۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۴۷
کد خبرنگار: 3091
کد خبر: 84878271
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری ۸۰ عنوان برنامه فرهنگی در اربعین حسینی در خوزستان 

اهواز - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: ۸۰ عنوان برنامه فرهنگی، هنری و مذهبی در ایام اربعین حسینی در خوزستان اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام رضا کلاه کج روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که برنامه‌های اربعین حسینی از۱۶ شهریور آغاز و تا ۲۶ شهریور ادامه دارد افزود: این برنامه‌ها با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه، نهاد کتابخانه‌های عمومی، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، استانداری، شهرداری و دیگر دستگاه‌های همکار در مرز چذابه و بخشی نیز در مرز شلمچه اجرا می شوند.‌ 
وی با بیان اینکه برنامه‌های راهپیمایی اربعین به چهار قسمت شهرستانی، مرکز استان، پیش از مرز و پس از مرز با محوریت اربعین در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان تقسیم شده است گفت: برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی در پایانه چذابه چند موکب بزرگ توسط وزارتخانه راه‌اندازی شده که به ارایه خدمات می پردازند.
وی با اشاره به برگزاری سوگواره ملی عکس اربعین با عنوان روایت عاشقی افزود: این سوگواره ویژه عزاداری ماه محرم و صفر به ویژه اربعین حسینی در ۲ بخش آزاد و ویژه با هدف انعکاس هرچه بیشتر این رویداد بزرگ مذهبی برگزار می‌شود؛همچنین سوگواره ملی خاطره نویسی جاده بهشت با مشارکت حوزه علمیه خواهران خوزستان و قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیا ، حوزه هنری و سازمان حج و زیارت و سایر مجموعه ها در حال برگزاری است.
حجت‌الاسلام کلاه کج با اشاره به اجرای تعزیه در مرز چذابه و ۲ نمایش تعزیه در کربلا بیان کرد: آیین های مذهبی و نمایش تعزیه در برخی شهرستان‌های خوزستان، و نیز موسیقی و نواهای مذهبی محلی استان بوشهر و خوزستان در ۲ مرز شلمچه و چذابه اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین نمایشگاه عکس اربعین، ایستگاه خوشنویسی، ایستگاه نقاشی کودکان و برگزاری مسابقه به همراه جوایز، در پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه برای زایران تدارک دیده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تاکید بر ترویج فرهنگ و اقامه نماز اول وقت به ویژه نماز جماعت در مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی گفت: در ۲ پایانه مرزی چذابه و شلمچه برای اقامه  نماز اول وقت فضاهای لازم پیش بینی شده است و تمام مواکب موظف شدند که نماز اول وقت را در مسیر داشته باشند زیرا یکی از پیام های اربعین اقامه نماز اول وقت است که باید به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به اجرای شعر به زبان عربی و فارسی با محوریت اربعین برای زایران در پاینه‌های مرزی خوزستان گفت: در شهرستان‌های خوزستان نیز برنامه‌های فرهنگی و هنری در قالب نمایش تغزیه، شب شعر، مسابقه کتابخوانی، نمایشگاه عکس ، شبیه خوانی و آیین های نمایشی در روزهای منتهی به اربعین حسینی در نظرگرفته شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود:با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از زایران اربعین از مرز مهران وارد کشور عراق می‌شوند فعالیت و برنامه‌های فرهنگی در یادمان شهدای اندیمشک برای زایران که از این مسیر به کربلا مشرف می‌شوند اجرا می‌شود.
وی با اشاره به جلسه شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد:در کارگروه زیر مجموعه شورای فرهنگی استان خوزستان هشتک خوزستان پایتخت موکب ها در فضای مجازی با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی مصوب شد.
حجت‌الاسلام با اشاره به نذر سایه یا موکب سایه که در مسیر منتهی به پایانه‌های مرزی برای سالمندان و کودکان در نظر گرفته شده گفت: این افراد با استفاده از موکب‌های سیار که اقدامی جدید است و با همکاری شهرداری اهواز برای زایران حسینی اجرا می‌شود، و تا مرز هدایت می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: برپایی ایستگاه خبرگزاری‌ها و تهیه خبر به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی و انعکاس اخبار اربعین توسط ۲۰ خبرنگار در پایانه‌های مرزی و نیز مسیر راهپیمایی اربعین حسینی تا کربلای معلی از دیگر برنامه‌ها به این مناسبت است.

وی افزود: همچنین ۲۰ گروه مستند ساز با ثبت جلوه‌های شور حسینی از پایانه‌های مرزی ایران تا کربلا کار مستند سازی این رویداد بزرگ را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: با نصب ۲ صفحه نمایش (LED) در پایانه‌ مرزی چذابه، نماهنگ‌ها و پیام‌های اربعین برای زایران نمایش داده می‌شود.

پایانه‌ چذابه در ۱۱۰ کیلومتری غرب اهواز در شهرستان دشت آزادگان، و پایانه شلمچه در ۱۵ کیلومتری شلمچه، ۲ گذرگاه برای تردد اتباع ایرانی و عراقی به ویژه در ایام اربعین حسینی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha