۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴
کد خبرنگار: 2199
کد خبر: 84870058
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

بیش از چهار میلیون راس دام در زنجان علیه بیماری واکسینه شد

زنجان – ایرنا – مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: بیش از چهار میلیون و ۷۲۵ هزار مورد واکسیناسیون انواع دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های مختلف دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در زنجان انجام شده است.

محمدباقر حاج کاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات واکسیناسیون و پیشگیری از شیوع و بروز بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، دام های سبک و سنگین توسط بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی استان زنجان به صورت رایگان واکسینه می‌شود.  
وی تاکید کرد: پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی به شمار می رود که بیش از چهار میلیون و ۷۲۵ هزار رأس انواع دام سبک و سنگین از هفته دولت سال گذشته تاکنون علیه بیماری‌های مختلف در استان ایمن سازی شده است. 
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: بروسلوز یکی از بیماری مشترک بین انسان و دام محسوب می شود که علاوه بر کاهش تولید، ضرر اقتصادی قابل توجهی را به دامداران وارد می کند که برای پیشگیری از این زیان ۲۶۹ هزار و ۲۲۹ راس دام سبک و سنگین علیه این بیماری واکسینه شده است.
به گفته حاج کاظمی، یک میلیون و ۳۴۵ هزار راس دام سبک از مجموع این دام‌ها علیه طاعون نشخوار کنندگان کوچک و یک میلیون و سه هزار راس دام سبک و سنگین استان زنجان نیز در برابر بیماری تب برفکی ایمن سازی شده است.
وی ادامه داد: ۱۰هزارو ۱۶۱ قلاده سگ صاحب دار و دارای شناسنامه نیز در این مدت علیه بیماری هاری واکسینه شد.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان،  تعداد دام های تست شده علیه بیماری تب مالت و سل را به ترتیب ۱۰ هزار و ۸۸۷ راس و ۱۲ هزار و ۴۵۷ مورد بیان کرد و افزود: این بیماری های قابل انتقال از دام به انسان است.
حاج کاظمی، از ایمن سازی  بیش از ۳۵۲ هزار رأس گاو، گوساله، گوسفند، بز و تک سمی علیه بیماری شاربن علامتی خبرداد و افزود: نام دیگر این بیماری سیاه ‌زخم و بیماری عفونی قابل‌ انتقال‌ بین ‌انسان‌ و دام است.
وی یادآوری کرد: بیش از ۹۱۵ هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری آبله واکسینه شده که نوعی بیماری‌ ویروسی حادی ابه شمار می رود، موجب ایجاد خسارت‌های اقتصادی چشمگیر و تلفات دامی در دام های سبک اعم از گوسفند و بز می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طرح واکسیناسیون طیور بومی در روستاهای استان با هدف مقابله با نیوکاسل، با اولویت مناطق پرخطر و روستاهای حاشیه رودخانه ها اجرا و این بیماری در استان به خوبی کنترل شده است.
حاج کاظمی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی از جمله تب برفکی، آبله، طاعون نشخوار کنندگان کوچک و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام شامل بروسلوز ، سل، هاری و سیاه زخم از برنامه‌های مهم و در اولویت دامپزشکی است.
وی از همه دامداران استان زنجان خواست؛ برای انجام مایه کوبی دام های خود با گروه های واکسیناسیون بخش های دولتی و خصوصی همکاری کنند تا بتوانیم سطح ایمنی مطلوب را در جمعیت دام های هدف ایجاد و از وارد آمدن خسارت اقتصادی به دامداران جلوگیری کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha