۱۹ میلیارد ریال کمک هزینه دارو به بیماران صعب‌العلاج و چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

شهرکرد- ایرنا- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پرشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در یک‌سال فعالیت دولت سیزدهم حدود ۱۹ میلیارد ریال کمک هزینه دارو در قالب چهار هزار و ۷۴۵ مورد مساعدت دارویی به بیماران صعب‌العلاج پرداخت و کمک شد.

یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در گفت و گو به مناسبت روز داروساز و هفته دولت با دکتر رضا محمدی معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری به مهمترین اقدامات دولت در استان در حوزه دارو و غذا خواهیم پرداخت.

ایرنا:دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی چه اقداماتی در بخش دارویی استان انجان داده است؟

رضا محمدی: مساعدت دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان، به غیر از سهم بیمه‌ها و کمک‌های سایر نهادهای حامی بیماران خاص است و این معاونت ۵۰ درصد سهم بیماران سرطانی از هزینه‌های دارویی را نیز پرداخت می‌کند.

ملاک تخصیص کمک هزینه در مورد داروهای مبتلایان به بیماری سرطان،در صورت وجود داروی ایرانی، قیمت داروی تولید داخل است و در مواردی که قیمت داروها افزایش یافته است، سازمان غذا و دارو با افزایش سهم بیمه در پرداخت هزینه دارو مانع از انتقال افزایش قیمت به سهم بیمار شده است.

نظارت‌های مستمر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پرشکی چهارمحال و بختیاری بر داروخانه‌های استان مانعی در بروز تخلفات است و در یک‌سال گذشته ۴۸۰ مورد بازرسی از داروخانه های دولتی، خصوصی و بیمارستانی صورت گرفته است.

ایرنا: یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم توجه به بخش سلامت است در حوزه دارویی چه فعالیتی انجام شده است؟

محمدی: تولید دارو در استان در رصد معاونت غذا و دارو است و ۳۳ مورد بازرسی و ۳۰ مورد بازدید از شرکت‌های تولید دارو در سطح استان در یک‌سال گذشته انجام شده است.

یک هزار و ۷۱۸ مورد شکایت از حوزه دارو توسط این معاونت در یک‌سال گذشته مورد رسیدگی قرار گرفت و مردم می‌توانند برای طرح شکایات و اطلاع‌رسانی در خصوص داروها و سموم و اعلام کمبودهای دارویی با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند.

ایرنا:ریکرود نظارتی دانشگاه در بخش غذا و دارو در این دولت چگونه بوده است؟

محمدی: طی یک سال دولت سیزدهم در حوزه نظارت بر تجهیزات و ملزومات پزشکی ۱۲ پروانه ساخت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی صادر و تمدید شد و ۶۰ مورد بازدید از شرکت‌های توزیعی و اصناف تجهیزات پزشکی استان انجام شد.

از شهریور سال گذشته تا پایان مرداد امسال در حوزه نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی و  فرآورده‌های های آرایشی و بهداشتی ۵۰ مورد صدور پروانه بهره‌برداری،۷۷ مورد صدور پروانه مسوول فنی،۳۰۸ مورد صدور و تمدید پروانه بهداشتی ساخت و ۱۵۶ مورد صدور و تمدید شناسه نظارت کارگاهی عملیاتی شده است.

ایرنا: در بخش سلامت تولیدات غذایی در این مدت چه نظارتی شده است؟

محمدی: با توجه به اهمیت تولید و صادرات محصولات استاندارد در دولت سیزدهم ۱۹۹ مورد صدور مجوز صادرات و ۱۱۶ مورد صدور و تمدید پروانه تولید قراردادی و ۶۶۸ مورد بازدید از کارخانجات، کارگاه‌ها، انبارها، مشاغل خانگی و شرکتهای دانش بنیان استان در حوزه نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی و  فرآورده‌های‌های آرایشی و بهداشتی صورت گرفت.

در بخش آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی نیز معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پرشکی چهارمحال و بختیاری در یک‌سال گذشته چهار هزار ۲۶۳ مورد نمونه را مورد آزمایش قرار داد و تعداد این آزمایشات ۲۱ هزار و ۶۵۶ مورد بود.

به گزارش ایرنا، در استان چهارمحال و بختیاری ۱۱۳ داروخانه سرپایی شامل ۹۷ داروخانه روزانه و ۱۶ داروخانه شبانه روزی و ۱۱ داروخانه بیمارستانی فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha