طرح پزشک خانواده در کشور اجرا می شود

۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۷:۲۲
کد خبر: 84885610
طرح پزشک خانواده در کشور اجرا می شود

ساری - ایرنا - رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح پزشک خانواده در همه استان های کشور با رفع و اصلاح چالش ها و اشکالاتی که دوره آزمایشی یک دهه ای آن در ۲ استان مازندران و فارس داشته است، خبرداد .

مصطفی رضایی روز دوشنبه در حاشیه مراسم تجلیل از بهورزان مازندران که در ساری برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : از اوایل دهه ۹۰ این طرح به صورت آزمایشی در ۲ استان مازندران و فارس به اجرا در آمده است که اکنون بعد از گذشت بیش از یک دهه نقاط ضعف و چالش های طرح مشخص و شناسایی شده است . 

وی ادامه داد : وزارت بهداشت بنا دارد تا با رفع چالش های موجود در این طرح با شیوه و متد جدید اجرای کشوری آن را کلید بزند تا تمامی مردم کشور از اثرات خوب این طرح برخوردار شوند .

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اجرای این طرح از نظر مالی هزینه هایی در بردارد ، گفت : اما در قبال دستاوردهای مثبتی که اجرای طرح برای سلامت مردم خواهد داشت و بیماری یابی های بموقع از طریق پزشکان خانواده فراهم می کند ،می تواند در کاهش هزینه های سرسام آور درمان افراد جامعه تاثیر داشته باشد .

وی اضافه کرد : قرار است اواخر هفته جاری در جلسه ای که در فرهنگستان علوم پزشکی کشور برگزار می شود ،کارشناسان و صاحب نظران در خصوص کلیات این طرح نظرات خود را ارائه کنند تا به مرحله نهایی برسد .

رضایی گفت : پس از این مرحله و نهایی شدن طرح برای تامین اعتبار به سازمان برنامه و بودجه ارجاع و ارسال می شود تا پس از تخصیص بودجه لازم طرح وارد فاز اجرا در سطح کشور می شود .

مازندران موفق در اجرای طرح پزشک خانواده

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت اجرای طرح پزشک خانواده در استان مازندران را با موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: اکنون این موفقیت  به عنوان یک نمونه کامل پزشک خانواده در کشور به شمار می رود .

وی ادامه داد : با بررسی الگوی اجرای شده پزشک خانواده در مازندران و دریافت نقطه نظرات کارشناسان و افراد با تجربه در این کار چالش ها شناسایی شده است و در برنامه اجرای کشوری تلاش بر این است تا این چالش ها برطرف شود .

به گفته رضایی کمبودهای اعتباری و نحوه بکارگیری نیروها به عنوان بخشی از چالش ها در مسیر اجرای طرح پزشک خانواده است که در مرحله اجرای کشوری این مسائل دیده می شود و مدنظر قرار می گیرد تا بدون این چالش ها طرح اجرا شود .

طرح پزشک خانواده چیست ؟

طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در مازندران و فارس به عنوان دو استان پایلوت آغاز به کار کرد، طرحی سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هاست ، به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد. در حال حاضر نزدیک به ۶۵۰ پزشک عمومی در قالب طرح پزشک خانواده ساکنان شهرهای مازندران را زیر پوشش قرار می‌دهند.

در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به دوهزار و ۵۰۰ نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود .

خروجی این طرح در امر پیشگیری برای مازندران در برخی موارد مقبول است. برای مثال می‌توان به شناسایی ده‌ها هزار فرد مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت در مازندران اشاره کرد که طی سال‌های اخیر انجام شد و نقش مهمی در کنترل روند بیماری در این افراد داشت .

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha