ایران در تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری به مرز خودکفایی رسید

بیرجند - ایرنا - معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری به مرز خودکفایی رسیده‌ایم و در حال حاضر ۹۵ درصد لوازم و تجهیزات در داخل تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا فریبرز عباسی روز سه‌شنبه در نشست شورای مدیران و هفدهمین جلسه ستاد سامانه‌های نوین آبیاری استان خراسان جنوبی افزود: در سال‌های گذشته چند قلم تجهیزات وارد می‌شد که با همکاری تولیدکنندگان داخلی در حال رسیدن به خودکفایی هستیم.

وی با اشاره به همکاری ۳۵۰ تولیدکننده کشور در زمینه تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری اظهار داشت: همچنین ۴۰۰ مشاور در این زمینه داریم و تا پایان امسال یا اوایل سال آینده، تولیدات داخلی افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در مجموع حدود ۲ هزار نفر شامل پیمانکار، مشاور، مجری و سایر عوامل در بخش سامانه‌های نوین آبیاری مشغول به کار هستند که طی سال رصد می‌شوند و باید به تعهدات خود در موعد مقرر عمل کنند.

وی افزود: از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی آبی موجود در کشور حدود ۲.۶ میلیون هکتار معادل ۳۵ درصد زمین‌ها به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

عباسی اظهار داشت: برخلاف خیلی از کشورها که اکثر آب مورد نیاز تولیدات آنها از محل آب باران و سد تامین می‌شود، در کشور ۹۰ درصد تولیدات به آبیاری وابسته است.

وی گفت: ظرفیت تبخیر کشور سه برابر میانگین جهانی و میزان بارندگی نیز یک سوم جهان است لذا شرایط بسیار خاصی داریم و در اغلب نقاط کشور شاهد محدودیت منابع آبی هستیم.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: همچنین ۱.۷ میلیون هکتار اراضی کشور با انواع روش‌های پیشرفته، تجهیز و نوسازی شده‌اند لذا در ۴.۳ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌های نوین اجرا شده است.

وی گفت: کمتر از ۵۰ درصد اراضی آبی کشور هنوز نیاز به کار دارد که باید عملیات تجهیز و نوسازی یا سامانه‌های نوین آبیاری در آن اجرا شود.

عباسی گفت: در زمینه سامانه‌های نوین آبیاری، رویکرد ما سامانه‌های با راندمان بالا و در حوزه‌ای نیز تا حد امکان، اولویت با سامانه‌های زیرسطحی است.

وی افزود: اگر امکان توسعه سامانه‌های با راندمان بالا به دلیل شوری آب یا سایر محدودیت‌ها وجود نداشته باشد باید به سمت سامانه‌های نوین آبیاری از جمله کم‌فشار و کلاسیک برویم که هزینه بهره‌برداری و نگهداری از آنها زیاد است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در حال حاضر در سطح ۴۰ هزار هکتار معادل ۳۰ درصد اراضی آبی استان، سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده و خراسان جنوبی در سال‌های اخیر جزو استان‌های نخست کشور در این زمینه بوده است.

وی گفت: درخصوص قنوات نیز قول می‌دهیم اعتبارات استان را سه برابر نسبت به سال قبل افزایش دهیم و در مورد سامانه‌های آبیاری نوین معادل اعتبار پارسال البته با تخصیص بیشتر در نظر گرفته‌ایم.

عباسی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های خوب استان خراسان جنوبی اجرای طرح "از آبخیز تا جالیز" است که امسال با افتخار اعلام می‌کنیم براساس این طرح پایلوت، طرح از آبخیز تا جالیز به‌صورت ملی در کشور اجرا و دنبال خواهد شد.

وی گفت: طرح از آبخیز تا جالیز به‌طور مشترک بین معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرا می شود که موجب افزایش آبدهی قنوات و توسعه آبخیزداری خواهد شد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزایش آب قنات و پایداری دبی قنوات را از جمله مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ سازه آبخیزداری در خراسان جنوبی وجود دارد که در پایین دست هر کدام، یک یا چند قنات در قالب طرح از آبخیز تا جالیز احیا شده و دبی آب آن افزایش یافته است.

وی افزود: الگوی کشت کشور با تاکید رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی در حال نهایی شدن و ابلاغ است همچنین مشوق‌هایی در زمینه آب‌بهای کشاورزی با ۱۰۰ درصد تخفیف در حال برنامه‌ریزی است.

عباسی گفت: در زمینه خرید آب چاه‌های کم‌بازده پیشنهاد می‌دهیم در کارگروه ماده ۱۱ استانداری موضوع مطرح و در استان تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی شود.

وی بیان کرد: یکی از خلاها در حوزه خاک، ضوابط و دستورالعمل‌ها است که در این زمینه ۱۵ دستورالعمل را طراحی کرده‌ایم و برای تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha