۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84883907
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰ درصد افزایش برداشت انگور در خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود

بجنورد- ایرنا- سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری ۱۷۰ هزار تن انگور از سطح تاکستان‌های این استان برداشت شود که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یابد.

محمد عفتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی گذشته کمتر از ۱۴۰ هزار تن انگور در این استان برداشت شد که علت کاهش آن نیز سرمازدگی و سایر حوادث طبیعی عنوان شد.

وی افزود: برداشت انگور زودرس خراسان شمالی از اواخر تیرماه انجام می شود و انگور سلطانی بعنوان ارقام متوسط رس در اواخر مرداد و شهریورماه و کلاهداری از دیگر ارقام دیررس در مهرماه برداشت می شود.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: در مجموع پیش بینی می شود که ۱۱۰ هزار تن انگور سلطانی (کشمشی) در سطح هشت هزار تن تاکستان این استان برداشت شود و ۶۰ تا ۷۰ درصد آن به کشمش و مابقی به صورت تازه خوری به مصرف می رسد.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از انگور سلطانی این استان در تاکستان ها توسط واسطه ها به صورت کلی خریداری و به سایر استان ها حمل خواهد شد و قیمت هر کیلوگرم این رقم انگور با توجه به کیفیت بین ۹ تا ۱۴ هزار تومان است.

عفتی سطح تاکستان های این استان را ۱۸ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: برداشت در مناطق گرمسیر شهرستان های فاروج، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، راز و جرگلان آغاز شده است.

سرپرست امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: باغداران از گوگرد و روغن برای خشک کردن کشمش استفاده می کنند که این موارد را از شرکت های تعاون روستایی و فروشگاه ها خریداری خواهند کرد.

از مجموع ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۱۴۸ هزار و ۶۶۹ هکتار اراضی زراعی و باغی آبی و ۱۲۷ هزار و ۱۱۱ هکتار اراضی زراعی و باغی دیم است، از مجموع باغ های استان ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار دیم و ۳۵ هزار و ۴۹۶ هکتار آبی است.

استان خراسان شمالی از نظر تولید انگور در سطح کشور جایگاه ششم را دارد، پرورش انگور از قدیم در این خطه معمول بوده است که سازگاری خوبی با اقلیم منطقه دارد و تاکداران استان فراورده های متنوعی از این محصول تولید می کنند که بسیار بازارپسند است و کشمش، سرکه و شیره از آن جمله است.

انگور تولیدی استان از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است و اقبال به این محصول در بازارهای جهانی نیز بالا است که باید با ایجاد زمینه های مناسب شرایط فروش آن فراهم شود.

 از هر هکتار تاکستان‌ دیم این استان ۷.۵ تن انگور برداشت می‌شود که این رقم حدود ۲ برابر میانگین کشوری آن است و عملکرد انگور آبی در استان خراسان شمالی نیز ۱۲.۵ تن در هکتار و برابر با میانگین کشوری آن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha