نشست سران کواد در هند برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- هند پیش از نشست سران سازمان همکاری شانگهای با حضور روسیه و چین، میزبان نشست رسمی گروه چهارگانه (کواد) با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا خواهد بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه هیندو،  دهلی نو هفته آینده میزبان نشست رسمی گروه چهارگانه (کواد) با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا خواهد بود که اولین «جلسه افسران ارشد» (SOM) از زمان افزایش تنش ها با چین بر سر تایوان است.

نشست جلسه افسران ارشد چهارگانه (Quad SOM) که قرار است از ۵ تا ۶ سپتامبر (۱۵ تا ۱۷ شهریور) برگزار شود، یکی از جلساتی است که بین هند و شرکای این کشور در اقیانوس آرام، در هفته پیش رو برگزار می شود و به عنوان بخشی از اقدامات دولت هند، برای ایجاد تعادل سیاسی پیش از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان تلقی می شود.

در اواسط سپتامبر نخست وزیر هند، نارندرا مودی، به همراه رهبران روسیه، چین، پاکستان، آسیای مرکزی و ایران در اجلاس سازمان همکاری شانگهای شرکت خواهد کرد که اولین اجلاس حضوری از زمان همه گیری کووید و آغاز جنگ اوکراین است.

مقامات وزارت امور خارجه هند (MEA) نشست چهارگانه با هند و ایالات متحده را دنبال خواهند کرد. نشست بین‌جلسه‌ای ۲+۲، با «دونالد لو»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، هیئت آمریکایی را برای گفتگو درباره مسائل دوجانبه رهبری می‌کند.

همتایان ارشد او «جاستین هیورست»، معاون وزیر امور خارجه و تجارت استرالیا (DFAT) و «کیئیچی ایچیکاوا»، مدیر کل دفتر سیاست خارجی وزارت امور خارجه ژاپن (MFA) در جلسات دوشنبه و سه شنبه شرکت خواهند کرد. بررسی پیشرفت در برنامه چهارگانه که در اجلاس توکیو در ماه می امسال مورد بحث قرار گرفت، موضوع اصلی این نشست خواهد بود.

جایشانکار، وزیر امور خارجه هند و راجنات سینگ، وزیر دفاع هند نیز اواخر هفته برای نشست وزیران هند و ژاپن «۲+۲» به توکیو سفر خواهند کرد. علاوه بر این، «پیوش گویال»، وزیر بازرگانی برای گفتگوهای تجاری دوجانبه از ۵ تا ۱۰ سپتامبر و همچنین برای شرکت در سومین نشست وزیران مجمع اقتصادی هند و اقیانوس آرام (IPEF) در لس آنجلس که به صورت حضوری برگزار می شود، به ایالات متحده سفر خواهد کرد که این اولین دیدار از زمان راه اندازی آن توسط رئیس جمهور ایالات متحده، جوزف بایدن، در ماه می است. این دیدارها در روزهای شلوغ دیپلماتیک برگزار خواهد شد، زیرا «شیخ حسینه» نخست وزیر بنگلادش نیز روز دوشنبه سفر رسمی خود به هند آغاز را می کند.

«آریندام باغچی»، سخنگوی وزارت امور خارجه هند، در پاسخ به سوالی درباره انبوه جلسات در طول هفته آینده گفت: من فکر می کنم این بازتابی از هماهنگی و همکاری نزدیکی است که ما با شرکای خود داریم.

باغچی در نشست خبری روز پنجشنبه، از تایید تاریخ ها خودداری کرد.

مقامات از پیشرفت‌ها در طرح‌های چهارگانه، امنیت بهداشت جهانی، آب‌وهوا، فناوری‌های حیاتی و نوظهور، سایبر، فضا و زیرساخت‌ها را بررسی خواهند کرد.

به طور ویژه، طرح واکسن چهارگانه، که قرار بود یک میلیارد واکسن را در کارخانه Biological-E هند در حیدرآباد با بودجه ایالات متحده و لجستیک ژاپنی و استرالیایی بسازد، به نظر می‌رسد که از زمان‌بندی عقب مانده است و مهلت آن پایان سال ۲۰۲۲ است، منابع آگاه گفتند که این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، در حالی که هند تنها عضو چهارگانه است که مورد تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین  قرار نگرفته است، انتظار می‌رود که این گروه با توجه به تأثیر گسترده‌تر ابتکارات امنیت غذایی و امنیت انرژی بحث و گفتگو کند.

روز جمعه، وزارت بازرگانی هند، از سفر «پیوش گویال» به ایالات متحده خبر داد و گفت که مشارکت وی در IPEF، که در حال حاضر یک توافق تجاری نیست، «بر تقویت همکاری اقتصادی و افزایش انعطاف‌پذیری، پایداری، فراگیری، رشد اقتصادی تمرکز خواهد کرد.  

به طور قابل توجهی، تعامل تشدید شده با شرکای چهارگانه هند یک هفته زودتر از تعامل هند با سازمان همکاری شانگهای به رهبری روسیه و چین خواهد بود. انتظار می‌رود که نارندرا مودی، برای اجلاس سازمان همکاری شانگهای طی ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر به سمرقند سفر کند و در آنجا با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین، شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان، ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و رهبران کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان دیدار کند. این دیدارها از نزدیک در غرب و در میان شرکای چهارگانه هند برای تعامل با ولادیمیر پوتین، تحت نظر خواهد بود، زیرا جنگ در اوکراین بیش از شش ماه به طول انجامیده است.

البته هر گونه تماس با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، نیز قابل توجه خواهد بود، زیرا اولین تعامل هند و چین از زمان آغاز تخلفات چین در مرزهای مشترک با هند در آوریل ۲۰۲۰ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha