به گزارش ایرنا، نفرات برتر کنکور سراسری از آذربایجان شرقی معتقد هستند که بیش از هر چیز خود داوطلب کنکور در دست یافتن به موفقیت تاثیر گذار است و برای تحقق این موفقیت و در واقع رویا بهرهگیری از ابزارهای مختلف و برنامه ریزی دقیق و منطقی بسیار کارساز بوده است.
بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان کنکور کنجکاو هستند تا بدانند رمز موفقیت نفرات برتر کنکور سراسری در چه بوده است که توانسته اند رتبه های برتر کنکور را کسب کنند؛ بر این اساس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی با واقف بودن به این موضوع و با هدف تشویق بیشتر دانش آموزان استان جهت تکرار این موفقیت ها، گفتگویی را در قالب میزگرد با نفر اول کنکور سراسری در رشته زبان و نفر دوم در رشته علوم انسانی ترتیب داد تا آنان تجربه های گرانقدر خود را برای کسب موفقیت در این آزمون نفس گیر با دیگران به اشتراک بگذارند؛
از سال دهم به فکر کنکور بودم ولی به طور جدی تر از مهرماه سال دوازدهم آغاز کردم
نفر اول کنکور سراسری رشته زبان انگلیسی در میزگرد ایرنا با بیان نحوه برنامه ریزی برای کسب موفقیتی که در کنکور داشته است، اظهار کرد: از سال دهم به فکر کنکور بودم ولی به طور جدی تر از مهرماه سال دوازدهم آغاز کردم و خود را در فضای جدیدی رقابتی کنکور قرار دادم.
کیارش علیزاده گفت: تلاش کردم روزانه حداقل چهار ساعت مطالعه داشته باشم و وقتی به عید نزدیک تر می شدیم زمان مطالعه را از ۶ تا هشت ساعت در روز افزایش دادم و در نهایت در هشت ساعت در روز تثبیت کردم.
علیزاده افزود: در آزمون های آزمایشی مدرسه شرکت می کردم به خصوص در مورد زبان بیشتر هدفم این بود که ضعف خودم را مشخص کنم و بتوانم ارزیابی درستی از خودم داشته باشم تا به موقع درس ها را مرور کنم در واقع این نوع آزمون ها کمک می کردند تا از هدف گذاری که برای کنکور داشتم منحرف نشوم.
وی همچنین گفت: سوالات کنکور همگی از کتاب های درسی طرح می شوند بر این اساس دانش آموزان باید کتاب ها را سطر به سطر بخوانند البته من در کنار مطالعه ریز به ریز کتاب همیشه از کلاس پیش بودم و سوالات دیگر را هم دنبال می کردم.
تست زنی را از کلاس یازدهم در برنامه ریزی درسی خودم اضافه کردم، استرس خود را هم با تست زدن کنترل می کردم
نفر دوم کنکور سراسری در رشته علوم انسانی نیز در این میزگرد گفت: از سال دهم سعی می کردم دغدغه کنکور داشته باشم و درس هر روز را در همان روز بخوانم طوری که سال دهم حداکثر ۳ تا ۴ ساعت در روز مطالعه کنکوری داشتم و در واقع تلاش می کردم کیفیت مطالعاتم بالاتر باشد.
مائده ملکی اظهار کرد: البته در این سال به صورت محدود تست می زدم ولی تست زنی اصلی را از کلاس یازدهم در برنامه ریزی درسی خودم اضافه کردم، از طرفی استرس خود را هم با تست زدن کنترل می کردم و در واقع تمرین کنکور دادن را با این روش انجام می دادم بالاخره در کلاس دوازدهم برنامه ریزی کنکور را با جدیت بیشتری آغاز کردم و رفته رفته به ساعات مطالعه افزودم و مرتب تست می زدم.
یک هفته مانده به کنکور تا ۱۲ ساعت نیز مطالعه را افزایش دادم
وی ادامه داد: از عید به بعد متوسط روزانه ۱۱ ساعت مطالعه درسی داشتم تا بالاخره اوج ساعت مطالعه را در یک هفته مانده به کنکور تا ۱۲ ساعت نیز افزایش دادم.
ملکی نفر دوم رشته انسانی در کنکور سراسری در خصوص تاثیر کلاس های کنکور در میزان موفقیت گفت: در کلاس های خصوصی کنکور هیچ وقت شرکت نکردم اما در کلاس های عمومی کنکور ۲ درس عربی و ادبیات شرکت کردم که در موفقیت من موثر بودند اما این طور نبود که بگویم اگر کلاس های کنکور نبود من به موفقیت نمی رسیدم یا در کنکور قبول نمی شدم.
وی ادامه داد: کلاس های کنکور زمان دستیابی به نکته های مهم و کلیدی کنکور را برایم تسریع کرد شاید آن نکات کلیدی و مهم را باید پس از صرف مطالعه در ساعات و زمان های بیشتر دست پیدا می کردم کلاس های کنکور زمان دستیابی به نکته های مهم و کلیدی کنکور را برایم تسریع کرد شاید آن نکات کلیدی و مهم را باید پس از صرف مطالعه در ساعات و زمان های بیشتر دست پیدا می کردم اما در مجموع معتقد هستم بدون این نوع آموزش ها و معلم خصوصی هم می شود موفق شد.
وی تاکید کرد: تلاش فرد بسیار تاثیر گذار تر از نقش معلم می باشد تست و تست زنی به نوعی مکمل برای مطالعه کنکور من بودند.
ملکی در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت کنکورهای آزمایشی برای آمادگی کنکور سراسری گفت: در کنکورهای آزمایشی شرکت کردم و به عنوان یک برنامه کوتاه مدت به آن نگاه می کردم زمانی که امتیاز در این نوع کنکورها کم یا زیاد می شد آنرا معیار اصلی نمیگرفتم و می دانستم که هنوز چند ماه تا کنکور دارم پس بر اساس زمان باقی مانده تا کنکور برنامه ریزی می کردم.
با کنکورهای آزمایشی مدرسه، استرس خودم را تخلیه می کردم
وی اضافه کرد: با این برنامه ریزی و شرکت در کنکورهای آزمایشی مدرسه، استرس خودم را تخلیه می کردم و میزان آمادگی خود را حفظ و افزایش می دادم.
وی خاطر نشان کرد: نقاط ضعف خود را پیدا می کردم البته می دانستم تقلب در کنکور های آزمایشی اعتبار نتیجه آن را کاهش می دهد ولی برای آمادگی و ارتقا اعتماد به نفس به عنوان ابزار به آن نگاه می کردم.
برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای کنکور پیش بینی کردم
نفر دوم کنکور سراسری در رشته علوم انسانی نیز در خصوص ابتکار در برنامه ریزی و ابتکار انحصاری خود در مطالعه کنکور گفت: برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای خودم تنظیم کرده بودم مثلاً برای کوتاه مدت صبح که از خواب بیدار میشدم مشخص می کردم که امروز تا کجا باید درس بخوانم اما اینکه حتماً از چه ساعتی تا چه ساعتی باشد برنامه ریزی نمی کردم چون اقای استرس میکرد فقط برای تعداد صفحات درس سرت می گذاشتم و باید روزانه به این سقف می رسیدم.
ملکی ادامه داد: برای برنامه میانمدت هم وقتی به روز جمعه می رسیدم ارزیابی هفتگی انجام می دادم در واقع از برنامههای میان مدت من در مطالعه کنکور ارزیابی هفتگی بود تا میزان موفقیت خودم را در دستیابی به اهداف بسنجم و بدانم به آن چیزی که میخواستم در طول هفته رسیدم یا نه؟
نفر دوم کنکور رشته علوم انسانی اظهار کرد: برنامه بلند مدت من هم تا زمان کنکور بود که باید خودم را به طور کامل و همه جانبه آماده می کردم.
وی همچنین در خصوص تاثیرگذاری کلاس های کنکور و ضرورت آن گفت: کلاس کنکور مدرسه را ثبت نام کردم و در واقع پایه و سطح دانش آموز را مدرسه و معلم تعیین می کرد بر این اساس فکر می کردم کتاب درسی حتماً لازم است ولی کافی نیست بنابراین نیاز به مطالعه مفهومی تر و عمیق تر را حس می کردم.
ملکی همچنین گفت: شاید معلمان بهتری در مدارس تیزهوشان باشند اما اگر خودمان اراده و تلاش نداشته باشیم، توفیقی به دست نمی آید.
وی ادامه داد: خود من در مدرسه با برخی از معلمان نتوانستم ارتباط برقرار کنم طوری که به تنهایی می خواندم، صفر تا ۱۰۰ آن درس ها را خودم خواندم و اثبات کردم که بدون معلم هم می شود موفق شد.
ملکی تاکید کرد: البته داشتن معلمان فوق العاده هم می تواند عامل مهمی در رسیدن به موفقیت باشد در نهایت منظورم این است که دانش آموزان مناطق محروم خودشان هم می توانند در صورت محروم بودن از امکانات و معلمان خوب به خودشان تکیه کنند و در واقع مهمترین عامل موفقیت همین موضوع است.
لزوم مدیریت زمان در انجام کارها و مطالعه
ملکی همچنین در خصوص تفریح و نحوه گذراندن اوقات فراغت در دوران برنامه ریزی برای خواندن درس برای کنکور گفت: مطمئناً دانش آموز ربات نیست و بدون تفریح کارها و مطالعه به خوبی پیش نخواهد رفت بر این اساس باید تفریح مناسبی داشته باشیم بر این اساس کتاب می خواندم، فیلم و سریال می دیدم ولی برای انجام همه این موارد باید مدیریت زمان انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: هیچ وقت در فضای مجازی غرق نشدم حتی هفته ای ۲ بار ورزش می کردم تا روحیه مناسبی برای درس خواندن داشته باشم.
وی در خصوص سایر توانایی های شخصی گفت: والیبال و بسکتبال را به عنوان ورزش در مدرسه انجام می دادم، در دورههای نهج البلاغه نیز شرکت می کردم و در این رشته نیز مقام آوردم، البته تئاتر هم کار می کردم که شاید در این رشته زیاد قوی نبودم ولی تلاش خودم را انجام می دادم.
دانش زبان خودم را با تماشای فیلم های انگلیسی تقویت می کردم
نفر اول کنکور در رشته زبان انگلیسی نیز در خصوص ابتکار در برنامه ریزی و ابتکار فردی خود برای مطالعه کنکور گفت: دانش زبان خودم را با تماشای فیلم های انگلیسی تقویت می کردم در روزهای پایانی و با نزدیک شدن به کنکور سوالات کنکور های سال قبل را با جدیت می زدم و آنها را مرور می کردم که البته این برنامه ریزی خوشبختانه برای کنکور جواب داد و توانستم موفق شوم.
علیزاده همچنین گفت: سوالات کنکور همگی از کتاب های درسی طرح می شوند بر این اساس دانش آموزان باید کتاب ها را سطر به سطر بخوانند البته من در کنار مطالعه ریز به ریز کتاب همیشه از کلاس پیش بودم و سوالات دیگر را هم دنبال می کردم.
وی همچنین یاداور شد: جو دانش آموزان مدارس تیزهوشان شاید طوری باشد که بخواهند بیشتر درس بخوانند و برای کنکور تلاش کنند اما بعضا هم طوری است که چند درس را من خودم تنها خواندم، می خواهم بگویم معلومات فردی و تلاش خود دانش آموز است که در نهایت تعیین کننده است.
نفر اول کنکور در رشته زبان انگلیسی در خصوص برنامه ریزی برای اوقات فراغت در زمان مطالعه کنکور گفت: اوقات فراغت و ارتباط با ورزش آرام بخش است.
علیزاده ادامه داد: به پیاده روی علاقه دارم و در زمان مطالعه برای آزمون کنکور هفتهای چند بار برای ایجاد آرامش اقدام به پیاده روی می کردم تا حال و هوایم عوض شود البته در مورد سایر برنامه های اوقات فراغت باید بگویم کتاب می خواندم و در نهایت کاری می کردم که به درس خواندنم کمک کند.
از فضای مجازی استفاده نمی کردم و این اقدام عامل مهمی برای کسب موفقیت در کنکور بود
وی یادآور شد: در زمان مطالعه برای کنکور از فضای مجازی استفاده نمی کردم این اقدام عامل مهمی در موفقیتم بود، چون فضای مجازی روزانه وقت زیادی را تلف می کند.
وی ادامه داد: داستان نویسی و مشارکت در شبکه های ادبی از جمله توانایی ها و فعالیت هایی بودند که در اوقات فراغت داشتم البته کلاس دوازدهم رتبه سوم داستان نویسی استان را نیز کسب کردم.
اگر زیر فشار و استرس درس می خواندم موفق نمی شدم
نفر اول کنکور زبان نیز در خصوص نحوه مدیریت زمان در کنکور و افزایش سرعت در تست زنی گفت: به درس هایی را که مشکل داشتم وقت بیشتری می گذاشتم و تلاش می کردم تا تبحر پیدا کنم تا بتوانم در زمان کمتری تست ها را پاسخ دهم از طرف دیگر تست زنی تمرین می کردم، در زمان زدن تست اولویتبندی داشتم به این ترتیب سرعتم را افزایش می دادم.
علیزاده افزود: کنکور سختی های خودش را دارد اما در طول سال، فکر و ذکرم برنامه ریزی برای کنکور بود، با پشتکار تلاش می کردم و با شناختی که از خودم داشتم برنامه ریزی درسی را انجام می دادم، با توجه به انگیزه و همچنین علاقه ای که به رشته انگلیسی داشتم می دانستم که موفق می شوم.
وی در خصوص نقش خانواده در میزان موفقیت در کنکور گفت: خانواده در برنامه ریزی درسی مرا آزاد گذاشته بودند و بیشتر به پیشرفت تحصیلی من توجه داشتند و انتظار پیشرفت در این خصوص را داشتند.
وی افزود: این که همه چیز را کنکور نمی دانستند و تأکید می کردند همه چیز با کنکور تمام نمی شود، همین موضوع به من آرامش می داد چون اگر زیر فشار و استرس درس می خواندم موفق نمی شدم.
وی در خصوص نقش مدرسه در موفقیت گفت: مدرسه تنها منبعی بود که درس را از پایه یاد گرفتم البته در دوران کرونا با همکلاسی ها ارتباطی نداشتم بنابراین رقابت بین همکلاسی ها هم از مفهوم افتاده بود.
وی در خصوص شاخص های ارزیابی و خود ارزیابی در مقاطع مختلف تا رسیدن به زمان کنکور، گفت: برای اینکه بتوانم خودم را بسنجم و از وضعیت خود ارزیابی داشته باشم، متر و معیاری داشتم اول اینکه به درصدهای رتبه های برتر سال های قبل مراجعه می کردم و خودم را نسبت به آنها می سنجیدم پس از مدتی تلاش، مطالعه و سنجش می توانستم درصدهای خودم را به ۱۰۰ برسانم.
وی ادامه داد: فرایند کنکور فقط درس خواندن نیست و امتیاز خودشناسی هم باید وجود داشته باشد، علاقه هم معیار دیگری است که راه رسیدن به هدف را نزدیک تر می کند. فرایند کنکور فقط درس خواندن نیست و امتیاز خودشناسی هم باید وجود داشته باشد البته همین دوران کنکور امکان اینکه خودمان را بهتر بشناسیم را نیز فراهم می کند، علاقه هم معیار دیگری است که راه رسیدن به هدف را نزدیک تر می کند.
علیزاده هم در خصوص اینکه انتظار کسب رتبه برتر را در کنکور داشته یا نه گفت: فکر نمی کردم رتبه اول کشور را کسب کنم و تصور می کردم که رتبه ۲ رقمی و خوبی خواهم داشت ولی اول شدنم برایم غافلگیر کننده بود.
تمرین، تکرار، استمرار و پیوستگی خود به خود تبحر تست زنی در داوطلب را افزایش می دهد
ملکی، نفر دوم رشته علوم انسانی در میزگرد ایرنا گفت: مدارس تیزهوشان این نتیجه را ندارد که نفرات اول کنکور حتماً از این مدارس باشند چون اگر خودت تلاش نکنی به جایی نمیرسی.
وی نیز در خصوص مهارت های تست زنی و افزایش سرعت در آن گفت: تبحر، تلاش و تمرین خود به خود سرعت تست زنی را افزایش می دهد مثلاً ابتدا پنج تست را در ۲.۵ ساعت می زدم پس از تمرین و افزایش معلومات توانستم همان پنج تست را در ۱۰ دقیقه حل کنم در واقع تمرین، تکرار، استمرار و پیوستگی خود به خود این تبحر را در داوطلب افزایش می دهد.
وی ادامه داد: در هر صورت افزایش سرعت تست زنی رمز خاص دیگری ندارد استفاده از کرنومتر برای ثبت زمان دقیق تر و کاهش رکورد تست زنی در هر هفته نیز در پیشرفته مهارت تست زنی کمک می کند.
وی عامل اصلی در موفقیت کنکور را توکل به خدا و تلاش دانست و گفت: توکل به خدا و تلاش خودم بوده که با استمرار در سعی و تلاش و اینکه برنامه ریزی روزانه را رعایت کنم موجب میشد تا گام به گام به موفقیت نزدیک تر شوم.
وی عامل اصلی در موفقیت کنکور را توکل به خدا و تلاش دانست و گفت: توکل به خدا و تلاش خودم بوده که با استمرار در سعی و تلاش و اینکه برنامه ریزی روزانه را رعایت کنم موجب میشد تا گام به گام به موفقیت نزدیک تر شوم.
ملکی خاطرنشان کرد: البته در برخی مواقع ناامید می شویم یا شکست می خوریم اما باید اعتماد به نفس داشته باشیم و تلاش بسیاری انجام دهیم.
وی با اشاره به نقش خانواده در موفقیت، گفت: خانواده فضای خانه را برایم آرام نگه داشته و در کاهش استرس نقش موثری داشتند، تاکید میکردند که تلاش مهمترین عامل است بر این اساس مرا نسبت به تلاش کردن بیشتر تشویق می کردند و اعتقاد داشتند که باید بقیه مسائل را به خدا بسپارم که خوشبختانه در نهایت هم اتفاق خوبی برایم افتاد.
وی نقش دوستان، همکلاسی ها و مدرسه در دستیابی به موفقیت را مهم عنوان کرد و گفت: دوستان و همکلاسی های مدرسه خیلی خوب بودند طوری که رقابت سالمی را با هم داشتیم و اشکالات یکدیگر را برطرف میکردیم هرکس هم تجربه خود را می گفت و معلمان هم کمک می کردند تا اشکالات رفع شود.
ملکی ادامه داد: امتحانات تشریحی و نقش مدرسه تعیین کننده بود و می توانستم رتبه و تراز خود را ضمن مقایسه بالاتر ببرم البته با نتایج کلاسی یا کنکورهای آزمایشی نه ناامید می شدم نه مغرور و امیدوار، چون می دانستم محدوده و جامعه آماری کوچک است و نمی تواند بازگو کننده رتبه در کنکور باشد ولی همواره تلاش می کردم تا خودم را از دیروز خودم بهتر کنم.
نباید فکر کنیم که کنکور تنها راه موفقیت است
وی تاکید کرد: نباید فکر کنیم که کنکور تنها راه موفقیت است چون هزار راه موفقیت دیگر وجود دارد خیلی ها هستند راه دیگری به جز کنکور انتخاب می کنند و خیلی هم موفق هستند ولی باید راهمان را در این دنیا پیدا کنیم و اگر متوجه شدیم که راه موفقیت مان کنکور نیست باید راه دیگری انتخاب کنیم.
ملکی در خصوص اینکه انتظار داشته جزو نفرات اول کنکور سراسری باشد یا نه، گفت: تلاش هایی که کردم و هدفگذاریهای که داشتم انتظار داشتم که دوم شوم و جالب است که می دانستم که اول نخواهم شد اما آمادگی و امیدواری برای دوم شدن را داشتم.
به گزارش ایرنا، کیارش علیزاده با ثبت ۸۰ درصد در ادبیات، ۱۰۰ در عربی، ۸۵ درصد در دینی، ۹۴درصد در زبان عمومی و ۹۸ درصد در زبان تخصصی توانسته است نفر اول زبان انگلیسی در کنکور سراسری را بنام خود ثبت کند.
مائده ملکی نیز با ثبت ۸۸درصد در ادبیات عمومی، ۸۸درصد در عربی عمومی، زبان انگلیسی ۹۶درصد،دینی ۹۶درصد، ریاضی ۶۵درصد، اقتصاد ۹۲درصد، علوم وفنون ادبی ۸۵درصد، جامعه شناسی ۱۰۰درصد، عربی اختصاصی ۱۰۰درصد، منطق و فلسفه ۶۵درصد، تاریخ و جغرافی ۸۵درصد و روان شناسی ۹۵درصد نفر دوم کنکور سراسری در رشته علوم انسانی را حایز شده است.
تنظیم و هماهنگی: پیمان پاکزاد
نظر شما