تکمیل زیرساخت داده‌های مکانی خراسان رضوی، نیازمند مشارکت ادارات است

مشهد-ایرنا- مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی گفت: با توجه به استقرار زیرساخت داده‌های ملی (SDI)، خواهان مشارکت حداکثری دستگاه‌های اجرایی در تکمیل آن و جلوگیری از صرف هزینه و زمان در تولید اطلاعات مکانی تکراری هستیم.

به گزارش ایرنا، اس.دی.آی به معنای زیرساخت‌های داده‌های مکانی است و مجموعه‌ای از سیاستگذاری‌ها و استانداردهای شبکه دسترسی و منابع انسانی است که به منظور جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی و بهینه سازی اطلاعات و داده‌های مکانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدعلی انواری روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: زیرساخت SDI به عنوان بستری نوین به منظور جلوگیری از موازی‌کاری و شفافیت در عرصه اطلاعات مکانی طراحی شده است، در این بستر متولیان تولید و عرضه اطلاعات مکانی با حفظ امنیت مبادرت به این اقدام کرده و در همین بستر نحوه دسترسی کاربران به اطلاعات مکانی را اطلاع‌رسانی می کنند که می‌تواند شامل اجازه بارگذاری، خرید و غیره باشد.

وی بیان کرد: بخش مقدماتی نقشه های آماری توسط کارکنان مدیریت نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت خراسان رضوی انجام شده و روند به‌روزرسانی استفاده از بخش خصوصی مورد نظر است که به محض تامین اعتبار، اقدامات اجرایی برای عقد قرارداد انجام خواهد شد.

انواری اظهار داشت: از زمان شکل گیری مدیریت نقشه و اطلاعات مکانی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی، اقداماتی از جمله همکاری در انجام و تکمیل طرح نقشه های پوششی و محصولات جانبی آن، همکاری در تکمیل و شبکه های مبنایی مسطحاتی و ارتفاعی کشور با تاکید بر منطقه شمال و شمال شرق، نظارت بر فعالیتهای نقشه برداری در زمره مهمترین کارهای این مدیریت بوده است.

مدیر نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: همکاری در تهیه نقشه های بزرگ مقیاس ۱:۲۰۰۰ شهری شامل عملیات زمینی، تبدیل عکس به نقشه و ترسیم نهایی و ایجاد پایگاه داده مکانی نمودن نقشه؛ تهیه نقشه های موضوعی از شهرهای مختلف، شهرستانی و استانی به سفارش بهره برداران مختلف از دیگر اقدامات این مدیریت بوده است.

وی به‌روزرسانی نقشه های موضوعی با تاکید بر نقشه شهر مشهد، به روزرسانی بانک اطلاعات مکانی و سازماندهی آن به منظور سهولت جستجو و بازیابی اطلاعات، طراحی سامانه های خودکار جستجو و فروش محصولات، که به دلیل تصمیم سازمان نقشه برداری کشور بر ارایه محصولات از درگاه واحد عملا قابلیت سفارش و خرید محصول آن اجرایی شده است را از دیگر اقدامات مدیریت نقشه سازمان برنامه ریزی خراسان رضوی برشمرد.

انواری اضافه کرد: هم اکنون فعالیتهای مدیریت نقشه و اطلاعات مکانی سازمان با توجه به شرح وظایف ابلاغی سازمان نقشه برداری کشور و متناسب با نیازهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سایر دستگاه های اجرایی به چندین حوزه محدود می شود.

وی اظهار داشت: نظارت بر فعالیت بخش خصوصی تحت قرارداد دستگاه های اجرایی از جمله اداره ثبت اسناد و املاک با تعداد ۱۵ قرارداد به ارزش ۳۰۶ میلیارد ریال، سازمان جهاد کشاورزی استانهای خراسان رضوی و خراسان شمالی به هفت قرارداد به ارزش ۵۰ میلیارد ریال، شرکتهای سهامی آب منطقه ای استانهای خراسان جنوبی و خراسان شمالی و خراسان رضوی ۱۲ قرارداد به ارزش ۴۹ میلیارد ریال، شرکت گاز استان ۲ قرارداد به ارزش ۱۶ میلیارد ریال در زمره فعالیتهای مدیریت نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، سازمان نقشه برداری خراسان از سال ۱۳۷۲ به عنوان مدیریت نقشه برداری شمال شرق و اداره کل نقشه برداری شمال شرق و اداره کل نقشه برداری شمال شرق در استان خراسان و منطقه شمال شرق فعالیت داشته است که از دیماه سال ۱۳۹۸ از سازمان نقشه برداری کشور منتزع شده و با عنوان مدیریت نقشه و اطلاعات مکانی مشغول فعالیت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha