به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی و قرار گرفتن در شاهراه اقتصاد بینالمللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و آبهای آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حمل و نقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراهها، راه آهن و بندر تامین و ۹۰ درصد از جابجایی کالاها از این استان را تاکنون بر عهده داشته است.
پایین بودن استانداردهای حوزه حمل و نقل در گذشتههای نه چندان دورِ سیستان و بلوچستان خاری در چشم مزیت حمل و نقلی این استان شده بود به گونهایی که دولت سیزدهم برای حذف کلیشههای نادرست و استخوان لای زخمهای وضعیت جادهها و بزرگراها و توسعه مسیرهای ارتباطی این استان عزم خود را جزم کرد.
افتتاح حدود ۱۱۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در پایان سال ۱۴۰۰، به بهره برداری رسیدن حدود ۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و آسفالت نزدیک به ۳۵۸ کیلومتر راه روستایی تا مردادماه سال ۱۴۰۱ از جمله این دستاوردهاست.
راههای مواصلاتی مناسب در هر منطقهای در توسعه آن منطقه نقش مهمی ایفا میکند، حضور گردشگران، صادرات و واردات کالا و محصولات کشاورزی و همگی از طریق راههای مواصلاتی مناسب امکانپذیر است.
سیستان و بلوچستان با وجود موقعیت خاص جغرافیایی در جنوب شرق کشور قرار داشته، استانی که شرایط ویژهای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقهای و فرامنطقهای کالا و تعامل و ارتباط با حوزههای پیرامونی بویژه کشورهای واقع در شمال و شرق خود را دارا است.
راحتترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز کشور افغانستان به آبهای آزاد جهانی از طریق سیستان و بلوچستان و بندر چابهار است که این امر مزیت تجاری بسیار مطلوبی را برای این استان و کشورهای یادشده فراهم کرده است.
کشورهای حوزه آسیای میانه و افغانستان نیز میتوانند کالاهای خود را از مسیرهای خشکی و از معبر رسمی میلَک در شمال سیستان وارد کرده و از طریق بندر چابهار در جنوب این استان به آبهای آزاد جهانی برسانند.
توسعه بزرگراهها در سیستان و بلوچستان علاوهبر اهمیتهای کشوری در موقعیت داخلی استان نیز تأثیرات بسزایی گذاشته و توانسته شاخصهای رفاه اجتماعی را در این منطقه بالا برده و این استان را از محرومیتهای اجتماعی دور کند.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم توسعه راهها و محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان با شتاب مناسبی در دست اقدام بوده و در صورت پایان یافتن این طرح ها تاثیرات فراوانی بر روند توسعه پایدار استان را شاهد خواهیم بود.
بعد از سفر شهریور ماه آیت الله رییسی به سیستان و بلوچستان توسعه بزرگاههای این استان در قالب مصوبات سفر به طور ویژه در دستورکار مسوولان قرار گرفت به طوریکه یکهزار میلیارد تومان برای توسعه بزرگراهها و راههای روستایی به این نقطه از ایران اسلامی اختصاص یافت.
اعتباراتی که در بازه زمانی کمتر از یکسال از سوی دولت سیزدهم برای توسعه بزرگراهها و راههای سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت راهبردی و نقشی که در حوزه ترانزیت، تجارت مرزی و دسترسی به آبهای آزاد دارد خود نشان از نگاه ویژه آیت الله رییسی به این استان است.
توسعه بزرگراه در سیستان و بلوچستان علاوه بر افزایش مراودات تجاری و ترانزیت با کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باعث کاهش تصادفات جادهای در استانی که با ۲معضل قاچاق سوخت و قاچاق اتباع خارجی غیر مجاز دست و پنجه نرم میکند، میشود.
جادههایی که در سیستان و بلوچستان روزگاری به جاده مرگ مشهور بود هماینک با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه به توسعه بزرگراه و راههای اصلی و فرعی؛ توسعه همه جانبه این استان را رقم خواهد زد.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان؛ طول کلی کریدورهای اصلی استان یکهزار و ۵۷۱ کیلومتر است که تاکنون در این مسیرها ۴۲۱ کیلومتر بزرگراه احداث شده و عملیات ساخت ۴۶۳ کیلومتر باند دوم نیز در حال انجام است.
منصور بیجار افزود: به منظور تبدیل شدن کل مسیرهای استان سیستان و بلوچستان به بزرگراه در مجموع با وضعیت کنونی بیشاز ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
تحول در ساخت بزرگراه با سفر آیت الله رییسی به سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: پس از سفر رییس جمهور به این استان؛ مهرماه سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به صورت نقد وتهاتر نفت برای احداث راه به سیستان و بلوچستان اختصاص یافت که این مهم سبب تبدیل شدن تمام شبکه ارتباطی منطقه به کارگاه راه سازی و اشتغال بخش قابل توجهی از بومیان منطقه شد.
حسین مدرس خیابانی راه را مهمترین اولویت در توسعه سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: توسعه راهها بویژه بزرگراه به منظور رونق تجارت و ترانزیت و کاهش تصادفات جادهای در اولویت برنامههای توسعهای این استان قرار دارد.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور کمترین طول بزرگراه را دارد این حالیست که مسیر ارتباطی چابهار - میلک به عنوان یکی از کرویدورهای اصلی تجارت جهانی ضرورت وجود راههای مواصلاتی استاندارد را در این پهنه جغرافیایی جنوب شرق کشور اجتناب ناپذیر کرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین بر اختصاص اعتبارات ساخت بزرگراه بر اساس بازده زمانی در دست اجرا، تامین سوخت مورد نیاز برای ماشین آلات ساخت راه سازی و همچنین توسعه راههای روستایی، جذب تمامی اعتبارات استانی توسط مدیران دستگاههای اجرایی و مصوب شدن جابجایی اعتبارات از یک دستگاه اجرایی به دستگاه دیگر به منظور توسعه همه جانبه استان تاکید کرد.
وی تامین بخشی از اعتبارات حوزه راه را از محل توازن مورد تاکید قرارداد واظهار داشت: از آنجایی که هزینه ساخت هر یک کیلومتر باند دوم در این استان به بیشاز ۱۲میلیارد تومان میرسد لذا بخش مهمی از اعتبارات توازن استان برای اولین بار به این حوزه اختصاص مییابد تا به کمک اعتبارات ملی بتوانیم عقب ماندگی تاریخی این حوزه را به سرعت جبران کنیم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توسعه مسیرهای ارتباطی بویژه بزرگراه به منظور کاهش آمار تصادفات جادهای و رونق تجارت و ترانزیت در اولویت برنامههای توسعهای این استان قرار دارد.
وی اظهارداشت: در این راستا علاوهبر اعتبارات ملی؛ مصوب شد ۴۵ درصد اعتبارات متوازن سیستان و بلوچستان نیز به بخش راه اختصاص یابد تا با برخورداری هر چه سریعتر از مسیرهای استاندارد شاهد کاهش تصادفات جادهای در جادههای دو طرفه باشیم.
تبدیل سیستان و بلوچستان به کارگاه راهسازی
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: جادههای این استان هم اینک به کارگاههای راهسازی تبدیل شده بطوریکه ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار حدود یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و فعال بودن ۱۲ کارگاه راهسازی و اشتغال بیشاز ۲ هزار نفر در محورهای زابل- زاهدان، زاهدان- بیرجند، میرجاوه- زاهدان - بم و زاهدان- خاش، اسکل آباد- گوهرکوه بزمان و زابل - زهک در حال ساخت است که پیشبینی میشود تا پایان سالجاری بیشاز ۸۰ کیلومتر آن آماده بهره برداری شود.
عطااله اکبری اظهارداشت: با هدف توسعه زیرساختهای ارتباطی و حمل و نقل جادهای بویژه بزرگراه که نوید بخش رونق اقتصادی و افزایش ایمنی سفر در سیستان و بلوچستان خواهد بود در سال گذشته ۶۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده زیرپوشش این ادارهکل بعد از اتمام مراحل ساخت زیر بار ترافیک رفت که امسال در تلاش هستیم بنا بر ضرورت نیاز استان با ساخت ۲۷ کیلومتر دیگر طول آن را به ۹۰ کیلومتر افزایش دهیم.
وی افزود: با اقدامات مطلوب صورت گرفته، این اداره کل سال گذشته پیشتاز تامین اعتبار و ساخت بزرگراه و راه اصلی در کشور معرفی شد.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که طولانی شدن طرحهای راهسازی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بسیار هزینهبر خواهد بود تمام تلاش این ادارهکل با وجود همه تنگناهای مالی تکمیل هر چه سریعتر طرحهای زیرساختی بویژه بزرگراه در استان است.
وی تصریح کرد: کریدور شمال و جنوب(چابهار - میلک و زاهدان- بیرجند) سیستان و بلوچستان یکهزار و ۳۵ کیلومتر طول دارد که در این مسیر ۳۰۹ کیلومتر باند دوم به بهره برداری رسیده و عملیات احداث ۲۶۱کیلومتر بزرگراه نیز در دست اجراست و همچنان ۴۶۵کیلومتر آغاز نشده است.
اکبری افزود: همچنین طول کریدور شرق به غرب سیستان وبلوچستان(بزرگراه زاهدان - میرجاوه) ۲۹۸کیلومتر است که در این مسیر نیز ۹۰ کیلومتر باند دوم احداث شده و عملیات ساخت ۴۲ کیلومتر بزرگراه در این مسیر در دست ساخت بوده بقیه هنوز آغاز نشده است.
وی تاکید کرد: در مجموع برای تبدیل ۹۳۳کیلومتر راه دوبانده در سیستان وبلوچستان به بزرگراه نیازمند بیشاز ۱۲هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.
توسعه راههای سیستان و بلوچستان در اولویت وزارت راه و شهرسازی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل زیرساختهای حمل و نقل در مناطق کمتر توسعه یافته به عنوان یکی از اولویتهای شرکت ساخت گفت: توسعه شبکه راهها در استان سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان پهناور کشور یکی از مهمترین اهداف و اولویتهای ما در نظر گرفته شده است و هم اکنون احداث یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در این استان در دست اقدام قرار دارد.
خیراله خادمی با اشاره به پراکندگی جمعیت در نقاط دوردست سیستان و بلوچستان و محرومیت تاریخی آن از شبکه راهها تا پیش از انقلاب اسلامی بیان کرد: با توجه به عدم توسعه کافی شهرهای استان، عدم توازن جمعیتی، پراکندگی جمعیت در نقاط دوردست و مسافت طولانی بین شهرها و همچنین عدم توجه به شبکه راههای این منطقه در پیش از انقلاب، تکمیل زیرساختهای حمل و نقل این استان نسبت به استانهای دیگر از پیچیدگی بیشتری برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عمده راهها در این استان تا پیش از انقلاب با مشخصات فرعی درجه دو و به صورت آبنما و در بعضی موارد بدون رویه آسفالتی در حال بهرهبرداری بوده است که از اواخر دهه ۸۰ این وضعیت تغییر کرد و بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه اصلی در محورهای شریانی زاهدان- خاش-ایرانشهر- چابهار، ایرانشهر- بم و ایرانشهر- سرباز احداث شد.
خادمی همچنین اعلام کرد: از اوایل دهه ۹۰ نیز نسبت به شروع پروژههای احداث باند دوم در محورهای اصلی برای تبدیل به بزرگراهها اقداماتی صورت گرفت و تاکنون ۴۲۰ کیلومتر بزرگراه در این استان زیرعبور ترافیک قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور و کریدور بزرگراهی جنوب به شمال در شرق کشور را در راستای توسعه استانهای جنوبی و شرقی کشور بسیار کلیدی دانست و گفت: در حال حاضر ۳۱۲ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور از منطقه کاروان تا پسابندر در این استان قرار دارد که ۳۶ کیلومتر آن زیرعبور است و ۲۱۶ کیلومتر نیز در مرحله احداث است.
وی افزود: تکمیل محور میرجاوه- زاهدان- بم به عنوان بخشی از کریدور شرق به غرب با هدف تسهیل جا به جایی کالا و مسافر از مرز میرجاوه به سمت غرب و مرکز کشور، محور زاهدان- بیرجند، محور زابل- زاهدان به عنوان یکی از شریانهای اصلی استان و محورهای زاهدان- خاش- ایرانشهر- چابهار بخشی از عملیات اجرایی در محورهای مهم ارتباطی این استان است.
خادمی طول بزرگراههای در دست ساخت استان سیستان و بلوچستان را یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: احداث این میزان بزرگراه با توجه به کمبود مصالح، هزینههای بالای نیروی انسانی و شرایط اقلیمی منطقه در نوع خود کم نظیر است و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز طی یک برنامه پنج ساله تکمیل میشود که با این اقدام طول بزرگراههای این استان از میانگین کشور نیز فراتر خواهد رفت.
نقش مهم ساخت بزرگراه در توسعه سیستان و بلوچستان
نماینده مردم خاش، میرجاوه، تفتان و بخشهای کورین و نصرت آباد زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت بزرگراه نقش مهمی در توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان دارد که تحقق آن منجر به بهبود اقتصاد، افزایش رفاه مردم و کاهش تصادفات در این استان میشود.
اسماعیل حسین زهی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان برای توسعه و رفاه مردم نیازمند ایجاد و آماده سازی زیرساختهای حمل ونقل بوده و مهمترین آن احداث بزرگراه است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان در حال حاضر یکی از استانهای کمتر برخوردار در حوزه زیرساختهای حمل و نقل بویژه راههای دوبانده محسوب می شود و جادههای استان دوطرفه است.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تسریع در احداث باند دوم مسیر زاهدان - بم خبر داد و گفت: محور زاهدان به بم بعنوان کریدور اصلی اتصال جنوب شرق به مرکز کشور است بگونه ای که این مسیر نقش مهمی در توسعه سیستان و بلوچستان دارد.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی این مسیر در حوزه سیستان و بلوچستان به طول ۱۸۶ کیلومتر بیشاز ۱۰ سال است که آغاز شده و سالها روند ساخت پروژه با کندی مواجه بوده، اما با تلاش و پیگیری های مستمری که انجام شد، میزان بودجه اخذ شده احداث پروژه در ۲۰ ماه گذشته، بیشتر از اعتبار اخذ شده یک دهه اخیر است.
حسین زهی اظهارداشت: ٨۰ کیلومتر از این بزرگراه تاکنون به بهره برداری رسیده و ۲۲ کیلومتر آن در دست احداث است و براساس برنامه پیشبینی شده ۱۰کیلومتر امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
نقش بزرگراه در تسهیل ترانزیت از بندر چابهار به شمال شرق کشور
به گفته مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور با اشاره به تکمیل طرحهای بزرگراهی کشور؛ با تکمیل ساخت بزرگراه چابهار - زاهدان - میلک - سرخس، ترانزیت از بندر چابهار به شمال شرق کشور تسهیل میشود.
مهدی نظریان اظهارداشت: ساخت و توسعه مسیرهای بزرگراهی در استانهای گلستان، خراسانهای شمالی، رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان در قالب ۴۹ پروژه راهسازی به طول چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارد که ۱۲۰ کیلومتر از بزرگراههای یاد شده تا پایان سالجاری تکمیل و به بهره برداری میرسد.
وی افزود: ۵۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی در استان سیستان و بلوچستان، ۳۰ کیلومتر از محور جنگل گلستان- بجنورد و بخشهایی از بزرگراههای در دست ساخت در استان خراسان جنوبی در صورت تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال آماده بهرهبرداری میشود.
مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور گفت: ۹۰ کیلومتر از بزرگراه چابهار- زاهدان هم تکمیل شده و عملیات اجرایی در ۲۵۰ کیلومتر از این مسیر در حال انجام است.
نظر شما