به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین نوشآبادی روز شنبه در جریان بازدید از روند خدمت رسانی ناوگان حمل و نقل ریلی شهرستانهای جنوبشرق تهران به پایتخت گفت: مردم شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک، سالیان متمادی است که چشم انتظار اجرای طرح مترو و تردد آسان به تهران هستند که با تغییر چندباره مجری این طرح و دست به دست شدن بین شرکت راهآهن جمهوری اسلامی و مترو، به حق خود دست پیدا نکردهاند.
وی افزود: اجرای کامل این طرح بیش از ۱۳ سال است که به درازا کشیده و باعث شده تا جمعیت چندصدهزار نفری ساکن در جنوبشرق تهران نتوانند به طول کامل از این امکانات برخوردار شوند و همواره برای استفاده از این قطار با مشکل مواجه هستند.
وی که مسیر ورامین تا تهران را همراه با مردم با قطار حومهای تردد کرد اظهار داشت: مردم از تأخیر و بینظمی در تردد قطار، فقدان امکانات گرمایشی و سرمایشی در فصول سرد و گرم سال، کمبود قطار و ازدحام بیش از حد مسافر در طول مسیر شهرستانهای پیشوا، ورامین و قرچک تا تهران گلایه دارند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به گفته مسئولان حوزه راهداری، روزانه بیش از ۱۲۰هزار تردد از شهرستانهای جنوبشرق تهران به سمت پایتخت آن هم تنها از یک میسر عبوری انجام میشود که این امر لزوم تکمیل این طرح و تبدیل قطار حومهای به مترو را بیش از پیش میرساند.
نوشآبادی گفت: در جریان سفر ۲۸ خردادماه امسال رئیس جمهور به شهرستانهای جنوبشرق تهران، آیت الله رئیسی بر لزوم تکمیل هرچه سریعتر این طرح ملی تأکید کرد و دستورات لازم را برای تبدیل آن از قطار حومهای به مترو صادر کرد که با پیگیریهای صورت گرفته از سوی مسئولان زمینه این امر محقق شده است.
طرح قطار حومهای تهران - ورامین از مصوبات دولت نهم است که در پی درخواستهای مکرر مردم در ۱۷ مرداد سال ۸۸ با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و مسئولان محلی و علی اکبر محرابیان که آن زمان، دستیار ویژه رئیس جمهور در ستاد تبصره ۱۳ بود، کلنگ احداث آن در ایستگاه راهآهن ورامین به زمین خورد.
اجرای این طرح، ابتدا در اختیار شرکت راه آهن قرار گرفت ولی با پیگیری و اعتراض مسئولان ورامین، این طرح ملی به شرکت مترو تهران واگذار و مقرر شد تا در سه فاز شهرری تا قرچک، قرچک تا ورامین و ورامین تا پیشوا انجام شود.
پس از گذشت چند سال از اجرای این طرح و به دلیل اجرا در حریم راهآهن سراسری تهران – مشهد، مجری عملیات از شرکت مترو به شرکت راهآهن تغییر کرد، و در پایان دولت دهم، بار دیگر این طرح به شرکت مترو سپرده شد تا مردم جنوبشرق تهران با استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی به ایستگاه متروی تهران متصل شوند.
در سفر وزیر وقت راه و شهرسازی به شهرستان ورامین، بار دیگر موضوع تبدیل وضعیت این سیستم به راهآهن مطرح و مقرر شد که کل طرح توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی اجرا شود.
بر سر اجرای این طرح معارضین متعدد و پلهای روگذر و زیرگذر زیادی وجود دارد که تا کنون تمام این معارضین رفع نشده و این امر باعث شده که طرح ملی قطار حومهای تهران - ورامین پس از ۱۳ سال تکمیل نشده و مردم با سختی خود
را به تهران برسانند.
شهرستانهای ورامین، پیشوا و قرچک با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوبشرق تهران واقع شدهاند.
نظر شما