به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن خیریانپور روز شنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سالن جلسات استانداری افزود: برای اجرای این طرح علاوه بر سرمایه گذاری ارزی، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل آورده فعال اقتصادی هزینه خواهد شد.
وی ظرفیت اشتغالزایی این طرح را ۲۲۳ نفر اعلام و اضافه کرد: این طرح اقتصادی با تخصیص ۱۰۰ هکتار زمین به زودی در گام های اجرایی قرار خواهد گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران ادامه داد: طبق برنامه سرمایه گذار در صورت تخصیص زمین در زمان مقرر یکماهه این طرح در کمتر از ۲۴ ماه به بهره برداری خواهد رسید و این واحد ظرفیت سالانه ۵۰ هزار تن کاتد مس را دارد.
خیریانپور با بیان این که این طرح هزینه معدنکاوی برای کشور نخواهد داشت و پسماند آن قابلیت بازیافت و فرآوری است، ادامه داد: تفاهم نامه سه جانبه استاندار، سرمایه گذار و بندر امیرآباد برای تسریع در اجرای طرح به زودی منعقد خواهد شد.
وی ادامه داد : مواد اولیه برای تولید کاتد مس از کشورهای شمالی استان مازندران از جمله روسیه وارد خواهد شد.
به گزارش ایرنا، بندر امیرآباد استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند باشکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیرآباد با حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو - رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر برتری و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و تجاری کشور دارد.
اتحادیه کشورهای مستقل همسود یا کشورهای مستقل مشترکالمنافع (به اختصار cis اتحادیهای شامل برخی از جمهوریهای مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است. تأسیس این اتحادیه به دست رؤسای مملکتی کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین بود. مرکز اصلی آن در مینسک پایتخت بلاروس، است و نشستهای آن در کاخ تاوری در سنپترزبورگ انجام میشود.
این اتحادیه در دسامبر سال ۱۹۹۱ در یک قرار رؤسای کشورهای روسیه، بلاروس و اوکراین و سپس عضو شدن هشت کشور دیگر، شکل گرفت.
این بندر مازندران در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانه های متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
نظر شما