راه‌اندازی سامانه ILS فرودگاه بندرعباس در انتظار هواپیمای فلایت چک

بندرعباس - ایرنا - سامانه کمک ناوبری ILS سه ماه قبل در فرودگاه بین‌المللی شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس نصب شده و برای عملیاتی شدن در انتظار هواپیمای فلایت‌چک است.

به گزارش ایرنا، سامانه کمک ناوبری به نشست و برخاست پروازها به خصوص در شرایطی که دید افقی به دلیل گرد و غبار کاهش می‌یابد بسیار کمک می‌کند و موجب می‌شود پروازها در این شرایط بدون تأخیر، امکان نشست و برخاست داشته باشند.

راه‌اندازی نشدن این سامانه باوجود گذشت حدود ۹۰ روز از انتشار خبر نصب آن توسط مدیرکل تجهیزات و سامانه‌های فرودگاهی شرکت فرودگاه های کشور موجب شد پروازهای روز ۲۲ شهریور جاری در فرودگاه بین‌المللی بندرعباس به علت شرایط کاهش دید افقی با تأخیر انجام شود.

حتی پرواز معاون وزیر و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای آیین معارفه مدیرکل فرودگاه‌های هرمزگان به بندرعباس هم با تاخیر در فرودگاه این شهر به زمین نشست.

تاخیرهای این روز حتی گلایه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان را به دنبال داشت، وی خواستار تجهیز فرودگاه بین المللی شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس شد.

احسان کامرانی تصریح کرد: آرزو داریم در حوزه‌های مرتبط با فرودگاه‌ها مانند ils اقدامات اساسی انجام و تجهیزات این فرودگاه مهم بیشتر شود.

عذرخواهی مدیرکل سابق بابت تأخیر ناشی از کاهش دید

مدیرکل سابق فرودگاه‌های هرمزگان بایت تأخیری که در رسیدن معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به آیین تودیع و معارفه به‌وجود آمد عذرخواهی کرد.

ابوذر ضیایی توضیح داد: با توجه به شرایط جوی نامساعد در بندرعباس مجبور شدیم به فرودگاه عسلویه رفته و منتظر بهبود شرایط برای نشست و برخاست پروازها باشیم که همین مساله منجر به تأخیر در برگزاری این آیین شد.

فعال نبودن ILS موجب تأخیر در پروازهای ۲۲ شهریور شد

معاون وزیر و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم با اشاره به شرایط نامساعد دید افقی برای نشست و برخاست پروازها در فرودگاه بین المللی بندرعباس، ادامه داد: وظیفه ما است که فرودگاه شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس را مجهز کنیم تا در شرایط کاهش دید افقی، تاخیری برای پروازها ایجاد نشود.

وی افزود: شاید اگر توانسته بودیم سامانه ILS را زودتر عملیاتی کنیم، پروازها در این روز بدون تأخیر انجام می‌شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تأکید کرد:‌ ممکن است بسیاری از مسوولان و مردم ندانند این گرفتاری ها از کجا ناشی می‌شود اما ما که می‌دانیم باید به وظیفه خود عمل کنیم ضمن اینکه در شرایط سخت تحریم سامانه ILS خریداری شده است.

وی اشاره کرد: ۳۰۰ میلیارد تومان در سه سال گذشته برای اجرای طرح‌های فرودگاه بین‌المللی بندرعباس، ابوموسی و بندرلنگه هزینه شد که تنها هزینه سامانه ILS حدود ۳۰ میلیارد تومان بود.

راه‌اندازی سامانه ILS در انتظار پرواز فلایت چک 

مدیرکل فرودگاه‌های هرمزگان هم گفت: سامانه ILS یا سامانه فرود مبتنی بر تجهیزات (Instrument Landing System) در فرودگاه شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس نصب شده اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است که دلیل آن انجام نشدن پرواز فلایت چک است.

جمشید دلفاردی افزود: هواپیمای فلایت چک سامانه‌های ناوبری و سایر تجهیزات فرودگاهی را مورد بررسی قرار می‌دهد و چنانچه خطایی وجود داشته باشد برای رفع، مشخص می‌کند تا پروازها در ایمنی بتوانند فرود آیند.

وی ادامه داد: این هواپیما با پرواز در ارتفاعات مختلف، نقاط و نشان‌های جغرافیایی، اطلاعات پرواز، تجهیزات ناوبری و کمک‌ناوبری را به طور دقیق بررسی کرده و وضعیت فرودگاه را مشخص می‌کند.

مدیرکل فرودگاه‌های هرمزگان خاطر نشان کرد: هواپیمای فلایت چک قبل از تحویل سال برای بررسی سامانه‌های فرودگاهی به این استان سفر کرد و درخواست حضور آن را برای بررسی سامانه ILS داده و منتظر هستیم.

دلفاردی با بیان اینکه زمان حضور این هواپیما در هفته آینده مشخص می‌شود، اضافه کرد: درحال حاضر هم می‌توان سامانه ILS را روشن کرد اما با توجه به احتمال خطا، این کار خطرناک است و قبل از هر اقدامی بایستی از نبود خطا مطمئن شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha