۵ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۵۳
کد خبر: 84867474
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد تند سناتور آمریکایی از ترکیه

۵ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۵۳
کد خبر: 84867474
انتقاد تند سناتور آمریکایی از ترکیه

تهران- ایرنا- باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا که به یونان سفر کرده، تجاوز ترکیه را در مدیترانه شرقی به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را تهدیدی مداوم در این منطقه خواند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه یونانی "کاتمرینی"، «باب منندز» سناتور آمریکایی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز گذشته در رویدادی در دانشگاه آتن، ترکیه را تهدیدی مداوم در مدیترانه شرقی دانست.

وی پس از دریافت دکترای افتخاری در اظهاراتی گفت: من انتظار دارم آمریکا، «رجب طیب اردوغان» را مسئول وضعیت کنونی بداند. وی سپس رئیس جمهوری ترکیه را متهم به تجاوز به کشورهای دیگر برای انحراف اذهان عمومی از شکست کنترل شرایط اقتصادی دانست که مردم ترکیه را در رنج و عذاب قرار داده است.  

منندز که از شخصیت های کلیدی حامی همکاری های نظامی آمریکا و یونان بشمار می رود، در ادامه افزود: ترکیه با وجود موقعیتی که در ناتو دارد، با پروازهای تنش زا در دریای اژه، حاکمیت یونان را در این منطقه به چالش می کشد. نقض حریم هوایی با هواپیماهای جنگنده رفتاری غیرقابل قبول است و این اقدامات از سوی یک عضو ناتو پذیرفته نیست.

وی همچنین ادامه حضور ترکیه را در شمال قبرس "لکه ای مخوف در تاریخ اروپا دانست که باید برطرف شود" و اردوغان را در جریان بازگشایی محدود "ورشا"، حومه تحت محاصره فاماگوستا، در سال گذشته گزافه گو خواند.  

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خاطرنشان کرد که موضع رئیس جمهوری ترکیه در این مراسم مشخص کرد که هرگز علاقه ای به یافتن راه حل ندارد.

وی همچنین ترکیه را به دلیل روابطش با روسیه مورد انتقاد قرار داد و دولت مسکو را متهم کرد که در پی راهی برای دسترسی امن نظامی به دریای مدیترانه با هدف تهدید جنوب اروپا است.

منندز سپس تاکید کرد: اما ما نباید چنین اجازه ای بدهیم.

این سناتور دموکرات در پایان خاطرنشان کرد که ما باید با همکاری یکدیگر این اطمینان را ایجاد کنیم تا «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه  بداند آمریکا و کشورهایی که به تمامیت ارضی و آزادی اهمیت می دهند در کنار یونان و متحدان ما خواهند بود.

ترکیه و یونان در حاکمیت جزایر و حق استخراج گاز به شدت با هم اختلاف دارند. این کشور در ماه‌های اخیر انتقادات بسیاری از استقرار نیروهای یونان در جزایر شرقی دریای اژه، نزدیک سواحل داشته است. این جزایر براساس "معاهده ۱۹۲۳ لوزان" و "معاهده ۱۹۴۷ پاریس" باید غیرنظامی باشند و هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در این جزایر ممنوع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha