راه، پیشران توسعه آذربایجان‌غربی

ارومیه - ایرنا - مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: طی دولت سیزدهم و در یکسال گذشته ارزش کل طرح‌های حوزه راه سازی این استان بعنوان پیشران توسعه بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

سید محسن حمزه‌لو روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این مدت ۱۵۰ کیلومتر راه اصلی و جاده‌ای در آذربایجان‌غربی مورد بهره برداری واقع شده است، اظهار کرد: برای احداث این مقدار راه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی ادامه داد: همچنین طی یکسال گذشته  ۲۰۲ کیلومتر راه جاده‌ای و اصلی نیز به ارزش ۱۷ هزار میلیارد ریال کلنگ زنی شده که مراحل اجرایی این طرح‌ها در دست انجام است و ادامه دارد.

بهره برداری از ۹۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در آذربایجان‌غربی طی هفته دولت

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه در هفته دولت امسال بیش از ۹۸ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی جاده‌ای در استان به بهره برداری خواهد رسید، اضافه کرد: ارزش احداث این مقدار مسیر جاده‌ای بیش از هفت هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی یکی از اصلی‌ترین طرح‌های مورد افتتاح در هفته دولت را بهره برداری از بزرگراه ارومیه - سرو اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی بزرگراه بین‌المللی ارومیه - سرو از سال ۱۳۷۴ آغاز شده و تا پیش از سال ۱۳۹۸ تنها ۲۵ کیلومتر این محور زیربار ترافیک رفته بود که با تلاش‌های صورت گرفته ۲۷ کیلومتر باقی‌مانده این محور نیز در ۲ سال گذشته آسفالت و آماده بهره برداری شده است.

نقش کلیدی مسیر ترانزیتی سرو در توسعه تجارت خارجی

حمزه‌لو با اشاره به نقش کلیدی مسیر ترانزیتی سرو در توسعه تجارت خارجی، گفت: بدلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، تجارت با کشور ترکیه و عراق نقش بسزایی در تجارت خارجی ایفا می‌کند در همین راستا نیز حجم بالایی از ترانزیت به سمت مرز بازرگان سرازیر شده که به حالت اشباع رسیده و تردد روزانه حتی به بیش از ۲ هزار دستگاه تریلی نیز می‌رسد.

وی یادآور شد: به دلیل اینکه در منطقه بازرگان، طرف ترک نیز تعمیراتی در پایانه آغاز کرده و روند عبور و مرور با کُندی انجام می‌شد، تصمیم بر آن شد تا بخشی از فشار بر مسیر ترانزیتی بازرگان به سمت سایر پایانه‌های مرزی هدایت شود که پایانه مرزی سرو در این بحث نقش کلیدی ایفا می‌کند و در توسعه منطقه بسیار اثرگذار خواهد بود.

راه، پیشران توسعه آذربایجان‌غربی

تردد زائران اربعین از آذربایجان‌غربی منجر به جهش در راه‌سازی خواهد بود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اختصاص مرز تمرچین برای عبور و مرور زائران اربعین حسینی در سال جاری گفت: اختصاص این مسیر از آذربایجان‌غربی علاوه بر مباحث اعتقادی در حوزه اقتصادی نیز یک توسعه پایدار و جهش در راه سازی برای منطقه به ارمغان دارد.

وی ادامه داد: اختصاص مرزتمرچین برای سفرهای زیارتی سبب یک انقلاب در توسعه آذربایجان‌غربی خواهد شد؛ همانطور که سبب یک جهش توسعه جاده سازی در استان ایلام از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ شد.

وی افزود: مسیر نقده و پیرانشهر اگر روند عادی خود را طی کند بیش از ۱۰ سال برای اتمام آن زمان نیاز است ولی امروز این مسیر به دلیل تردد زائرین از مرز تمرچین به یک کارگاه بزرگ جاده سازی تبدیل شده است.

حمزه‌لو با اشاره به اینکه بخشی از محور تردد زائرین اربعین در آذربایجان‌غربی بر روی کریدور غرب کشور واقع شده است، اظهار کرد: به طور مثال فردی که از میاندوآب به دنبال عزیمت به تمرچین است باید از روی کریدور غرب کشور عبور کند؛ در همین راستا نیز برخی از نقاط تلاقی این ۲ مسیر با یکدیگر تا ۲۰ شهریور به بهره برداری خواهد رسید.

وی از رسانه‌های استان خواست تا با ورود جدی به موضوع تردد زائران اربعین از آذربایجان‌غربی، زمینه توسعه اقتصادی را هموار کنند.

آذربایجان‌غربی پیشتاز احداث کریدور غرب کشور

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کریدور بزرگراهی غرب کشور بین مرز بازرگان و بندر امام خمینی (ره) به طول یک‌هزار و ۵٣٠ کیلومتر است، تاکید کرد:  ۵۶۹ کیلومتر آن یعنی حدود یک سوم از این مسیر در آذربایجان‌غربی واقع شده است که هم اکنون ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی پیشتاز احداث کریدور غرب کشور است، گفت: در صورت تامین اعتبارات لازم این مسیر ترانزیتی تا پایان سال آتی به بهره برداری خواهد رسید.

حمزه‌لو با اعلام اینکه تا به این لحظه ۲۰ هزار میلیارد ریال برای احداث کریدور غرب کشور در آذربایجان‌غربی هزینه شده است، یادآور شد: حدود ۱۰ هزار میلیارد دیگر برای اتمام این طرح اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: اتمام کریدور بزرگ غرب کشور از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است چرا که سبب اتصال پایانه‌های مرزی در استان طولی آذربایجان‌غربی می‌شود.

حوزه راه، اساس توسعه آذربایجان‌غربی است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی، حوزه راه را مبنای توسعه استان عنوان کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی آذربایجان‌غربی این استان را دارای مزیت‌های مختلفی کرده که یک فرصت شکوفایی است.

وی با بیان اینکه وجود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه، ظرفیتی ویژه برای توسعه آذربایجان‌غربی است، گفت: یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور در آذربایجان‌غربی واقع شده است که در شرایط تحریم یک نقش محوری در توسعه اقتصادی و تجاری ایفا می‌کند.

حمزه‌لو اضافه کرد: امروز همگان از نماینده ولی فقیه در استان تا مدیران اجرایی بر توسعه حوزه راه اتفاق نظر دارند که همین همدلی می‌تواند سبب مانع زدایی در توسعه این بخش باشد.

راه، پیشران توسعه آذربایجان‌غربی

خط ریلی در آذربایجان‌غربی متولی ندارد!

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در بخش دیگری از سخنان خود از نبود متولی راه ریلی در استان انتقاد کرد و افزود: بیشترین درآمد راه آهن منطقه آذربایجان از حوزه آذربایجان‌غربی حاصل می‌شود، اما متاسفانه متولی ندارد.

وی ادامه داد: مقام عالی استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش‌های زیادی برای راه اندازی اداره کل راه آهن در آذربایجان‌غربی داشته‌اند که امیدواریم به زودی نتیجه بخش باشد.

حمزه‌لو در رابطه با دلایل مطرح شده برای ایجاد نشدن اداره کل راه آهن در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: مطرح می‌شود که چون طول راه آهن در آذربایجان‌غربی کم است پس نمی‌توان اداره کل به این استان اختصاص داد؛ اما این در حالیست که طول راه آهن همدان و گیلان از طول خط ریلی در آذربایجان‌غربی کمتر است ولی اداره کل راه آهن در آن استان‌ها ایجاد شده است.

ایجاد مسیر ترانزیتی ریلی در آذربایجان‌غربی ضروری است

حمزه‌لو با بیان اینکه آذربایجان‌غربی یک استان طولی است و شمال تا جنوب آن ۷۵۰ کیلومتر فاصله دارد، گفت: بهره مندی از خط ریلی برای تردد و به خصوص ترانزیت در این استان ضروری است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد ترانزیت به شمال عراق از آذربایجان‌غربی انجام می‌شود، بیان کرد: متاسفانه تمامی این ترانزیت از مسیر جاده‌ای انجام می‌شود که علاوه بر هزینه بالا در مقایسه با ترانزیت ریلی، بحث تخریب جاده‌ای، مشکلات زیست محیطی و تصادفات جاده‌ای را نیز بر استان تحمیل می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه اعتبار مناسبی برای تکمیل ایستگاه راه آهن ارومیه در سفر اخیر رییس جمهوری به استان جذب شده است، افزود: تاکنون سه هزار میلیارد ریال برای ایستگاه راه آهن ارومیه و این مسیر ریلی هزینه شده ولی  یک روز درمیان فقط در حد ۲۰۰ مسافر از این مسیر جابه جا می‌شود که هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

اختصاص یک هزار میلیارد ریال برای تکمیل ایستگاه راه آهن ارومیه

وی اضافه کرد: وقتی مبحث ترانزیت در استان مرزی آذربایجان‌غربی در اولویت قرار دارد، انتظار می‌رود که خط ریلی نیز تسهیل کننده آن باشد؛ در جلسه هفته گذشته حدود یک هزار میلیارد ریال برای تکمیل ایستگاه راه آهن و خط ریلی ارومیه به مهاباد و مراغه اختصاص یافت که در همین راستا راه اندازی ظرفیت باری این خط ریلی در اولویت قرار دارد.

حمزه‌لو ادامه داد: راه اندازی ایستگاه محمدیار به مهاباد، حجم بزرگی از ترافیک جاده‌ای را کاهش و توجیه اقتصادی بالایی در ترازیت دارد؛ این ایستگاه ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اتمام آن نقش بسزایی در تجارت خارجی ایفا خواهد کرد.

در ایجاد مسیرهای ترانزیتی مجالی برای فرصت سوزی نیست

وی حوزه راه را یک موضوع امنیتی عنوان کرد و گفت: معتقدیم که حوزه راه و ترانزیت کالا یک موضوع امنیتی است که در درگیری جمهوری آذربایجان با ارمنستان به وضوح می‌توان آن را لمس کرد؛ جمهوری اسلامی در بحث جغرافیایی در حوزه آذربایجان‌غربی دارای توانمندی‌های منحصر به فردی است که اگر در اسرع وقت استفاده مناسبی از آن نشود، منجر به فرصت سوزی خواهد شد.

وی اضافه کرد: قطع یقین در صورت عدم بهره مندی از ظرفیت‌های ترانزیتی آذربایجان‌غربی، تجار به دنبال مسیرهای جایگزین خواهند بود.

ایجاد خط ترانزیتی ریلی در آذربایجان‌غربی، تورم را کاهش می‌دهد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حمل و نقل جاده‌ای هزینه‌های بالایی به قیمت تمام شده محصولات تحمیل می‌کند، افزود: در صورت بهره مندی از خط ترانزیت ریلی هزینه‌های حمل و نقل کاهش چشم گیری خواهد یافت و این اثر خود را در قیمت تمام شده محصول نمایان خواهد کرد؛ به طور مثال هم اکنون چغندرقند و سیب ارومیه و مهاباد را با کامیون به مشهد می‌برند یا محصولات پتروشیمی را به صورت مسیر جاده‌ای به مرکز منتقل می‌کنند که سبب بالا رفتن قیمت تمام شده می‌شود.

وی با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی در توسعه استان، اظهار کرد: طبق قانون یک درصد از درآمد نفتی خوزستان باید در همان استان هزینه شود؛ در همین راستا نیز در تلاشیم تا بخشی از درآمد حاصل از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی برای توسعه مسیر جاده‌ای به خود استان اختصاص یابد.

راه، پیشران توسعه آذربایجان‌غربی

احداث بزرگراه ارومیه- تبریز در دستور کار قرار دارد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه احداث بزرگراه ارومیه- تبریز در دستور کار قرار دارد، افزود: سرمایه‌گذار آزاد راه ارومیه- تبریز تعاونی نیروی انتظامی بود که بنابه دلایلی پروژه را تعطیل کرد؛ تمامی تلاش خود را برای رفع نواقصات این آزادراه انجام دادیم که سرانجام پیمانکار از این طرح کنار کشید.

به گفته وی، با توجه به اینکه امکان اخذ عوارض از قطعه یک و ۲ مسیر ارومیه - تبریز وجود نداشت تصمیم بر آن شد تا احداث این مسیر تحت عنوان بزرگراه ادامه یابد و از حالت آزادراهی خارج شود.

وی گفت: پس از مشخص شدن پیمانکار این طرح، اولویت ما تعیین تکلیف قطعه یک و ۲ مسیر ارومیه به تبریز است؛ البته احداث آزاد راه نیز از حوزه استحفاظی تبریز آغاز می‌شود که احداث قطعه سوم و تونل ۲۲۰ متری اهمیت ویژه‌ای در اتمام این طرح دارد چرا که در صورت اتمام مسیر قطعه سوم حدود ۱۳ کیلومتر کوتاه‌تر خواهد شد.

اهمیت بزرگراه ارومیه- تبریز در مسیر ترانزیتی آذربایجان‌غربی

وی با اشاره به بهره برداری از مسیر ترانزیتی سرو، یادآور شد: با اتمام این مسیر با حجم ترافیکی بالایی در ارومیه رو به رو خواهیم بود که آزاد راه ارومیه- تبریز و اتصال این مسیر به مرکز، نقش بسزایی در توسعه منطقه دارد.

طرح مطالعاتی کنارگذر ارومیه در حال انجام است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از آغاز طرح مطالعاتی کنارگذر ارومیه خبرداد و تاکید کرد: ارومیه تنها شهر ترانزیتی و مرکز استان است که کمربندی و کنارگذر خارج از محدوده شهری ندارد؛ در همین راستا نیز طرح مطالعاتی احداث این کنار گذر آغاز شده است.

وی ادامه داد: این کنارگذر به طول ۸۵ کیلومتر و از جبل کندی ارومیه آغاز و از کنار دریا و زنبیل داغی به جاده سلماس و از آنجا نیز به سرو منتهی می‌شود.

مسیر سرچم پس از ۳۳ سال به اتمام می‌رسد

 حمزه‌لو محور «سرچم» را یکی از پروژه‌های مهم و کهن ترین جاده در دست احداث آذربایجان غربی توصیف کرد و گفت: تکمیل این طرح ۳۳ ساله یکی از مطالبه‌های مهم مردم میاندوآب است که با تلاش‌های دولت و تکمیل و بهره برداری از آن، زمینه توسعه و پیشرفت این منطقه بیش از پیش فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه این جاده، مسیر عزیمت از جنوب آذربایجان‌غربی به تهران را ۱۸۵ کیلومتر کاهش می‌دهد، اظهار کرد: این طرح هم اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در تلاشیم تا پایان فصل کاری جاری به اتمام برسد؛ این مسیر چنانچه به بهره برداری برسد، مدت زمان سفر از اتوبان زنجان - تبریز به میاندوآب را حداقل ۲ ساعت کمتر می‌کند و به همین دلیل نیز مردم مشتاقانه در انتظار اتمام احداث این مسیر هستند.

راه، پیشران توسعه آذربایجان‌غربی

سهم حدود ۱۷۹ هزار واحدی آذربایجان‌غربی در طرح ملی نهضت مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۲۴ هزار هکتار اراضی دولتی برای اجرای این طرح‌ ملی در داخل حریم تامین شده است، افزود: سهم ابلاغی آذربایجان‌غربی از قانون جهش تولید مسکن ١٧٨ هزار و ٩۶٢ واحد تعیین شده است.

وی با اشاره به نام‌نویسی ۱۶۸ هزار خانوار برای نهضت ملی مسکن گفت: این تعداد در ۴۷ شهر استان اقدام به ثبت نام برای برخورداری از این طرح کرده‌اند.

حمزه‌لو ادامه داد: ۴۰ هزار نفر واجد شرایط دریافت مسکن دراین طرح ملی شدند که از این بین هشت هزار و ۳۹۹ نفر نسبت به واریز پول اقدام و حدود هفت هزار از این تعداد نیز به پروژه معرفی شدند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در رابطه با ارائه تسهیلات بانکی در نهضت ملی مسکن، تاکید کرد: تسهیلات بانکی برای واحدهای مسکونی در مرکز استان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، سایر شهرها سه میلیارد ریال و مناطق روستایی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

حمزه‌لو با بیان اینکه برای توسعه ساخت‌ و ساز در بخش مسکن باید مشوق‌های لازم را در نظر گرفت، گفت: مشکلی از بابت تامین اراضی برای ساخت مسکن در آذربایجان غربی وجود ندارد و دستگاه‌های اجرایی نیز باید در سریعترین زمان ممکن زمین های مورد نظر را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند.

اشتباهات مسکن مهر در نهضت ملی مسکن تکرار نخواهد شد

وی با تاکید بر اینکه به دنبال عدم تکرار اشتباهات رخ داده در احداث مساکن مهر هستیم، اضافه کرد: مساکن مهر در بحث تعاونی‌ها و احداث در مناطق بدون زیرساخت دچار مشکلاتی بود که  این موارد در نهضت ملی مسکن رفع شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داد: مسکن مهر در برخی مواقع در مناطقی احداث شد که هزینه دیوار کشی و ایجاد زیرساخت‌های لازم از احداث خود ساختمان بیشتر بود و اگر دولت در داخل محدوده شهری اقدام به خرید آپارتمان می‌کرد، هزینه کمتری داشت.

مطالبه‌گری در آذربایجان‌غربی هدفمند باشد

حمزه‌لو با تاکید بر ضرورت ایجاد یک فضای مطالبه‌گری هدفمند در آذربایجان‌غربی گفت: لازم است تا دستگاه‌های اجرایی فاصله خود با رسانه‌ها را کم کرده و یک تعامل هدفمند برای توسعه استان داشته باشند.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای مطالبه‌گری در حوزه راه سازی به خصوص توسعه خط ریلی، اظهار کرد: برای توسعه استان نیازمند یک همگرایی هستیم و مدیران نباید از بیان نقاط ضعف در رسانه‌ها ابایی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی در شمال‌غربی ایران قرار گرفته و از شمال به جمهوری آذربایجان و ترکیه، از مغرب به ترکیه و عراق، از شرق به آذربایجان شرقی و استان زنجان و از جنوب نیز به استان کردستان محدود است.

آذربایجان‌غربی به دلیل هم مرزی با ترکیه، دروازه آسیا به اروپا محسوب می‌شود و از اهمیت تجاری بالایی برخوردار است؛ این استان نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه دارد.

مساحت استان برابر ۳۷ هزار ۵۹ کیلومتر مربع است که سیزدهمین استان بزرگ کشور محسوب می‌شود و ۲.۲۵ درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد.

جمعیت آذربایجان غربی طبق آخرین سرشماری حدود ۳.۵ میلیون نفر است که ۴.۸ درصد جمعیت کل کشور را در خود جای داده‌است و از این لحاظ هشتمین استان پرجمعیت کشور به‌شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha