۶ شهریور ۱۴۰۱، ۲۱:۰۰
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84869551
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۰۵ کارخانه غیرفعال گیلان در دولت سیزدهم احیا و راه‌اندازی شد

رشت - ایرنا - استاندار گیلان اعلام کرد : از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۱۰۵ واحد کارخانه تولیدی تعطیل و غیرفعال در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری احیا و راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی غروب یکشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران گیلان در استانداری اظهار داشت: این تعداد از وحدها از مجموع ۷۳۹ کارخانه غیرفعال و تعطیل این استان دوباره فعال شده‌است.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این کارخانه ها یک هزار و ۲۵۶ نفر دوباره مشغول به کار شده‌اند، افزود: علاوه بر احیای این واحدها،   ۴۲۹ مجموعه تولیدی جدید در بخش‌های کشاورزی، صنعت ‌و گردشگری با اشتغال ۲ هزار و ۵۵۴ نفر بهره‌برداری شده ضمن اینکه ظرفیت ۳۸ واحد در بخش های یاد شده در سال جاری ارتقا یافته است.

نماینده عالی دولت در استان گیلان در ادامه با تاکید بر اینکه امنیت سرمایه گذاری در این استان بالا است، عنوان کرد: گیلان آماده جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.  

وی به موضوع معضل پسماند گیلان، احیاء رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت و تالاب انزلی اشاره و تصریح کرد : در مساله پسماند و رفع مشکلات مربوط به محل دفن زباله سراوان اقدامات خوبی از جمله راه‌اندازی تصفیه‌خانه شیرابه‌ها و راه‌اندازی ۲ خط جدید در کارخانه کودآلی در دست اجراست.

عباسی مهمترین منشاء آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود را فاضلاب رشت عنوان کرد و افزود: برای تصفیه خانه فاضلاب رشت تفاهمنامه ای امضاء کرده ایم از اینرو امید است تا با آغاز کار تصفیه خانه فاضلاب رشت و لایروبی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود که این موضوع هم آغاز شده، بتوانیم این رودخانه‌ها را ساماندهی و احیاء کنیم.

وی بیان داشت: کارگروه احیاء رودخانه های زرجوب و گوهررود و تالاب انزلی به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل شده است که در آن اقدامات خوبی برای احیاء این رودخانه ها و تالاب انزلی در دستور کار و پیگیری جدی است.   

استاندار گیلان افزود : برای احیاء تالاب انزلی و جلوگیری از ورود رسوب به آن از سوی منابع طبیعی طرح آبخیزداری در دست اجرا است و بدین منظور ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح ها در نظر گرفته شده‌است.

وی همچنین با اشاره به اعتبارات اختصاص یافته سفر رییس جمهوری در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت : ۴۵۰ میلیارد تومان برای راه آهن استان و ۳۵۰ میلیارد تومان نیز برای آزاد راه قزوین - رشت اختصاص داده شده‌است.

۱۰۵ کارخانه غیرفعال گیلان در دولت سیزدهم احیا و راه‌اندازی شد

باغ‌های کیوی گیلان شناسنامه‌دار می‌شوند

عباسی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به اهمیت حوزه کشاورزی گیلان از شناسنامه‌دار شدن باغ‌های کیوی استان خبر داد و اظهار داشت: کیوی، برنج، چای، زیتون و بادام از عمده محصولات کشاورزی استان هستند.

وی برنج را از جمله محصول استراتژیک گیلان دانست و افزود: با توجه به اهمیت این محصول و سایر محصولات کشاورزی، تغییر کاربری در اراضی کشاورزی استان را سخت گرفته‌ایم و اجازه نمی دهیم که به تولیدات کشاورزی گیلان آسیب برسد.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: با توجه به تنش آبی استان در سال جاری و تلاش های انجام شده برای رفع این مشکل، میزان تولید برنج گیلان در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.   

وی یکپارچه سازی اراضی کشاورزی را از برنامه های مهم در گیلان عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت یکپارچه سازی اراضی شالیزاری برای این منظور ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته ایم ضمن اینکه برای بازبینی طرح های هادی روستایی هم ۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور دیده شده‌است.

استاندار گیلان درباره موضوع راه‌اندازی سایت نفتی خزر در شهرستان رودسر عنوان کرد: راه اندازی این سایت در مصوبه دولت دهم بود و دولت یازدهم تمایل چندانی برای اجرای آن نداشت.

وی ادامه داد : برای راه اندازی این سایت مدیرعامل جدید نفت خزر در محل حضور یافت و مذاکراتی انجام و تفاهمنامه اولیه نیز آماده شده اما به طور قطع هنوز اقدام عملیاتی آغاز نشده و پیگیر موضوع هستیم.

عباسی عقب ماندگی گیلان را ناشی از چندصدایی عنوان کرد و افزود: این چندصدایی همواره موجب شده تا تصمیم گیری برای رده‌های بالا سخت شود از اینرو سعی کردیم تا بر اساس سیاست های راهبردی دولت سیزدهم، صدایی واحد از استان در راستای تامین منافع این خطه داشته باشیم و به این ترتیب به رشد و توسعه گیلان سرعت ببخشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha