۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴
کد خبرنگار: 1936
کد خبر: 84886028
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

الگوی کشت سال زراعی ۱۴۰۱ برای همه شهرستان‌های استان همدان تدوین شد

همدان- ایرنا- رییس جهاد کشاورزی استان همدان گفت: الگوی کشت سال زراعی ۱۴۰۱ برای همه شهرستان های استان تدوین شده است و کشاورزان باید طبق این الگو محصولات خود را کشت کنند.

«رضا بهراملو» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس الگوی کشت سال ۱۴۰۱ سطح زیرکشت هندوانه در استان همدان صفر می شود و کشت دوم در سطح شهر همدان ممنوع است.

وی کشت محصولات زراعی را با هدف افزایش بهره‌وری از منابع طبیعی (آب و خاک) استان اولویت برنامه‌های کاری این سازمان دانست و افزود: طبقه بندی محصولات زراعی استان به محصولات راهبردی و منطقه ای و همچنین رعایت الگوی کشت در شرایط خشکسالی است.

بهراملو اظهار داشت: اجرای این اولویت ها در استان، افزایش درآمد برای کشاورزان و تولید کنندگان و در نهایت حفظ منابع و عوامل تولید و همچنین رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: میزان تولید محصولات کشاورزی از ۳.۷ میلیون تن در سال ۱۳۸۳ به بیش از ۴.۸ میلیون تن در سال جاری افزایش یافته و این در حالی است که سطح زیر کشت محصولات افزایش نداشته است.

بهراملو خاطرنشان کرد: بدون تردید بخش کشاورزی مهمترین بخش تولیدی و اقتصادی استان است که ضمن تامین غذای موردنیاز جامعه درصد بالایی از سهم اشتغال، سرمایه گذاری و تولید استان را در اختیار دارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این بخش همواره تحت تاثیر عوامل مختلف طبیعی و اجتماعی دستخوش چالش بوده بنابراین حفظ، توسعه و پایداری تولید و اشتغال در این حوزه نیازمند مدیریتی فراگیر و دانش محور است.

وی ادامه داد: خرد بودن اراضی، پراکندگی واحدهای بهره بردار، بالا بودن متوسط سن و پایین بودن سطح سواد بهره برداران و  محدودیت منابع آبی از موانع و مشکلات عمده بخش کشاورزی استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان اظهار داشت: این استان با مساحت یک‌ میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار، دارای ۳۹ تا ۴۰ درصد کاربری بخش کشاورزی است و در بخش زراعی سه میلیون و ۵۵۱ هزار تن محصول تولید می کند. 

وی افزود: مجموع کل تولیدات سالانه محصولات زراعی، باغی و دامی استان همدان چهار میلیون و ۸۰۰  هزار تن است که در بخش باغی ۷۳۶ هزار تن و در بخش دام ۴۷۰ هزار تن محصول تولید می‌شود. 

بهراملو با بیان اینکه ۸۷ درصد تولیدات بخش کشاورزی وابسته به آب است ادامه داد: در این استان کمتر از یک سوم اراضی کشاورزی، آبی است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف آب کشاورزی در استان ۲۵ درصد باید کاهش یابد خاطر نشان کرد: در تولید محصولات استراتژیک بر اساس اسناد بالا دستی باید در تولید گندم، جو، سیب زمینی، چغندرقند و حبوبات خودکفا شویم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان افزود: تا پایان سال ۱۴۰۴ تولیدات محصولات کشاورزی استان باید به پنج و نیم میلیون تن افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha