مرز خسروی از نظر زیرساختی بهترین و آماده‌ترین پایانه مرزی کشور است

قصرشیرین- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خوبی در مرز خسروی وجود دارد اظهار امیدواری کرد بخش زیادی از زائران از این مرز تردد کنند چرا که خسروی از نظر زیرساختی و امکانات آماده‌ترین، بهترین و بزرگترین پایانه مرزی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «داریوش امانی» روز پنجشنبه در نشست خبری با رسانه ها در محل پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهدا به خصوص سید شهدا حاج قاسم سلیمانی، افزود: مرز رسمی و بین المللی خسروی در شهرستان قصرشیرین از نظر سیستم های سرمایشی، گرمایشی و سالن ها امکانات مناسبی برای حضور زائران دارد.

وی اضافه کرد: اگر امروز از تردد پنج میلیون نفر زایر از مرزهای کشور سخن می گوییم به برکت خون شهدا است و امیدوارم همه ما خدمتگزاران خوبی برای زوار امام حسین (ع) باشیم.

امانی اظهار داشت : بازدیدی در۲ روز گذشته از مرزهای جنوب و غرب کشور برای تردد زائران اربعین صورت گرفت که امروز هم در ادامه این بازدید در مرز رسمی خسروی هستیم و خوشحالیم چند سال است این  مرز رسمی برای تردد زوار مطرح است و امسال بازگشایی این مرز خسروی در دولت سیزدهم اتفاق افتاد.

آمادگی مرزهای کشور برای تردد زائران اربعین

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه یک هزار و ۵۶۵ کیلومتر از راه های شریانی کشور درگیر سفرهای اربعین است، گفت: مرزهای خسروی، شلمچه، چزابه، مهران و ۲ مرز تمرچین و باشماق برای تردد زائران اربعین اختصاص یافته ضمن اینکه مرز ریمدان نیز برای ورود زائران پاکستانی به کشور در نظر گرفته شده است.

امانی افزود: با توجه به موضوعات امنیتی باید یک پایانه برای تردد اتباع در نظر گرفته شود که در سامانه سماح این سهمیه به مرز خسروی داده شده است که البته سهمیه اتباع مازاد بر زائران داخلی است اما استاندار کرمانشاه در حال رایزنی برای بازنگری و برداشتن این سهمیه است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ حدود ۳۳ درصد زائران از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جابه‌جا شدند ادامه داد: پیش‌بینی ما امسال ۳۵ درصد است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه گفت: با توجه به اینکه از سال گذشته برای تردد زائران از مرز خسروی آمادگی داشتیم هم اکنون ۸۰ درصد اقدام های سازمان راهداری برای اربعین در این مرز به ثمر نشسته و ۲۰ درصد اقدامات باقی مانده نیز تا ۱۰ روز آینده تکمیل خواهد شد.

وی همچنین گفت: در سال ۹۸ تعداد سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر زایر از کشورمان در رویداد بزرگ اربعین حضور یافتند و امسال پیش بینی پنج میلیون نفر زائر برای حضور در این همایش بزرگ صورت گرفته است.

امانی توضیح داد: هشت هزار دستگاه اتوبوس ناوگان داخلی حمل و نقل عمومی و چهار هزار دستگاه ظرفیت ناوگان سایر شرکت ها، کارخانجات و بخش ها و نهادهای مختلف نیز برای جابجایی زائران در مرزهای کشورمان بر اساس میزان تردد در این مرزها تقسیم بندی و به کار گیری می شوند.

وی گفت: طبق شواهد موجود ۶۵ درصد زائران از مرز مهران عازم کربلا می شوند و۷۰ درصد بازگشت نیز از این مرز انجام می شود که استان کرمانشاه هم به لحاظ پشتیبانی برای استان ایلام و هم به واسطه مرز رسمی خسروی درگیر بخش اعظمی از ترددها است و از این رو از تلاش های مجموعه راهداری و ستاد اربعین استان در این رابطه قدردانی می کنم چون کرمانشاه یک معین بسیار خوب و قوی است.

این مقام مسوول اضافه کرد: با توجه به زیرساخت ها بسیار خوبی که مرز رسمی خسروی دارد و امکانات بسیار خوب امید است که بخش زیادی از زائران از این مرز برای عزیمت استفاده کنند.

تجهیز مرزها به امکانات مورد نیاز برای تسهیل در تردد

وی گفت: ایمن سازی راه ها، سامان دهی مجتمع های رفاهی و خدماتی بین راهی، تامین زیرساخت ها، تجهیز پایانه های مرزی احداث روشنایی و انجام روکش آسفالت، گارد ریل، نیوجرسی، خط کشی و نصب علایم در یک هزار و ۵۶۵ کیلومتر از راه های کشور برای سفر اربعین از مهم ترین اقدام های صورت گرفته در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: نصب سایبان در مرز خسروی، تقویت سیستم های سرمایشی، استقرار آبسرد کن در محوطه پایانه مرز خسروی و افزایش گیت ها از طریق گذرنامه از مجموعه اقداماتی است که در خسروی و دیگر مرزهای مهران و شلمچه شاهد آن بوده ایم.

وی از انجام رایزنی با کشور عراق در بحث افزایش تعداد گیت های خروجی برای پیشگیری از ترافیک و تردد آسان زائران خبرداد و اضافه کرد: ۱۷۰ میلیارد تومان از بودجه اربعین ظرف ایجاد زیرساخت ها ی راه در استان کرمانشاه شده است که بخشی از پروژه ها افتتاح و برخی نیز در حال انجام است که تا ۱۰ روز مانده به اربعین تمامی اقدام های زیر بنایی ما تکمیل خواهند شد.

او اظهار داشت: با توجه به اینکه چند سالی است بحث اربعین در فصل گرما حادث شده ما برنامه ریزی کردیم تا نسبت به سیستم های سرمایشی مرزها را تقویت کنیم و با نصب سایبان و مه پاش نیز بتوانیم پاسخگوی زائران باشیم.

 وی ادامه داد:  پیک سفرهای اربعین و بازگشت زائران با ایام بازگشایی مدارس و روزهای پایانی شهریورماه و همچنین ایام پایانی ماه صفر و حضور بخشی از مردم ما به مشهدالرضا (ع) حادث شده از این رو تلاش ما این است که برنامه ریزی کنیم تا با ظرفیتی که در بخش حمل و نقل داریم بتوانیم جوابگوی مسافران داخلی و هم زائران باشیم و یک شرایط ایمن را برای مردم فراهم کنیم، ضمن اینکه از مردم نیز می خواهیم که از سفرهای تک سرنشین و ۲ سرنشین برای جلوگیری از حوادث جاده ای و ترافیک خودداری کنند و نسبت به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در جاده ها توجه داشته باشند.

بلیط های اربعین روز فروش است

امانی بیان داشت: در روزهای منتهی به اربعین پیش‌فروش بلیت اتوبوس نداریم و تمام بلیت‌ها روز فروش خواهد بودکه قیمت‌ بلیت در نزدیکی ایام اربعین از طریق مبادی رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد و هیچکس در هیچ سایتی اجازه ندارد بلیت اتوبوس پیش‌فروش کند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود زائران در سفر اربعین از وسایل شخصی خود استفاده کنند گفت: هم اکنون روزانه شاهد تردد سه هزار نفر زائر از مرز مهران هستیم و تلاش ما این است بتوانیم شرایط پذیرش ۵۰۰ هزار نفر را در مرزهای کشورمان در بازگشت از سفر اربعین فراهم کنیم.

او ادامه داد: در سال ۹۸ بیشترین تصادفات مربوط به برگشت زائران بود که می خواهند هرچه سریع تر از مرز به داخل کشور بازگردند از این رو از تمامی رانندگان می خواهیم در مجتمع های خدماتی رفاهی در طول یک هزار و ۵۶۵ کیلومتر از راه های کشور به صورت رایگان استفاده کنند و استراحتی داشته باشند.

امانی گفت: ما مسوولیت جابجایی زائران در داخل کشور را برعهده داریم و مسوولین جابجایی زائران در داخل عراق بر عهده ستاد اربعین است ضمن اینکه ستاد اربعین مذاکراتی در این رابطه داشته اند و دولت عراق نیز آمادگی کامل برای جابجایی زائران دارد.

وی اضافه کرد: در خصوص قیمت ۶ میلیون تومانی که برای سفر هوایی اعلام شده دلیل این گرانی عوارضی است که فرودگاه نجف دارد و سازمان هواپیمایی نیز رایزنی کردند تا این عوارض کم شود تا شاهد کاهش قیمت بلیط هوایی باشیم که تاکنون محقق نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص عزیمت زائران از مرزها گفت: این موضوع کاملا اختیاری است و زائران خود مرزها را برای خروج انتخاب می کنند ضمن اینکه زائران می توانند مرزهای ورود و خروج را متفاوت انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در رابطه با تردد کامیون های حامل بار در اوج سفرهای اربعین گفت: فعالیت تجاری در مرز تهران در پیک سفرها تعطیل خواهد بود و در خصوص مرز خسروی و سایر مرزها نیز با توجه به شرایط تصمیم گیری خواهد شد.

وی با اعلام اینکه یک هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان برای راه‌ها و پایانه‌های مرزی کشور هزینه شده است،  سهم استان کرمانشاه از این میزان اعتبار را ۱۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

رونمایی از سامانه ی پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱

وی در ادامه از رونمایی از سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ خبرداد و گفت: زائرانی که می‌خواهند از ناوگان جاده‌ای استفاده کنند حتماً در سامانه پیامکی ۲۳۴۱ ما اعلام کنند که از کدام مرز خارج و یا وارد شوند چون به ما کمک می‌کند که بتوانیم زائر را قبل از اینکه وارد کشور شوند برنامه ریزی کنیم و به میزان نیاز ناوگان را بر اساس سامانه و تقاضای زائران تقسیم بندی کنیم و پاسخگو باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تامین سوخت مورد نیاز برای ناوگان حمل و نقل عمومی در کمترین زمان ممکن و همچنین استقرار پایگاه های سیار برای توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خبرداد.

امانی با اشاره به موفقیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه عنوان کرد: استان کرمانشاه از نظر شاخص‌های مد نظر ما و همچنین ایمنی جاده رتبه نخست کشور را دارد.  

 معاون زیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای صبح امروز با سفر به مرز رسمی خسروی از بخش های مختلف این پایانه مرزی و همچنین راه  ارتباطی مسیر کرمانشاه به خسروی بازدید کرد که در این سفر جمعی از معاونین و مدیران ستادی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای وی را همراهی کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت کشور عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha