سفیر کرواسی در ایران: بسیار تحت تاثیر آثار حسن روح‌الامین قرار گرفتم

تهران - ایرنا - سفیر جمهوری کرواسی در ایران با اشاره به انعکاس ارزش‌ها و سوابق دینی در نمایشگاه «نقش راستان» گفت: به حسن روح الامین به دلیل آثار ارزشمندی که در این نمایشگاه ارائه کرده تبریک می‌گویم، بسیار تحت تاثیر آثار این هنرمند قرار گرفتم.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، دراگو اشتامبوک روز گذشته(یکشنبه) در آیین افتتاح نمایشگاه «نقش راستان» شامل ۲۳ نقاشی از آثار حسن روح‌الامین و قدیمی‌ترین پرده‌های عاشورایی در گالری کوشک باغ هنر با ابراز خرسندی برای حضور در این آیین اظهارداشت: به حسن روح الامین به دلیل آثار بسیار ارزشمند و هنری که توانست در این مکان به نمایش بگذارد، تبریک می‌گویم، بسیار تحت تاثیر این رویداد قرار گرفتم.

وی با اشاره به ویژگی‌های فرهنگی کشور ایران و انعکاس آنها در آثار هنری گفت: این فرهنگ، ارزش‌ها و سوابق دینی که در کشور ایران وجود دارد که شهدا در ذهن مردم هستند و آثار هنری منعکس کننده این جنبه‌ها و ویژگی‌های فرهنگی است برای کشور یک قوت و پایداری خوبی ایجاد می‌کند.

اشتامبوک افزود: به دلیل سوابق مشترک فرهنگی که بین کرواسی و ایران وجود دارد، احساس می‌کنم که به کشور خود وارد شدم، این احساسات، انگیزه‌ها و شور و شوقی که در میان شما می‌بینم، بسیار فوق العاده است و بسیار تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتم.

سفیر جمهوری کرواسی در ایران اظهار داشت: این نمادهای فرهنگی که در این نمایشگاه ارائه شده موجب شناخت بیشتر ملل مختلف و دیگران خواهد شد و احساس می‌کنم که یک ارتباط نزدیکی بین کرواسی و ایران وجود دارد.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای بخشی از تاریخ هنر ایران است 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این آیین گفت: در آستانه اربعین از مجموعه‌ای بازدید می‌کنید که هنر آیینی محسوب می‌شود، دیدن این تابلوها بنده را یاد ۷۰، ۸۰ سال پیش می‌اندازد که کودک بودم، این تابلوها در آن سال‌ها آثار هنری محسوب نمی‌شدند بلکه رسانه عاشورایی محسوب می‌شدند.

غلامعلی حدادعادل افزود: از زمانی صحبت می‌کنم که تلویزیون وجود نداشت، سینما سراغ این موضوع‌ها نمی‌آمد، رادیو دستگاه فاخری بود و در هر خانه‌ای پیدا نمی‌شد، توده مردم وقتی می‌خواستند با عاشورا ارتباط تصویری برقرار کنند پای این تابلوها می‌نشستند و این طور بود که در محافل و مجامعی که مردم معمولا روزهای تعطیل جمع می‌شدند؛ در گردشگاه‌ها، زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه به خصوص در جنوب تهران؛ در حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، ابن بابویه، بقعه شیخ صدوق، افرادی به عنوان مرشد و پرده‌دار حضور داشتند و براساس پرده‌های خود وقایع عاشورایی را نقل می‌کردند و روضه می‌خواندند و توده مردم از آنان استقبال می‌کردند.

وی گفت: اکنون این آثار به نوعی از هنر تبدیل شده که از نظر گونه و سبک هنری به نقاشی قهوه خانه‌ای تعلق دارد، به عقیده من نقاشی قهوه‌خانه‌ای از یک جهت شبیه نقاشی‌های خمسه نظامی است (از لحاظ سبک نگارگری یا مینیاتور). نقاشی قهوه‌خانه‌ای ترکیبی از نگارگری سنتی ایرانی و تاثیر نقاشی اروپایی است، یعنی این کار که بیشتر به دوران قاجار تعلق دارد و ما نمونه‌های نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای قبل از قاجار نداریم، این نتیجه برخورد نقاش سنتی با نقاشی اروپایی است.

حدادعادل افزود: پرسپکتیو در این نقاشی‌ها نیست، از این جهت شبیه نگارگری است اما چهره‌ها، چهره‌های نگارگری نیست، چشم‌های بادامی کشیده‌ای که اصل مینیاتور است، دیده نمی‌شود، چهره‌ها خیلی امروزی است، در تمام این نقاشی‌ها، نقاش چهره شخصیت‌های مقدس را سعی کرده زیبا بکشد، همه آنان چشم و ابروی درخشان و زیبا دارند، قامت‌ها رساست اما برعکس شخصیت‌های منفی و سپاه دشمنان همه زشت و اندام‌ها محقر هستند.

این نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: این آثار بازتاب ذهن مردم هستند که دشمنان را بد و محقر می‌دانند و این آثار با این کیفیت می‌توانست با توده مردم ارتباط برقرار کند، این یک امر عادی بود که امروز به نوعی از هنر تبدیل شده است که دیگر آن کارکرد سابق خود را ندارد و یک کارکرد تاریخی و هنری ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی اظهارداشت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای بخشی از تاریخ هنر ایران است و در دهه‌های اخیر خیلی از صاحبنظران سعی کردند قدر و قدمت آن فهمیده شود و چنین آثاری گردآوری شود و ادامه پیدا کند.

قدردانی حسن روح‌الامین 

حسن روح الامین هنرمند نقاش نیز در این آیین گفت: برای ساختن یک مجموعه آثار یک بخشی مربوط به هنرمند و بخش دیگر مربوط به مجموعه‌دار و فردی است که از هنرمند حمایت می‌کند، کارهای بنده که دیده شده و مورد توجه قرار گرفته، افرادی که اهل هنر و تکنیک هستند، می‌دانند که آثارم چیز عجیبی نیست.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا اکنون، ساخت یک مجموعه هنری یک کار ویژه‌ای است اما یک بخشی از آن هنرمند است که با دنیای خودش اثری را می‌سازد، بخش دوم، مجموعه‌دار و کسی است که از این کار حمایت مالی و معنوی می‌کند که نقاش می‌تواند کارش را ادامه بدهد که متاسفانه مسئولان ما بیشتر به تعریف و تمجید اکتفا می‌کنند، من از هر کسی که به اندازه وسعش به هنر اهل بیت کمک می‌کند، تشکر می‌کنم.

هیچ قدمی برای حفظ هنر تعزیه برداشته نمی‌شود

نویسنده، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر نیز در این آیین با بیان تاریخچه‌ای از پرده‌های عاشورایی، ویژگی‌های آنها و نقش پرده‌خوانان اظهارداشت: در کشور ما سال‌هاست که می‌بینم در ارتباط با هنرهای ملی و آیینی، جوشش‌ها فردی است، چه بخواهیم و چه نخواهیم هر کس به سهم خودش اقدامی در این زمینه انجام می‌دهد، نهادهای فرهنگی و دولتی به ندرت در این زمینه حمایت می‌کنند.

داوود فتحعلی بیگی گفت: سال‌هاست این هنر به عنوان رسانه، وظیفه خود را انجام داده است البته مدتی است که کارایی خود را به عنوان رسانه از دست داده است اما هنوز تعزیه کارایی خودش را دارد، سال‌هاست از مسئولان درخواست می‌کنیم که یک دانشکده هنرهای آیینی و سنتی تاسیس کنند، هیچ کس توجهی نمی‌کند، در دانشکد هنرهای زیبا، ۲ واحد درس آشنایی با تعزیه به دروس رشته ادبیات نمایشی اضافه شد که متاسفانه انسان آگاهی این درس را انتخاب نمی‌کرد، دانشکده هنرهای زیبا این درس را حذف کرد و به جای آن تاریخ تئاتر آمریکایی اضافه شد.

این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: نمی‌دانم در این دانشکده هنر ما چه خبر است، حال آنکه در دایره المعارف تئاتر دنیا وقتی به ایران می‌رسند به تعزیه هم می‌رسند، تعزیه ثبت جهانی می‌شود اما هیچ قدمی برای حفظ و نگهداری آن برداشته نمی‌شود.

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز با بیان اینکه کوشک باغ هنر میزبان رویدادهای مرتبط با هنرهای تجسمی و هنرمندان این حوزه است، اظهارداشت: امیدواریم بتوانیم با آثار فاخر هنرمندان میزبانی را برعهده بگیریم و مسیری را آغاز کنیم که هم برای حمایت از همه هنرمندان و هم مفاخر ایران زمین باشد.

سیدمحمدحسین حجازی گفت: حسن روح‌الامین یکی از جوان‌های مبدع و متفکر در آثار هنری و مذهبی است. فکر می‌کنم این نمایشگاه یکی از رویدادهای نادر باشد که تمامی آثارشان در آن به نمایش گذاشته شده است که اقدام مهم و شایسته‌ای است. روح‌الامین فردی است که تاکنون توانسته در هنر نقاشی آثار بسیار فاخری را به جای بگذارد و امیدواریم در ادامه نیز تنه به تنه مفاخر در این حوزه بتواند اقدامات ارزشمند و تاثیرگذاری را انجام دهد.

نمایشگاه «نقش راستان» شامل ۲۳ نقاشی از آثار حسن روح‌الامین و قدیمی‌ترین پرده‌های عاشورایی از عباس بلوکی‌فر و محمدرضا محمدحسینی روز گذشته ه همت موسسه هاتف سحر و منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان در گالری کوشک باغ هنر به نشانی بزرگراه حقانی، خروجی کتابخانه ملی، جنب باغ کتاب افتتاح شد و تا پنجم مهر از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در این گالری میزبان علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha