۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۲۳
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 84868981
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مینی فوتبال روستاییان، جام جهانی کوچک در سرزمین کشت و کار

همدان- ایرنا- اوج هیجان فوتبال این روزها فقط در لیگ برتر دیده نمی‌شود و زمین‌های چمنی اقصی نقاط ایران زمین نیز مملو از هیجان و اتفاقات تلخ و شیرین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زیر آفتاب گرم تابستان و در زمین‌های چمن و نیمه چمن روستاها مسابقات مینی فوتبال موسوم به «جام پرچم» با رقابت بیش از ۳۰ هزار تیم در حال انجام است که شاهد استقبال پرشمار روستا نشینان از این دیدارها هستیم.

این رقابت‌ها یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های کلان وزارت ورزش و جوانان با همکاری ۲ فدراسیون ورزش روستاییان و بازی‌های بومی و محلی و فدراسیون ورزش‌های همگانی است، رویدادی جذاب و دیدنی که امکان حضور فعالانه تمامی روستاها را فراهم ساخته و جزو مسابقات رسمی تقویم وزارت ورزش به ثبت رسیده است.

مسابقات مینی فوتبال جام پرچم روستاهای استان همدان به عنوان بزرگترین رویداد فوتبالی از دوم شهریورماه و با رقابت ۳۳۱ تیم آغاز شده است، در این پیکارها چهار هزار فوتبالیست از روستاهای مختلف استان همدان در سه مرحله بخش، شهرستانی و استانی باهم رقابت می‌کنند.

فصل کشت و کار مانعی بزرگ

برگزاری این مسابقات با وجود ده‌ها ویژگی خوب اما در بازه زمانی مناسبی برای روستاییان برگزار نشده و همین مساله به دغدغه تیم‌ها تبدیل شده است.

اغلب بازیکنان و مربیان درگیر زمین‌های زارعی و کشاورزی هستند و بازه زمانی مسابقات باعث شده اغلب فرصت حضور در رقابت را پیدا نکنند.

خیلی از تیم‌ها در سطح استان همدان به همین دلیل از حضور در مسابقات منصرف شده‌اند چرا که چرخه اقتصادی و درآمدی خانواده خود را مقدم به هر فعالیتی می‌دانند.

این روزها اوج فعالیت کشاورزان در برداشت محصولات زارعی و باغی است و اغلب جوانان نیز برای کمک به خانواده خود، ساعت‌ها در مزارع کار می‌کنند و اگر هم فرصتی برای حضور در مسابقات باشد، با افت بدنی و خستگی مواجه هستند.

آن‌ها معتقدند در برنامه ریزی جام پرچم باید نوع اشتغال روستانشینان نیز مدنظر قرار بگیرد چرا که در فصل تابستان درگیر کشاورزی هستند و این فعالیت با ساعات برگزاری مسابقات همزمان شده است.

اما افزون بر این دغدغه بزرگ، تاخیر در تامین لباس و توپ مخصوص مسابقات مینی فوتبال هم جزو موانع و مشکلات برگزاری این رقابت‌ها در سطح استان همدان بوده است که البته با تلاش مدیران ورزش رفع این مساله در حال انجام است.

فوتبال اوج هیجان جوانان روستایی

فوتبال دلمشغولی همیشگی جوانان و نوجوانان روستانشین است و هر زمان که فرصت لازم را پیدا کنند در کوچه و محله به این ورزش می‌پردازند.

حتی در سال‌های اخیرموج‌های کرونا هم باعث نشد تا تب فوتبال در روستاها فروکش کند و در حال حاضر این رشته همچنان پرطرفدارترین ورزش در سطح روستاها به شمار می‌رود.

فوتبال در روستاها سالیان سال است که به گرما و سرما بستگی ندارد و تابستان و زمستان نمی‌شناسد؛ بلکه دل‌مشغولی عاشقانی است که آن را به عنوان تنها تفریح تعطیلات هفتگی خود با حداقل امکانات موجود دنبال می‌کنند.

فوتبال در روستاها سالیان سال است که نه به گرما و سرما بستگی دارد و نه تابستان و زمستان می‌شناسد؛ بلکه دل‌مشغولی عاشقانی است که آن را به عنوان تنها تفریح تعطیلات هفتگی خود با حداقل امکانات موجود دنبال می‌کنند.

آن‌ها پذیرفته‌اند با حداقل امکانات در زمین‌های خاکی در کنار هم رقابتی هیجان انگیز را برگزار کنند، جام نوروز را در کنار هم تجربه کنند و جام‌های مختلف چندجانبه روستایی که جوایزش را هم از جیب خود پرداخت می‌کنند.

عشق به فوتبال در جوانان و نوجوانان روستانشین حد و مرز ندارد و به نظاره نشستن بازی‌های تیم ملی و باشگاهی از تلویزیون در کنار یکدیگر و کرکری‌های جالب و هیجانی در بین آن‌ها دید.

اگرچه ورزش دوستان روستایی اغلب همچنان با فقر امکانات ورزشی به ویژه در حاشیه شهرها مواجه هستند اما فوتبال توانسته شور و هیجان وصف ناپذیری را در بین آن‌ها ایجاد کند.

این عشق و تعصب به فوتبال تا جایی است که حذف از میدان این مسابقات که انتهایش تنها به یک جام و چند مدال خلاصه می‌شود هم اشک و گریه را به دنبال دارد.

جام پرچم، هویت بخشی به استعدادهای روستاها

برگزاری مسابقات مینی فوتبال جام پرچم به نوعی هویت بخشی به توانایی استعدادهای ساکن در روستاها است که در گذشته اغلب به جهت دوری از امکانات شهرنشینی و عدم دسترسی بهتر به فعالیت در باشگاه‌ها، هرگز دیده نشدند.

در واقع این فرصت طلایی ایجاد شده تا استعدادهای برتر روستایی بتوانند فراتر از مرزها پیش رفته و نبوغ و توانایی خود را به منصه ظهور بگذارند.

فدراسیون روستایی و عشایری کشور در کنار انجمن مینی فوتبال اقدامی ماندگار را برای آن‌ها پدیدار کرد و حالا این امکان فراهم شده تا برترین‌های مسابقات راهی رقابت‌های جهانی شود.

قرار است تیم ملی مینی فوتبال کشور از دل همین مسابقات تشکیل شود و بهترین و با کیفیت‌ترین بازیکنان انتخاب خواهند شد تا با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی مینی فوتبال در آبان امسال و اردیبهشت‌ سال آینده به ترتیب در گواتمالا و امارات، منتخبان با صلاحدید وزارت ورزش و جوانان در یکی از مسابقات حضور داشته باشند.

قرار است تیم ملی مینی فوتبال کشور از دل همین مسابقات تشکیل شود و بهترین و با کیفیت‌ترین بازیکنان انتخاب خواهند شد تا با توجه به برگزاری مسابقات جام جهانی مینی فوتبال در آبان امسال و اردیبهشت‌ سال آینده به ترتیب در گواتمالا و امارات، منتخبان با صلاحدید وزارت ورزش و جوانان در یکی از مسابقات حضور داشته باشند.

آنچه مسلم است؛ جام پرچم می‌تواند استعدادهای ورزش روستایی و عشایری را وارد دنیای قهرمانی کند و این جام به طور قطع تحولی برای تبدیل ورزش روستایی به ورزش قهرمانی و حرفه‌ای خواهد بود.

فعالیت ۳۳۱ تیم در جام پرچم همدان

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در این باره گفت: ۳۳۱ تیم در ۲ بخش آقایان و بانوان در نخستین دوره رقابت‌های مینی فوتبال جام پرچم این استان حضور دارند.

علی حقیقی اظهار داشت: این رقابت‌ها در ۹ شهرستان استان همدان در حال برگزاری است و ملایر با ۶۹ و کبودرآهنگ با ۶۵ تیم بیشترین شرکت کننده را در این رقابت ها دارند.

به گفته وی، البته این رقابت‌ها در بخش بانوان با استقبال خوبی در سطح استان همدان مواجه نشد ضمن اینکه بیش از ۵۰ تیم با وجود ثبت نام، به دلیل نقص در مدارک طبق قوانین از دور مسابقات کنار گذاشته شدند.

حقیقی خاطرنشان کرد: اولین دوره از این مسابقات با مساعدت و حمایت‌های معاونت توسعه ورزش همگانی و امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی ‌محلی، فدراسیون ورزش‌های همگانی، دفتر توسعه ورزش روستایی و عشایری وزارت ورزش و جوانان و انجمن مینی فوتبال در ۲ بخش بانوان و آقایان بالای ۱۵ سال در حال انجام است.

وی با تاکید بر توجه به سطح کیفی این رقابت‌ها، افزود: تیم قهرمان برای شرکت در مسابقات بین‌المللی انتخاب و معرفی خواهد شد.

معاون ورزش و جوانان استان همدان نیز گفت: مسابقات مینی فوتبال جام پرچم از برنامه‌های مهم در توسعه ورزش روستایی به شمار می‌رود که باید نسبت به شکوفایی استعدادها توجه داشت.

علی ضمیری کامل افزود: مسابقات مینی فوتبال جام پرچم در سطح روستاها، بخش‌ها، شهرستانها و استان برگزار می‌شود و تیم قهرمان از هر استان به مسابقات کشوری اعزام می‌شود.

رییس هیات ورزش‌های همگانی استان همدان نیز دراین باره گفت: کمیته مینی فوتبال فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور و به دنبال آن در سطح استان همدان وظیفه پرداختن به مسایل فنی و برگزاری بازی‌ها را برعهده دارد.

 هادی سبزواری افزود: این مسابقات نبوغ ورزش روستاییان را شکوفا می‌کند و زمینه ساز فعالیت‌های آن‌ها در میادین ملی و بین المللی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha