتقای سلامت و پیشگیری عوامل خطرساز بیماریهای غیرواگیر شامل بیماری قلبی و عروقی ، انواع سرطان ها ، دیابت و چاقی اثرگذار است.

وی با اشاره به تاثیر کاهش کیفیت جسمی و تغذیه ای کارمندان در سلامت عمومی جامعه افزود: کاهش سطح آگاهی ، نگرش و عملکردهای کارکنان، افزایش متوسط شاخص توده بدنی در کارکنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی و کاهش بازدهی کاری، کاهش کارایی کارمندان در جهت پیشبرد هرچه بیشتر کارهای روزمره و پاسخگویی به مراجعه کنندگان از جمله مشکلات است.

مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان اظهارداشت: کاهش روابط و ارتباط کارکنان با ارباب رجوع، نداشتن توان و انرژی لازم در جهت پیشبرد موارد مربوط به فعالیت های اداری، از دست دادن انگیزه و تمایلات کاری کارکنان زمینه ساز نارضایتی ارباب رجوعان است.

بهره‌وری و آسیب‌های زندگی کارمندی

عارضه عضلانی و مفصلی، رهاورد شغل کارمندی

مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان کرد: تغییر ماهیت کارها، تمرکز طولانی و پشت میزنشستن های طولانی مدت، مشکلات جسمی و روحی را برای کارمندان ادارات مکانیزه و صنعتی ایجاد کرده است.

رسول باقری یادآورشد: نشستن های طولانی مدت، خمیدگی ستون فقرات و انقباض عضلات و مفاصل زانو و لگن را ایجاد می کند و انقباض طولانی مدت عضلات  از طرفی کوتاهی و کاهش کشش پذیری عضلات و ستون فقرات و بروز قوز را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: قرار گرفتن طولانی مدت مفاصل در وضعیت غیر طبیعی محدودیت حرکت مفصل، ایجاد آسیب هایی همچون بیرون زدگی دیسک بین مهره ای، ایستایی جریان خون، کاهش سوخت و ساز بدن و اختلال آمادگی جسمانی را به دنبال دارد.

مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان بیان کرد: بسیاری از کارمندان برای انجام کارها ملزم به راه رفتن و ایستادن های طولانی مدت و حرکت در راه پله هستند که این کارمندان با آسیب های خستگی مفرط  در عضلات ضعیف، آسیب مفاصل مچ پا، زانو و لگن و ستون فقرات و در نتیجه ایجاد آرتروز روبه می شوند.

باقری شرایط کاری را برای افراد دارای اختلال ساختاری مانند زانو پرانتزی و ضربدری و گودی کمر غیرطبیعی سخت تر برشمرد و ادامه داد: انجام فعالیت های تکراری با وضعیت بدنی غیرطبیعی در کارمندان ایجادکننده آسیب عضلاتی و اسکلتی است.

وی اضافه کرد: انجام حرکات تکراری(نشستن و ایستادن طولانی مدت، کار طولانی مدت با رایانه) و وضعیت بدنی غیرطبیعی در بلندمدت ( قوزکردن پشت رایانه، خمیدگی زانو هنگام ایستادن، خمیدگی بدن، حمل بارهای طولانی مدت، رانندگی) عوامل اصلی ایجاد نقص های ساختاری سیستم عضلات است.

بهره‌وری و آسیب‌های زندگی کارمندی

راه های کاهش آسیب های جسمانی در کارمندان

مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان عنوان کرد: کارمندان پس از هر ۳۰ تا ۴۵ دقیقه نشستن برای پنج تا ۱۰ دقیقه بایستند یا راه بروند و حرکات کششی انجام دهند. از طرفی استفاده از میزهای بلند و قابل تنظیم با توجه به قابلیت وسیع کردن میدان دید، استفاده از صندلی های دارای ارتفاع مناسب به کارمندان توصیه می شود.

باقری، فراهم کردن ابزارهای مناسب کاری را از وظایف مهم مدیران دانست و گفت: آسان ترین راه کاهش آسیب شغلی، آموزش و آگاه سازی کارمندان از شایع ترین آسیب ها(کمردرد، آرتروز و خمیدگی پشت) است و وظیفه آگاهسازی و فراهم کردن ابزار مناسب کاری بر عهده مدیران است.

آسیب های کارمندی در خانم ها بیشتر است

وی افزود: کارمندان خانم به دلیل تفاوت قابلیت جسمانی، در شرایط یکسان کاری با آقایان، زودتر و با شدت بالاتری دچار آسیب می شوند. جداسازی وظایف کاری بر اساس تفاوت های جنسیتی و یا فراهم ساختن شرایط مطلوب تر برای بانوان باید مورد توجه مسئولان ارشد سازمان باشد.

 مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان ابرازداشت: بازنگری در وضعیت های عمرانی و ساختمانی ادارات، کیفیت و کارایی و اختلالات جسمی و روحی روانی در کارمندان موثر است. میزان رنگ و نور اتاق های کاری، استفاده ازت عداد بالای پله ها، نوع آسانسورها و استفاده از ابزارهای مناسب برای کارمندانی با وضعیت جسمی متفاوت در نظر گرفته شود.

باقری خاطرنشان کرد: برنامه های پیشگیرانه مشکلات شغلی و ارزیابی دوره ای سلامت جسمی و روحی از کارمندان با محوریت آموزش به افراد و جابه جایی کارمندان و تغییرات محیط کاری در بهره وری کارمندان اثرگذار است.

بهره‌وری و آسیب‌های زندگی کارمندی

آگاهی کارمندان راه نجات آسیب های جسمانی

رئیس هیات پزشکی ورزشی گرمسار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: کارمندان به دلیل نشستن های طولانی مدت و استفاده مستمر از رایانه با کاهش جریان خون و خونرسانی ناکافی در اندام های تحتانی، پا ها و گرفتگی های عضلانی و در نتیجه ورم پاها مواجه هستند.

حوریه گلینی ادامه داد: کارمندان در طول عمرکاری خود با کاهش عملکرد قلب، ریه و گوارش به دلیل نبود فعالیت مناسب بدنی و در نتیجه مشکلات تنفسی و درد ستون فقرات روبه رو هستند.

وی اضافه کرد: رضایتمندی از زندگی شغلی و کاری در فراهم آوردن محیط کاری مناسب، کاهش استرس و ایجاد امید به زندگی افراد با رضایت و بهره وری مناسب  همراه است.

رئیس هیات پزشکی ورزشی گرمسار اظهارداشت: امنیت شغلی و جلوگیری از تعارض های  محیط کاری و روابط بین همکاران در سلامت ذهنی کارمندان و جلوگیری از استرس و افزایش همدلی در محیط کار موثر است و با برآورده شدن انتظارت کاری و احساس همدلی در محیط کار و توجه به توانمندی های فرد در افزایش بازدهی کاری و انجام مناسب کاری موثر است.

مدیران متخصص اوضاع اداری را بهتر می کنند

انتخاب مدیران متخصص و کارآمد مهمترین ابزار پیشرفت و عبور از بحران های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. مادامی که انتخاب مدیران و مسئولان در هر سطح و رتبه ای، درست و موثر نباشد، مشکلات و آسیب های غیرقابل جبرانی بر پیکر جامعه وارد می شود. آسیبی که مدیرناکارآمد و ناآگاه بر زیردستان و کارمندان خود می گذارد اولین حلقه آسیب به جامعه است.

کارمندانی که در شرایط کاری غیرحرفه ای، سخت و پرچالش فعال هستند به مرور زمان اهداف کلی سازمان را مختل می کنند. هنگامیکه کارمندان به دلیل در دسترس نبودن امکانات حداقلی و مناسب کاری دچار مشکلات جسمی می شوند یا با بدون توجه به سلامت روانی آنان در محیط کاری حضور دارند، قطعا در انجام وظایف اداری عمدا یا سهوا کوتاهی می کنند. کوتاهی در رسیدگی امور اداری نارضایتی ارباب رجوع و دریافت کنندگان خدمات و در نهایت بوروکراسی معیوب اداری را شکل می دهد.

اصلاح ابزارهای کاری مانند میز، صندلی، رایانه، بهبود شرایط محیط کار و تنظیم نورمناسب، در نظر گرفتن فرصت استراحت، قراردادن تهویه مناسب و ارائه آموزش های خودمراقبتی به کارمندان باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.

انجام چند فعالیت ساده و کم هزینه در سازمان تا حد زیادی بهره وری کاری کارمندان را افزایش می دهد و از بی مسئولیتی ناشی از بی توجهی سازمانی و احساس نادیده گرفته شدن در محیط کاری، می کاهد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha