ضرورت اصل پیشگیری در مبارزه با موادمخدر/٨٠ هزار مدرسه تحت پوشش طرح یاری‌گران زندگی

تهران - ایرنا - دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید بر ضرورت اصل پیشگیری در حوزه مبارزه با موادمخدر گفت: ۴٠ هزار مدرسه در سراسر کشور تحت پوشش طرح یاری‌گران زندگی قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به حداقل ٨٠ هزار مدرسه افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسکندر مؤمنی روز سه‌شنبه در یک نشست خبری با اصحاب رسانه که تحت عنوان «پیشگیری از اعتیاد، مشارکت‌های مردمی، اشتغال بهبودیافتگان» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، افزود: اصل پیشگیری باید اولویت مبارزه با موادمخدر باشد. این گزینه تنها راه مقابله با این آسیب اجتماعی است و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه می‌تواند نقشی حیاتی ایفاء کند. 

وی تصریح کرد: آینده سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور وابسته به این نهاد آموزشی بوده و برای حفظ سرمایه‌های اجتماعی و معنویت و سلامت جامعه باید به وزارت آموزش و پرورش توجه شود. 
مؤمنی تصریح کرد: کشور افغانستان بیش از ٩٠ درصد موادمخدر و تریاک جهان را تولید می‌کند و این روند طی ٢٠ سال اخیر با حمایت‌های آمریکا و همچنین ناتو ۵۰ برابر شده است.این کشور در همسایگی ایران قرار داشته و بنابراین در حوزه مقابله با این آسیب، باید از ظرفیت وزارت آموزش و پرورش با دوازده میلیون دانش‌آموز، اولیاء و مربیان و خانواده‌ها نیز استفاده شود.

وی توضیح داد: تولید موادمخدر صنعتی هم نیازمند دانش روز، فناوری، تجهیزات و پیش‌سازها بوده و این مواد صنعتی با کاربرد دوگانه در صنایع شیمیایی از اروپا به کشور افغانستان می‌رسد.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، دانشگاه فرهنگیان نیز به عنوان متولی تعلیم و تربیت مدرسان و آموزش‌دهندگان نسل آتی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه ایفاء کنند. 

مومنی در ادامه با اشاره به طرح یاری‌گران زندگی و توافق با وزارت آموزش و پرورش در حوزه مقابله با مواد مخدر نیز گفت: این طرح از اواخر سال ۹۷ (اوایل سال ۹۸) آغاز شده و ۴۰ هزار مدرسه را تحت پوش قرار داده است.

وی توضیح داد: بحران کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی علیرغم تأخیر، مانع از اجرای این برنامه و در حقیقت توافق با وزارت آموزش و پرورش نشده و برنامه مربوطه از طریق سامانه شاد پیگیری شد؛ بر این اساس، انتظار می‌رود، حداقل ۸۰ هزار مدرسه تا پایان سال جاری تحت پوشش قرار گرفته و زنگ یاری‌گران زندگی به عنوان نماد این همکاری قرار گیرد. 

به گفته وی، این نماد در هفته‌ سلامت یا مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در مدارس می‌تواند نمایش داده شود. 

مؤمنی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز در این طرح تاکید کرد: انتظار خانواده‌ها مبنی بر نبود موادمخدر در کشور به‌حق بوده و در این راستا باید از ظرفیت تمامی دستگاه‌های مربوطه؛ وزارت آموزش و پرورش و نیز  والدین و خانواده‌ها نیز استفاده شود.

ضرورت رویکرد "اجتماعی‌سازی" برای تحقق نهضت پیشگیری از اعتیاد 

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور فرهنگی و پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و درمان و معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست اظهار داشت: امروز موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از مهمترین دغدغه‌های نظام جمهوری اسلامی و رهبری است. 

علیرضا کاظمی با اشاره به رشد فزاینده این آسیب‌ها در عرصه‌های ملی افزود: به موازات این رشد و میزان هجمه‌ها در این حوزه، برنامه‌ریزی‌ها باید توسعه یافته و از نهضت پیشگیری برای مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی استفاده شود. 

وی تاکید کرد: هیچ یک از دستگاه‌های کشور نیز به اندازه نهاد آموزش و پرورش در این زمینه نمی‌تواند موثر واقع شده و در حقیقت یاری‌گر نظام جمهوری اسلامی ایران باشد. دانشگاه فرهنگیان هم به عنوان فصل مشترک دولت و ملت در این زمینه اثرگذار است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: به منظور تحقق نهضت پیشگیری نیز جامعه نیازمند رویکرد "اجتماعی‌سازی" است. 

وی با اشاره به طرح یاری‌گران زندگی ادامه داد: این طرح در قالب چهار محور اساسی دنبال می‌شود؛ نخست محور توانمندسازی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول و دوم. دوم، مدیریت و مداخله در حوزه دانش‌آموزان آسیب‌دیده و سوم تشکیل تشکل‌های اثرگذار و توانمند و در واقع کانون‌های یاری‌گران زندگی در مدارس).

کاظمی افزود: محور چهارم نیز جشنواره نوجوان سالم و یاری‌گران زندگی بوده و در سال ۱۴۰۱ مورد توجه قرار گرفته است؛ همچنین دو حوزه نوین استفاده از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان و بهره‌گیری از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تمرکز بر مهدکودک‌ها نیز در سال جاری به محورهای نام‌برده اضافه خواهد شد. 

وی توضیح داد: تا کنون ۴۰ هزار کانون نیز با پوشش بالغ بر سه میلیون دانش‌آموز ایجاد شده و رویکرد موردنظر دانش‌آموز محور است.

این مسئول با تاکید بر این مهم که کنترل بازماندگان از تحصیل هم در مقوله پیشگیری از اعتیاد موثر است، افزود: دانشگاه فرهنگیان نیز در این زمینه یک ظرفیت موثر محسوب می‌شود. رویکرد فاز دوم نیز مساله توسعه ضریب نفوذ کانون‌های این طرح بوده و در سال جاری "نقشه راه یاری‌گران زندگی" نیز رونمایی خواهد شد.

به گفته وی، ارتقای سطح کیفی برنامه‌های کانون‌ها و نقشه عمل این تشکل‌ها نیز در طول سال بر اساس این نقشه طراحی و تعریف شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha