خدیجه غلامی روز شنبه به مناسبت فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: بی شک یکی از رازهای ماندگاری قیام و نهضت عاشورا نقش و رسالت حضرت زینب (س) بعد از آن حادثه تاریخی است و شاید تعبیر «حضرت زینب؛ پیامبر کربلا و نهضت عاشورا» یکی از بهترین تعابیر برای این بانوی با بصیرت، عالمه، شجاع و صبور است که می توان بکار برد.
وی ادامه داد: بعد از حادثه کربلا دشمن با تمام عِده و عُده تلاش کرد تا حادثه عاشورا که در واقع یک اسلام مجسم است را تحریف کند و خود را به عنوان قهرمان این حادثه به مردم معرفی کند، ولی با تبیین گری حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) نهصت سیدا الشهداء (علیه السلام) تبدیل به نسخه جهانی برای همه آزادیخواهان عالم شد.
مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم توضیح داد: حضرت زینب (س) با خطبه های آتشین خود در کوفه و شام تمام نقشه های شوم بنی امیه را نقش بر آب کرد تا چهره اسلام اصیل را در مقابل اسلام جعلی و دروغین امویان معرفی کند.
غلامی با بیان اینکه در بین خطبه های آن بانوی مخدره ۲ خطبه در کوفه و شام نقش بسزایی در روشنگری و آگاهی بخشی مردم داشت، گفت: آن قدر از نظر درونمایه و محتوا خطبه های آن حضرت شیوا و رسا بود که بشیر بن خزیم اسدی می گوید: «نظرت إلی زینب بنت علیّ(ع) یومئذٍ، و لم أر و الله خفرۀً قطّ أنطق منها کأنّها تفرغ عن لسان أمیر المؤمنین علیّ بن إبی طالب (ع)» آن روز زینب (س) دختر علی (ع) را مشاهده کردم که در میان ازدحام جمعیت سخنرانی می کرد. به خدا سوگند تا آن روز هرگز زن نجیب و با حیا و پوشیده ای را ندیده بودم که از زینب (س) شیواتر و فصیح تر سخن بگوید؛ گویا زینب (س) زبان علی (ع) را در کام داشت و سخن از دهان علی (ع) فرو می بارید.
وی اضافه کرد: آنچه که نقش مهمی در شیوایی و تبیین واقعیات توسط حضرت زینب (س) داشت بهره گیری از کلام الهی در خطبه های خویش بود، آن حضرت با استناد به آیاتی مانند «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُ وا السُّوأَی أَن کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ» به این معنی که سپس سرانجام کسانی که اعمال بد مرتکب شدند به جایی رسید که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به مسخره گرفتند؛ یزید و یزیدیان را به عنوان افرادی تکذیب گر به مردم معرفی کرد و همانند اقوام ستمکار تاریخ، سرنوشتی بجز هلاکت و نابودی در انتظار آنان نخواهد بود.
مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم افزود: بر اساس اسناد تاریخی و زیارت عاشورا، آل زیاد و آل مروان روز عاشورا را روز پیروزی و شادمانی خود قرار دادند «وَ هذا یَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِیادٍ وَ آلُ مَرْوانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَیْنَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ» ولی آن بزرگ مفسر قرآن با یادآوری آیه «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» به این معنی که هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند مرده مپندار بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند، این خوشحالی را مخالف کتاب قرآن و برخاسته از جهل آنان معرفی می کنند؛ زیرا آنان از فضل خدا بهره مند و به حیات جاودانه دست می یابند.
وی اظهار داشت: یکی از جملات تاریخی اثر گذار و عرفانی حضرت زینب سلام الله علیها عبارت « «ما رأیتُ الّا جمیلاً»» است که آن حضرت در پاسخ به سخن طعنه آمیز و زخم زبان عبیدالله ابن زیاد ملعون در مورد حادثه کربلا بیان کردند.
غلامی افزود: وقتی ابن زیاد به تمسخر از آن حضرت سوال کرد: «کَیْفَ رَاَیْتِ صُنْعَ اللهِ بِاَخیکِ» کار خدا را با برادرت چگونه دیدی، حضرت زینب(س) آن شیر زن کربلا با درایت و بصیرت پاسخ داد: «چیزی بجز زیبایی ندیدم» زیبایی آن حادثه دلخراش در جایی نمایان می شود که حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام راضی به رضای الهی بودند و استغاثه آن حضرت در گودال قتلگاه زیباست. تحمل رنج اسارت، صبر و استقامت و خضوع و خشوع آنان به درگاه الهی زیباست. این بعد عملی و زیبای جهاد تبیین است که به زیبایی اوج بندگی آن حضرات و بزرگواران را نمایش می دهد.
وی با اشاره به اینکه آن حضرت در خطبه ای که خطاب به یزید در شام ایراد فرمودند، نقاب ظلم و جور را از چهره دشمن کنار زدند و آنها را خوار و خفیف و ماهیت واقعی آنان را آشکار کردند، گفت: حضرت زینب (س) با ایراد آن خطبه کرامت خاندان اهل بیت علیهم السلام را حفظ و شهادت را مرگی جاودانه و با بیان حقایق، جبهه حق و باطل را معرفی کردند.
مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم با بیان اینکه مطلبی که در تبیین گری حضرت زینب سلام الله علیها قابل تامل است نوع شیوه تبلیغی آن حضرت است، اضافه کرد: آن بانوی عقیله، از شیوه هایی نظیر ایراد خطابه، برپایی مجلس عزا، سیاه پوش کردن محمل ها در مدینه و شام، عمل به وظایف شرعی و فرامین الهی مانند حفظ حجاب، رعایت حلال و حرام، قاطعیت در رسیدن به اهداف خویش، حفظ اقتدار و عزت، حق گویی، مخاطب شناسی و بهره گیری از فرصتها در بدترین شرایط، دعا و توسل و و نظایر آن استفاده کردند.
وی گفت: بی شک امروزه، بهره گیری از این شیوه تبلیغ و تبیین گری حضرت زینب سلام الله علیها توسط جهادگران تبیین، آنان را در انجام این وظیفه خطیر موفق تر خواهد کرد و نهضت و انقلاب سرخ حسینی را با بیان حقایق و عرضه اسلام واقعی به همه آزادیخواهان جهان عرضه می کند.
غلامی توضیح داد: بنابر این با توجه به تداوم نهضت عاشورا و تکرار تاریخ، همواره باید رسالت مهم حضرت زینب(س) را به عنوان نقشه راه دنبال کنیم و همواره خود را در خط مقدم مبارزه با دشمن ببینیم و با تبیین گری، صبر، استقامت و هویدا کردن چهره خبیث دشمنان دنباله رو مکتب حسینی باشیم تا انقلاب اسلامی که نسخه کوچکی از انقلاب امام حسین علیه السلام است را به انقلاب جهانی حضرت مهدی ارواحنا فداه متصل کنیم.
وی گفت: ابن طاووس و ابن صدوق در کتاب های ارزشمند خود، حضرت زینب (س) را احیاگر عاشورای حسین (ع) می دانند که اوج آن در اربعین حسینی روز نخست زیارت تربت مطهر سالار شهیدان، پس از واقعه کربلاست، یعنی اینکه زینب (س) نخستین زیارت کننده مرقد امام حسین (ع) است.
به گزارش ایرنا، اربعین به عنوان چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش در صحرای کربلا در میان آزادیخواهان جهان و بخصوص شیعیان از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است و بنا بر روایات اربعین حسینی در واقع به عنوان سالروز بازگشت اسرای کربلا از شام به عراق بمناسبت چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری قمری است.
اربعین به عنوان تنها بزرگداشت چهلمین روز شهادت امام معصوم در تقویم شمسی و قمری به ثبت رسیده و بر اساس یافته های پژوهشگران اسلامی و دینی این نخستین و تنها مراسم اربعین در دنیای اسلام است.
در اربعین خورشید، آسمان چهل روز همنوا با زینب (س) بر ۷۲ ابرمرد افتاده بر خون گریست، زمین لاله گون گشت و کربلا تا ابد میزبان آزادمردان تاریخ بشر، زیارتگاه مومنان و قبله گاه عاشقان شد.
اربعین فرصتی برای زیارت برادری عطشان، پدری مظلوم، عمویی با وفا، برای کاروان اسرایی که از شام برگشته اند، اربعین زمانی برای زیارت مزار ۷۲ شهید کربلا، چهل چراغی بر افروخته برای چگونه زیستن، منزلگاهی برای گریستن، آرام شدن، مصباحی برای تمامی آزادیخواهان جهان که تا آخر الزمان فروزان باقی می ماند.
اربعین، آنسان که اسرای کربلا بر سر مزار عزیزانشان چون برگ های خزان از فراز کجاوه ها بر زمین فرو می ریزند و هر یک با شهیدی مویه می کنند.
یکی از سیلی خصم، دیگری از رسم کوفیان، وان دگر از دشواری اسارت و یک شیر زن نیز از خطبه ای می گوید که به وسعت همه مظلومیت تاریخ در گوش زمان طنین انداخت و چهره یزید و رسم یزیدی را رسوای عالم ساخت تا سیره جدش جلوه گر شود.
او از هنگامه ای با برادر نجوا می کند که شانه هایش تنها تکیه گاه استوار کودکان و یتیمان حسین (ع) بوده و دستان مهربانش ساغر رافت را بر جان اسرای داغدار فرو ریخته است.
چهل روز آسمان چهره خود را با رنگ خون آذین بسته و بر دامان غمی بس عظیم و فراموش ناشدنی آویحته است.
براستی کدام کوه چنین یارای تحمل غمی سنگین را دارد و کدامین آسمان چنین مصیبت عظیمی را تاب می آورد؟
و اکنون پس از هزار و ۳۸۳ سال از واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری قمری، به برکت خون های مطهر بر زمین جاری شده کربلا و خطبه های حضرت زینب(س)، تاریخ بر مظلومیت حسین (ع)، وفای عباس، رشادت قاسم، صلابت علی اکبر و مظلومیت علی اصغر علیهما السلام گواهی می دهد و تشت یزید را از بام تاریخ بر زمین افتاده می بیند.
اینک پس از قرن ها در اربعین حسینی خورشید عالم تاب اسلامی که با دستان پرتوان حضرت عباس (ع)، خون سرخ امام حسین (ع) و خطبه های آتشین زینب (س) بر تارک جهان چون چراغی فروزان روشنگری می کند تا پیروان مکتب عاشورا و تمامی آزادیخواهان جهان رسم آزادگی و با عزت زیستن را بیاموزند.
مطابق تقویم ۱۴۰۱، امروز ۲۶ شهریور ماه برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۴، اربعین حسینی است.
نظر شما