۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۲۳
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 84872171
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تشدید نظارت های بهداشتی دامپزشکی در البرز/ تزریق ۳۱ میلیون دز واکسن طیور

کرج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان البرز به اقدامات این حوزه در یکسال گذشته و تشدید نظارت ها اشاره کرد و گفت: در این مدت برای مقابله با بیماری های طیور ۳۱ میلیون دز انواع واکسن طیور تزریق شده است.

غلامرضا توکلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن گرامیداشت هفته دولت و ارایه عملکرد یکساله در حوزه دامپزشکی افزود: اقدامات دامپزشکی چون به سلامت مردم و پیشگیری از بیماری ها مربوط می شود به صورت روتین مرتب باید انجام شود ولی در این دولت سرعت و گستردگی  این اقدامات بیشتر شده است.

وی اظهار داشت:  در استان البرز واکسیناسیون بر علیه ppr (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) و تب برفکی را همیشه به صورت رایگان انجام می دادیم که در این یکسال نیز انجام دادیم بطوریکه در شهرستان طالقان پوشش واکسیناسیون pprبه ۹۹ درصد پیشرفت رسیده است.

وی با بیان اینکه این پوشش دهی باید تا روزهای آینده به ۱۰۰ درصد برسد، گفت: میزان پوشش واکسیناسیون ppr در البرز هم اکنون ۸۹ درصد شده است.

توکلی در ادامه با بیان اینکه عملکرد حوزه دامپزشکی در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در کل کشور چند برابر شده است، افزود: اقدامات حوزه دامپزشکی با سلامت انسان ارتباط مستقیم دارد به طوریکه اگر نظارت ها بر رستوران ها نبود شاید این واحدها گوشت های نامتعارف را طبخ می کردند.

وی یادآور شد: این نظارت ها همیشگی است ولی دربعضی از ایام همچون عید نوروز، عاشورا و تاسوعا و عید قربان تشدید می شود و گشت های سیار نیز راه اندازی می شود.

نظارت بهداشتی بر کشتار ۲۱ میلیون قطعه طیور

توکلی  به عملکرد یکساله دامپزشکی استان البرز در حوزه نظارت بر بهداشت دام و فراورده های خام دامی اشاره کرد و گفت: در این مدت کارشناسان بر کشتار ۲۸ هزار و ۷۵۲ راس دام سنگین، ۲۵۴ هزار و ۶۶۴ راس دام سبک و ۲۱ میلیون قطعه انواع طیور نظارت داشته اند.

وی افزود: همچنین در این مدت ۷۸ هزار مورد بازدید بهداشتی از اماکن تحت نظر همچون رستوران ها، کشتارگاه ها، مراکز بسته بندی، مراکز توزیع و فروشگاه های عرضه مواد خام دامی انجام شده است.

توکلی ادامه داد: در جریان این بازدیدها یک هزار و ۳۳۳ تن انواع فراورده های خام دامی به دلیل مواردی همچون فاسد بودن، نگهداری در شرایط غیربهداشتی ضبط و جمع آوری شد که از این میزان ۱۱۴ تن و ۹۶ کیلوگرم معدوم سازی شد.

۳۱ میلیون دز مایه کوبی طیور بومی

مدیرکل دامپزشکی استان البرز اضافه کرد: همچنین در این مدت مدیریت بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل اقدام به ۳۱ میلیون دز مایه کوبی طیور بومی کرده و یک هزار مورد نمونه برداری از زنبورهای عسل و یک میلیون و ۱۰۰ مورد نمونه برداری از آبزیان کرده است.

وی گفت: مدیریت بیماری های دام نیز ۳۱ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۲۱ نوبت سر به علیه بیماری های واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام مایه کوبی دام های سبک و سنگین را انجام داده ضمن اینکه در ۱۰۰ هزار و ۸۴۰ راس دام مبارزه با انگل های خارجی دامی را انجام داده ضمن اینکه بر علیه این بیماری ها ۱۸۰ هزار و ۵۵۰ متر مربع از واحدهای دامی سمپاشی شده است.

توکلی از دیگر اقدامات دامپزشکی استان را در حوزه قرنطینه و امنیت غذایی برای صادرات دام و محصولات خام دامی عنوان کرد و افزود: در این مدت علاوه بر صدور  ۷۹۸ مجوز گواهی حمل بهداشتی برای صادارت دام و فراورده های خام دامی به خارج از کشور، ۴۹ هزار و ۱۷۰ مجوز گواهی حمل بهداشتی نیز به خارج از استان صادر شده است.

اشتغالزایی در حوزه درمانی دامپزشکی البرز بیش از تعهد اعلام شده است

مدیرکل دامپزشکی استان البرز به اقدامات انجام شده در حوزه تشخیص و درمان اشاره کرد و گفت: در این مدت ۴۰ مجوز واحدهای درمانی و اشتغال درمانی و همچنین یک مجوز مرکز مایه کوبی و دو مجوز راه اندازی آزمایشگاه صادر شده است.

وی افزود: در همین راستا بیش از ۱۶۰ مورد اشتغالزایی در این حوزه انجام شده این در حالی است که برای یکساله جاری ۱۵۰ مورد تعهد ایجاد اشتغال داشتیم.

توکلی بیان داشت: دامپزشکی استان البرز با بهره گیری از توان نرم افزاری و سخت افزاری و نیروهای متخصص و مجرب با همکاری سایر دستگاه های همکار همچون استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سازمان جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را برای ارایه خدمات بهداشتی به منظور تامین امنیت و ایمنی غذایی و رضایتمندی عمومی مردم استان به کار گرفته است.

وی از البرزی ها خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف احتمالی در حوزه های تحت نظارت دامپزشکی مردم استان می توانند با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha