دولت سیزدهم توجه به دامنه نخبگانی را گسترش داده است

کرج - ایرنا - رییس بنیاد نخبگان استان البرز گفت : یکی از رویکردهای جدی دولت سیزدهم توجه به گسترش دامنه نخبگانی در کشور است به طوریکه رویکرد نه فقط  به نخبگان حوزه دانشگاهی است بلکه به نخبگان حوزوی، هنری و کارآفرینی نیز توجه ویژه ای می شود. 

دکتر محمد نبیونی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، افزود: در حوزه مسایل نخبگانی در یکسال گذشته اتفاقات بسیار خوبی افتاده که نخستین موضوع امضای تفاهم نامه بنیاد نخبگان با وزارت کشور است که برای استفاده از نخبگان در کمیته های تخصصی شوراهای برنامه ریزی استان ها می باشد.

وی اظهار داشت: این تفاهم نامه به استانداران سراسر کشور ابلاغ شده و در این ارتباط در استان ها اقداماتی صورت گرفته تا از وجود نخبگان در حوزه مشاوره و راهنمایی در حوزه های تخصصی در شوراهای برنامه ریزی استفاده شود.

وی گفت: با توجه به شعار سال۱۴۰۱ هم ستادها و قرارگاه های دانش بنیان استان ها بر اساس دستورالعملی از ۲۰ فروردین ماه سال جاری تشکیل شده که در البرز این کارگروه اقتصاد دانش بنیان به ریاست استاندار و دبیری پارک و علم و فناوری تشکیل شده و موضوعات رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان چه در مسیر توسعه و چه تداوم در دستور کار این ستادها است که اقدامات خوبی هم صورت گرفته است.

نبیونی به تاکید همکاری حوزه های مختلف با حوزه های دانش بنیانی در این کارگروه ها اشاره کرد و افزود:  سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز در ابلاغیه ای به استانداران اعلام کرده که استفاده از مشاوران نخبه در دستگاه های اجرایی اعم از دولتی، شهرداری ها و دیگر بخش ها است.

وی یکی دیگر از اقدامات مناسب در حوزه نخبگانی در یکسال اخیر را ابلاغ آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه های انسانی و استفاده نخبگان در دستگاه های اجرایی عنوان کرد و اظهار داشت: طبق فراخوانی که در سراسر کشور داده شده و در البرز هم دراین فراخوان در سطح استانی عمل کرده ایم تعدادی از افراد دانش آموخته که تمایل به جذب در دستگاه های اجرایی دارند و انتهای دوره تحصیل هستند در حال بررسی و رسیدگی درخواست ها و معرفی به دستگاه ها اجرایی و جذبشان هستیم.

رییس بنیاد نخبگان استان البرز گفت: بنیاد ملی نخبگان این کار را انجام می دهد و ارزیابی پرونده متقاضیان برای اینکه شامل تعاریف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه نخبگانی بشوند انجام می شود.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان را داشته ایم، افزود: در حال تهیه آیین نامه های اجرایی این قانون به منظور این که تمام بخش های دولت و حاکمیتی و عمومی در فرایند جهش تولید دانش بنیان نقش خود را بتوانند ایفا بکنند و قابلیت ارزیابی و رصد و پیگیری داشته باشد هستیم.

نبیونی اظهار امیدواری کرد که با این اتفاقاتی که در یکسال گذشته افتاده که بعضی از این طرح ها مقدماتش از سال های قبل بوده و بعضی نتیجه آن در طی یکسال گذشته فراهم شده زمینه ساز رشد و تعالی اجتماع نخبگانی در کشور و استفاده از آن ها در فضاهای مدیریتی، تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرایی کشور در حوزه های تخصصی باشیم.

وی ادامه داد: تلاش برای توسعه توجه به مسایل نخبگانی در یکسال گذشته بسیار بیشتر شده و شیوه نامه های زیادی تهیه شده و اقدامات قابل توجهی با این رویکرد در حال انجام است که دامنه نخبگانی را توسعه می دهد و زمینه های رشد و تعالی مستعدین و استعدادهای برتر را بیشتر فراهم می کند.

افزایش ۳۵۰ درصدی تقاضا در طرح شهید وزوایی

نبیونی اضافه کرد:  سال گذشته در قالب طرح شهید وزوایی که جایزه تحصیلی دانشجویان مشغول به تحصیل در مقاطع مختلف است خوشبختانه میزان تقاضا در سامانه های بنیاد ملی و مرتبط با بنیاد نخبگان استان البرز رشد ۳۵۰ درصدی در حوزه تقاضاهای جایزه تحصیلی داشته است.

وی بیان داشت : به همین میزان افرادی که مشمول این جایزه می شوند افزایش قابل توجهی را داشته باشیم و به این واسطه بخشی از تسهیلات بنیاد در حوزه مستعدین و استعدادهای برتر در تحصیلات دانشگاهی در البرز تعلق بگیرد زیرا می تواند مقدمه ای باشد استفاده از این تسهیلات می تواند مقدمه ای برای استفاده از دیگر تسهیلات باشد.

رییس بنیاد نخبگان استان البرز گفت: در یکسال گذشته تلاش برای افزایش کمی و بهبود کیفی طرح شهید احمدی روشن که طرح مرتبط با هسته های پژوهشی مساله محور با رویکرد رفع مشکلات استانی و ملی و منطقه ای است انجام شده است.

وی افزود: در این طرح توجه بخش خصوصی به خصوص تحقیق و توسعه شرکت های بزرگ و کوچک در استان به این موضوع و اعلام حمایتی که از آن شده و حضور فعال اساتید و همکاران دانشگاهی استان در این زمینه رشد بسیار قابل توجهی داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha