۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۰:۰۳
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 84884825
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شرکت نفت یمن: سازمان ملل باید در مساله صنعا بی‌طرف باشد

تهران- ایرنا- سخنگوی شرکت نفت یمن یکشنبه شب با بیان اینکه ائتلاف سعودی جلوی ورود منظم کشتی‌های حامل سوخت به بنادر یمن را می‌گیرد از سازمان ملل متحد خواست که در موضوع صنعا بی‌طرف باشد.

به گزارش ایرنا از المسیره، «عصام متوکل» گفت: اگر کشتی‌های حامل نفت به صورت منظم و بدون توقیف از سوی ائتلاف سعودی وارد بنادر یمن شوند، هیچگونه بحران سوختی در یمن وجود نخواهد داشت.

وی افزود: بحران سوختی که به تازگی در یمن به وجود آمده است ادعاهای دروغین نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن در خصوص ورود منظم کشتی‌های حامل سوخت به یمن را آشکار کرد.

سخنگوی شرکت نفت یمن اضافه کرد، ائتلاف متجاوز مجموعه اقدامات و موانعی را بر سر راه بازرگانان و تجار قرار داده تا از واردات مشتقات نفتی به یمن جلوگیری کند.

متوکل با اشاره به رفع توقیف تعدادی از کشتی‌های حامل سوخت یمن از سوی ائتلاف سعودی، گفت که ائتلاف متجاوز پس از اینکه تلاش کرد تا توقیف کشتی‌ها را انکار کند، مجبور شد تا به کشتی‌ها اجازه ورود به یمن بدهد.

وی همچنین افزود که کشورهای ائتلاف سعودی از مزدوران به عنوان ابزاری برای محاصره یمن استفاده می‌کند.

سخنگوی شرکت نفت یمن در پایان گفت: سازمان ملل متحد باید به جای همدستی با کشورهای متجاوز با پرونده یمن بی طرفانه برخورد کند.

پیش تر «احمد عبدالله دارس» وزیر نفت یمن گفته بود که دشمن با رنج‌های ملت یمن که برای صلح لحظه شماری می‌کنند، تجارت می‌کند.

وی افزود: ائتلاف متجاوز همچنان پنج کشتی حامل سوخت را برغم بازرسی آنها و دریافت مجوز سازمان ملل متحد در جیبوتی توقیف کرده است.

ائتلاف سعودی طی ماه‌های آگوست و سپتامبر ۱۳ کشتی حامل سوخت یمن را با وجود بازرسی و مجوز سازمان ملل متحد توقیف کرده است.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن پیش تر به ائتلاف سعودی درباره ادامه توقیف کشتی‌های حامل سوخت که نقض صریح آتش بس است، هشدار داده بود.

وزیر دفاع یمن نیز تأکید کرده بود که نیروهای مسلح یمن در آمادگی کامل برای اجرای هرگونه تصمیم از سوی رئیس شورای عالی سیاسی این کشور هستند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید ۲ ماهه این آتش بس ۱۱ مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha