تکمیل حدنگاری از سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله هفتم است

بیرجند - ایرنا - معاون رئیس قوه قضاییه گفت: اجرا و تکمیل حدنگاری (کاداستر) در سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله هفتم که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا "حسن بابایی" روز سه‌شنبه در نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی افزود: کاداستر یا قانون حدنگار همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و نقش مهمی در تامین بهداشت قضایی و کاهش جرم دارد.

وی تصریح کرد: تحقق کامل حدنگاری به طوری که تمامی اراضی و املاک در کشور سنددار شود، نیازمند حرکت شتابان و جهشی است که اگر به معنای واقعی انجام شود نقش اساسی در کاهش جرایم و ورودی دستگاه قضایی خواهد داشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به اینکه در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه قرار داریم گفت: رفع چالش‌ها با راهبردهای کلان کاهش ورودی، کاهش اطاله دادرسی، کاهش ورودی به زندان، کاهش جمعیت کیفری، پیشگیری از وقوع جرم و بهداشت قضایی محقق خواهد شد.

وی اظهار داشت: تحقق این راهبردها باید منتج به نهضتی شود که رضایتمندی مردم و جامعه هدف را به دنبال داشته باشد.

بابایی افزود: این تفکر در لایه‌های مختلف دستگاه قضایی وجود دارد و مدیران استانی و مجموعه قضایی چابک در استان‌ها نیز برای افزایش رضایتمندی مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند.

وی گفت: اجرای کامل قانون حدنگار با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری یک وظیفه شرعی است و طبق بیانات معظم له از زمین‌خواری، جنگل‌خواری، کوه‌خواری و سایر تخلفات جلوگیری می‌کند.

معاون رئیس قوه قضاییه گفت: امروز هیچ بهانه و کوتاهی در راستای اجرای قانون حدنگار پذیرفتنی نیست و برخی قوانین از درجه عالی برخوردارند به‌ویژه وقتی اقدامی از سوی رهبر انقلاب تاکید می‌شود باید نصب‌العین قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۹۸ درصد اراضی ملی و ۱۷ درصد اراضی کشاورزی در خراسان جنوبی حدنگاری شده است امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم جشن پایان حدنگار را برای اولین بار در کشور در خراسان جنوبی برپا کنیم.

بابایی گفت: برای تحقق این هدف مهم با نگاه ویژه اعتبارات مورد نظر را تامین می‌کنیم و در حوزه نقشه‌بردار مجوز جذب پنج نفر صادر شده و تا ۱۲ نفر قابل افزایش است.

وی افزود: تفاهم‌نامه خوبی با بنیاد مسکن بسته شده که برای تهیه اسناد روستایی هزینه‌ای گرفته نشود اما باید برداشت‌ها با دقت انجام شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: آمار حدنگار روستایی با ۲۹ درصد در خراسان جنوبی نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اذعان داشت: نبود قانون جامع، کارآمد و به‌روز در حوزه ثبت از مشکلات اساسی است که پیگیری‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته و امیدواریم به نتیجه برسد.

بابایی افزود: در ارتباط با پروژه‌های نیمه‌کاره ثبتی پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به خراسان جنوبی تخصیص داده می‌شود که امیدواریم تا حد قابل توجهی مشکلات این حوزه را برطرف کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امروز (سه‌شنبه) وارد بیرجند شد و با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار کرد.

وی در ادامه این سفر یک روزه، دیدار با خانواده شهید، بازدید از اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی، دیدار با کارکنان و بازدید از واحد ثبتی بیرجند را در برنامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha